عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

اجرای پویش ملی سلامت در شهرستان لردگان به ۸۰.۳ درصد رسید

وبدا؛ رئیس شبکه بهداشت و درمان لردگان گفت: هم اکنون با اجرای پویش ملی سلامت در این شهرستان، ۸۰.۳ درصد جمعیت هدف در غربالگری و بیماریابی فشارخون بالا و دیابت مشارکت کرده اند.

به گزارش وبدا، دکتر فریبرز جباری فر در تشریح این خبر اظهار داشت: جمعیت هدف اجرای این طرح در شهرستان لردگان ۹۳ هزار و ۴۲۸ نفر پیش بینی شده است.

وی افزود: بر اساس آمار ثبت شده در سامانه سیب درمجموع تاکنون ۷۵ هزار و ۱۶۶ نفر معادل ۸۰.۳ درصد از جمعیت هدف درشهرستان لردگان در پویش ملی سلامت مشارکت کرده اند.

دکترجباری فر ادامه داد: در این پویش  ۸۰۵ بیمار جدید با احتمال ابتلا به فشارخون بالا و ۲۳۸ بیمار حدید با احتمال ابتلا به دیابت در لردگان شناسایی شده است.

وی ادامه داد: همچنین زنگ هشدار خطر ابتلا به بیماری برای ۱۶ هزار و ۸۱۵ نفر در آستانه ابتلا به فشارخون بالا و هزار و ۱۲۱ نفر پره دیابت(در آستانه ابتلا به دیابت) در این شهرستان به صدا درآمد.

وی افزود: ۲این طرح به همت  تیم سیار، ۸۶ بهورز، ۳۲ مراقب سلامت و مشارکت و همکاری کلیه کارشناسان سلامت روان، تغذیه، بهداشت محیط، پرستاران، ماماهای خانواده، پزشکان، امور آزمایشگاهها و پشتیبانی واحدهای اداری در شهرستان لردگان در حال اجراست.

دکتر جباری فر افزود: ۱۸ مرکز خدمات جامع سلامت، ۵۶ خانه بهداشت و ۱۰ پایگاه در شهرستان لردگان آماده ارائه خدمات رایگان اندازه گیری فشار و قندخون هستند.

گفتنی است؛ شهرستان لردگان با جمعیت بالغ بر ۱۴۸هزار نفر دومین شهرستان چهارمحال و بختیاری به لحاظ تعداد جمعیت است و با ۲۱۰ روستا و ۳ شهر در جنوب این استان قرار دارد، ۷۵ درصد از ترکیب جمعیت این شهرستان را روستایی و ۲۵ درصد را شهری تشکیل میدهد.

شایان ذکر است؛ غربالگری و بیماری یابی دیابت و پرفشاری خون کمتر از ۲۱ روز دیگر، تا ۱۵ دیماه ۱۴۰۲ برای افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار ‌همزمان با سراسر کشور در استان چهارمحال و بختیاری ادامه دارد.