عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

معرفی رقم جدید گندم با نام “پریان” و افتخار مشارکت پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

گندم به نام پریان از سوی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی معرفی شد و محمدعلی دهقان پژوهشگر بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان، افتخار مشارکت در این پروژه را داشت.

شوری خاک و آب یکی از معضلات بخش تولید محصولات زراعی باغی محسوب می شود که یک سد و مانع بزرگ در افزایش تولید در مناطق وسیعی از زمینهای ایران و جهان است. مشکل فوق به شدت فعالیت­های فیزیولوژیکی و بیولوژیکی گیاه را تحت شعاع قرار می­ دهد و مانع از تولید مطلوب و یا افزایش تولید می شود. تلاش­ها و تحقیقات زیادی جهت افزایش مقاومت و یا افزایش توان مبارزه و مقاومت در گیاهان در مراکز معتبر بین المللی در جریان است تا تاثیرات شوری را بر فعالیت های حیاتی گیاه کاهش دهند که در مواردی موفق بودند که در آینده این مسیر موفقیت به دستاوردهای بهتر و مطلوب تر منجر خواهد شد.

یکی از این دستاوردها، معرفی ارقام متحمل به شوری تا ای سی ۱۰ است که در این راستا معرفی رقم گندم آبی برای مناطق مختلف بخصوص منطقه معتدل کشور با نام پریان برای لاین امیدبخش MS-۹۲-۵  است که در طی ۱۲ سال تحقیق و پژوهش با ویژگی متحمل به شوری، مقاوم به ریزش دانه و خوابیدگی، مقاوم بالا به بیماری های زنگهای زرد، قهوه ای و سیاه، دارای عملکرد ۴۲۵۵ کیلوگرم در هکتار بدست آمده است.