عمومی | دانشگاه تهران

دانشگاه تهران در میان برترین‌های رتبه‌بندی کیو. اس. در پایداری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، بر پایه ارزیابی‌های موسسه «کیو. اس.»، دانشگاه تهران در جایگاه دوم ملی و ۸۴۱-۸۶۰ جهان ایستاده است. روی هم، نام ۱۱ موسسه ایرانی در این سیاهه به چشم می‌خورد.

رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» در تازه‌ترین ویرایش خود نام ۱۴۰۰ موسسه برتر را منتشر کرده است تا تاثیر زیست‌محیطی و اجتماعی آنها را نشان دهد.

در ویرایش پیشین این نظام، تنها ۷۰۰ موسسه در جهان ارزیابی شده بودند. هدف این نظام رتبه‌بندی نشان دادن توجه موسسه‌ها به توسعه پایدار، به ویژه در زمینه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی است.

در این نظام رتبه‌بندی، موسسه‌های جهان در سه حوزه تاثیر اجتماعی (۴۵ درصد امتیاز)، تاثیر زیست‌محیطی (۴۵ درصد امتیاز)، و حاکمیت (۱۰ درصد امتیاز) و بر پایه هشت لنز عملکردی ارزیابی می‌شوند، که این این هشت لنز «برابری»، «تبادل دانش»، «تاثیر آموزش»، «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها»، و «بهداشت و بهزیستی»، «پایداری زیست‌محیطی»، «آموزش زیست‌محیطی»، و «پژوهش زیست‌محیطی» هستند.

پنج لنز عملکردی نخست زیرمجموعه حوزه تاثیر اجتماعی و سه لنز پایانی زیرمجموعه حوزه تاثیر زیست‌محیطی هستند.

بهترین جایگاه دانشگاه تهران در حوزه‌های ارزیابی نظام رتبه‌بندی جهانی پایداری «کیو. اس.» در حوزه «تاثیر زیست‌محیطی» و در لنزهای عملکردی ارزیابی این نظام در لنز عملکردی «اشتغال‌پذیری و فرصت‌ها» به دست آمده است.

حوزه تاثیر زیست‌محیطی به ارزیابی تلاش‌های دانشگاه در زمینه حفظ پایداری محیط‌زیست سیاره زمین، کاهش گرمای جهانی، و آموزش دانش‌آموختگانی می‌پردازد که به محیط زیست اهمیت می‌دهند و در این زمینه موثر هستند.

بر پایه گزارش سال ۲۰۲۳ «کیو. اس.»، دانشگاه «University of Toronto» پیشگام جهان است و «University of California, Berkeley: UCB»، «University of Manchester»، «University of British Columbia»، «University of Auckland»، «Imperial College London»، « University of Sydney »، « Lund University »، «University of Melbourne»، و «Western University» در جایگاه دوم تا دهم هستند.