عمومی | دانشگاه تهران

طرح‌های پژوهشی مصوب دانشگاه تهران ۳۰ درصد رشد داشته است | تجلیل از ۵۳ دانشگاه تهرانی در هفته پژوهش و فناوری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، دکتر مهدی فکور ثقیه، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران عصر چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در نشست خبری سی‌ودومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که در تالار شهید سلیمانی مرکز حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: پژوهش و فناوری پیشران یک کشور برای رسیدن به پیشرفت و توسعه است.

وی با اعلام جزئیات سی‌ودومین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، گفت: در این دوره جشنواره در مجموع از ۵۳ برگزیده دانشگاه تهران در حوزه پژوهش از جمله اساتید پیشکسوت، پژوهشگران برجسته، پژوهشگران نمونه و پژوهشگران جوان نمونه در این جشنواره معرفی و تجلیل می‌شوند و همچنین صاحبان رساله‌ها و پایان‌نامه‌های نمونه نیز معرفی می‌شوند.

به گفته معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، در این جشنواره همچنین یک مدیر نمونه پژوهشی، یک کارشناس پژوهشی به عنوان کارشناس نمونه، یک آزمایشگاه نمونه، یک کتابخانه نمونه و یک موسسه پژوهشی نمونه نیز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

دکتر فکور افزود: دو نفر از برگزیدگان دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جشنواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به تغییرات جشنواره امسال گفت: در جشنواره امسال علاوه بر موارد یاد شده، معرفی و تقدیر از کارفرمای نمونه و فناور نمونه را نیز در برنامه داریم که در این بخش نیز دو کارفرمای نمونه و دو برگزیده فناوری و پنج مجری برتر ارتباط با جامعه و صنعت معرفی و از آنان تجلیل خواهد شد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فن بازار که از سوی وزارت علوم و همزمان با هفته پژوهش و فناوری برگزار می‌شود، گفت: با توجه به استقرار و ارائه دستاوردهای پژوهشی دانشگاه‌های کشور در این نمایشگاه برنامه‌ریزی کردیم که دانشجویان به صورت هدفمند از این نمایشگاه بازدید کنند و از نزدیک با دستاوردهای پژوهشی کشور آشنا شوند.

وی همچنین در بخش دیگر سخنانش ضمن اشاره به قراردادهای پژوهشی دانشگاه تهران، از رشد ۳۰ درصدی طرح‌های مصوب دانشگاه خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲، ۳۰۹ قرارداد پژوهشی با بخش‌های مختلف منعقد شده که اعتبار مصوب آنها ۱۹۷ میلیارد تومان بوده است که نسبت به سال گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

دکتر فکور همچنین با اشاره به اینکه دانشگاه تهران یک دانشگاه جامع است، افزود: دانشگاه تهران در بسیاری از طرح‌های کلان ملی مشارکت دارد.

وی با تاکید بر کاربردی شدن رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها، خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها از حالت کتابخانه‌ای خارج شده و کاربردی شوند و بتوانند مسائل جامعه را کنند و در این راستا با چند سازمان قرارداد منعقد کرده‌ایم تا از کاربردی شدن پایان‌نامه‌ها حمایت کنند.

دکتر فکور همچنین از راه‌اندازی یک مرکز برای حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها برای کاربردی شدن خبر داد و گفت: در این مرکز بنا داریم میزهایی را در قالب میز پارسا برای موسسات و سازمان‌هایی که از پایان‌نامه‌ها حمایت می‌کنند، ایجاد کنیم که دستاوردهای پژوهشی دانشجویان در اختیار همان سازمان برای حل مشکلات آن سازمان قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر محمدرضا نقوی، مدیرکل سیاستگذاری و توسعه پژوهشی دانشگاه تهران نیز در سخنان کوتاهی در این نشست خبری، با اشاره به تغییرات جشنواره پژوهش و فناوری امسال برای معرفی برگزیدگان فناور برتر، کارفرمایان برتر و مجریان ارتباط با صنعت و جامعه، این رویکرد را در راستای مشارکت دانشگاه برای حل مسائل جامعه عنوان کرد.