عمومی | دانشگاه تهران

دکتر رستمی: اندیشه حکمرانی از ابتدای شکل‌گیری اسلام مطرح بوده است

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در نخستین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی که در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: اگر فرآیند نظام‌مند سیاستگذاری، قانونگذاری، ساختارسازی و سازماندهی در جامعه را حکمرانی بدانیم، اندیشه حکمرانی که بخشی از آن حاکمیت در جامعه خواهد بود، از ابتدای شکل‌گیری اسلام در فکر حاکمان مسلمان و اندیشه‌وران این حوزه مطرح بوده است.

وی افزود: فارغ از تشکیل جامعه اسلامی و امت اسلامی در زمان حیات مبارک پیامبر اعظم (ص)، اختلافاتی که بعد از پیامبر (ص) اتفاق می‌افتد حتماً ریشه جدی در موضوع حکمرانی داشته است. اگر ریشه شکل‌گیری فرقه‌هایی مثل خوارج و مرجئه و سایر فرق اسلامی را بررسی کنیم، می‌بینیم که مسئله جدی به موضوع حکومت، حاکمیت و حکمرانی بایسته‌های آن می‌پردازد.

دکتر رستمی با بیان اینکه ریشه بحث حکمرانی را می‌توان در مجموع علوم اسلامی اعم از تاریخ، فقه، کلام، فلسفه و اخلاق پیدا کرد، گفت: موضوع حکمرانی می‌تواند به طور جدی مورد تامل قرار گیرد. در نظام اندیشه‌ای اسلام در بحث حکمرانی نه لزوماً به بحث حکومت بلکه به مباحث جدی تعریف جامعه در اسلام و نظام ولایی توجه داریم.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه‌ای که اندیشه‌ها و بایسته‌های حکمرانی در آن جاری و ساری شود و منتج به یک رافت و حرکت به سمت خوبی‌ها شود، در این جامعه یک مرزبندی صورت می‌گیرد که این مرزبندی لزوماً باب میل مسلمانان نیست. در سیره پیامبر (ص) می‌بینید که جزو اولین اقدامات و تصمیمات حضرت در جامعه تازه شکل گرفته مدینه، تصمیم اتصال اجزای این جامعه از مسلمان و غیرمسلمان به یکدیگر است. پیامبر (ص) با یهودیان قرارداد می‌بندد و آنها را شهروند جامعه اسلامی تلقی می‌کند و دفاع خود را از جامعه شکل گرفته ولو غیرمسلمانان برعهده خود می‌داند و یک رابطه متعهدانه بین اجزای جامعه چه مسلمان و چه غیرمسلمان ایجاد می‌کند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در پایان گفت: در مسیری که شکل گرفته است، بی‌تردید اگر جریان حکمرانی از سیاستگذاری، ریل‌گذاری، قانونگذاری، سازماندهی و مجموعه اجزایی که در این جامعه نقش‌آفرین هستند، به هم پیوسته و هم‌افزا و دارای اتصال معنادار تعریف شوند، حتماً در این جامعه رشد اتفاق می‌افتد و حتماً در جامعه‌ای که در اجرای اهداف خود موفق باشد، همراهی جوامع دیگر با آن جامعه را شاهد خواهیم بود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران،