عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

مشارکت بیش از ۶۰ درصد جمعیت هدف چهارمحال و بختیاری در پویش ملی سلامت

وبدا؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از مشارکت بیش از ۶۰ درصد جمعیت هدف استان چهارمحال و بختیاری در پویش ملی سلامت و غربالگری فشارخون بالا و دیابت خبر داد.
به گزارش وبدا،‌ دکتر علی احمدی رئیس مرکز بهداشت استان در تشریح این خبر اظهار داشت: با گذشته یک ماه از اجرای پویش ملی سلامت و غربالگری و بیماریابی فشارخون بالا و دیابت در چهارمحال و بختیاری، تاکنون ۴۰۷ هزار و ۲۸۱ نفر در این طرح شرکت کرده اند.

وی با بیان اینکه این پویش برای افراد بالای ۱۸ سال و مادران باردار در جهت ارتقا سلامت خانواده در حال اجراست گفت: جمعیت هدف استان در این طرح ۶۶۹ هزار و ۲۴۳ نفر است که تاکنون ۶۰.۸ درصد از این جمعیت با انجام تست رایگان فشارخون و قندخون نسبت به بیماری های فشارخون بالا و دیابت پایش شده اند.

دکتر احمدی با اعلام میزان درصد اجرای پویش ملی سلامت (غربالگری دیابت و فشارخون بالا) در سطح شهرستان‌های استان چهارمحال و بختیاری بر اساس آمار ثبت شده در سامانه سیب وزارت بهداشت تا تاریخ ۲۱ آذرماه ۱۴۰۲ افزود: در حال حاضر شهرستان لردگان ۷۵.۱ درصد، شهرستان سامان ۷۱.۱ درصد، شهرستان فارسان ۶۸.۹ درصد، شهرستان کوهرنگ ۶۶.۸ درصد و شهرستان خانمیرزا ۶۵.۶ درصد از جمعیت هدف را غربالگری کرده اند.
وی افزود: همچنین در شهرستان اردل ۶۴.۱ درصد، شهرستان بن ۶۰.۳ درصد، شهرستان کیار ۵۹.۰ درصد، شهرستان فلارد ۵۷.۷ درصد، شهرستان بروجن ۵۵.۲ درصد و شهرستان شهرکرد ۵۰.۱ درصد از جمعیت هدف در پویش ملی سلامت بیماریابی شده اند.


شناسایی بیش از ۷ هزار بیمار جدید مبتلا به دیابت و فشارخون بالا رئیس مرکز بهداشت استان اظهارداشت: با اجرای این طرح تاکنون ۷ هزار و ۲۲۱ بیمار جدید شامل ۲ هزار و ۲۸ نفر محتمل مبتلا به دیابت و ۵ هزار و ۱۹۳ نفر محتمل مبتلا به فشارخون بالا در استان شناسایی و از بیماری خود مطلع شدند.

دکتر احمدی با بیان اینکه این طرح زنگ هشدار بیماری را برای بعضی افراددر معرض خطر به صدا درمی آورد یادآور شد: هم اکنون ۱۸ هزار و ۶۱۵ پره دیابت و ۸۲ هزار و ۹۱۸ پیش فشارخون در این طرح شناسایی شده است، به عبارتی این افراد در آستانه ابتلا به بیماری های دیابت و پرفشاری خون هستند و باید بصورت جدی سبک زندگی سالم را رعایت کنند.

وی ادامه داد: همچنین ۶۵ درصد افرادی که از قبل مبتلا به بیماری های دیابت و فشارخون بوده اند نیز در این طرح مشارکت کرده اند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: پویش ملی سلامت از ۲۰ آبان ماه ۱۴۰۲ همزمان با سراسر کشور در چهارمحال و بختیاری آغاز شد و تا ۱۵ دیماه به همت ۳۳ تیم سیار مرکز بهداشت در نقاط مختلف استان ادامه دارد.

دکتر احمدی تصریح کرد: با اجرای این طرح پرونده سلامت الکترونیک شرکت کنندگان در طرح و بیماران جدیدی که شناسایی شده و یا درآستانه ابتلا به بیماری هستند تکمیل، تحت رصد، کنترل و مراقبت قرار میگیرد تا از ابتلا، پیشرفت و بروز خطرات بعدی جلوگیری شود.

وی در پایان با تقدیر از فعالان اجرای این طرح و مشارکت مردم، از هم استانی ها دعوت کرد؛ به منظور ارتقا سلامتی خود برای انجام تست رایگان فشارخون و قند خون همچنین اندازه گیری قد و وزن به نزدیکترین پایگاه مرکز بهداشت محل سکونت خود مراجعه نمایند.