عمومی | دانشگاه تهران

تاکید اصلی در موضوع حکمرانی سرزمینی، اصالت منافع ملی در سیاستگذاری است | رویکردهای حکمرانی اگر در خدمت منافع ملی قرار نگیرند، به بیراهه خواهند رفت | بیان صرف نقاط ضعف، اجحاف به انقلاب و دستاوردهای ملت ایران است


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، دکتر مجید غلامی، عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران و دبیر اجرایی «نخستین کنفرانس حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی» عصر روز دوشنبه در آیین اختتامیه این کنفرانس که در محل تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: تاکید اصلی در موضوع حکمرانی سرزمینی، اصالت منافع ملی در سیاستگذاری است. رویکردهای مختلف در حکمرانی به ذات اصالت ندارند و اصالت با حکمرانی ملی است؛ حکمرانی محلی، حکمرانی جهانی، حکمرانی شرکتی و سایر رویکردهای حکمرانی اگر در خدمت منافع ملی قرار نگیرند، به بیراهه خواهند رفت. تمرکز اصلی در کنفرانس حکمرانی سرزمینی، بر این مساله کلیدی بود

وی افزود: محور اصلی در حکمرانی سرزمینی در ایران اسلامی، می‌بایست معطوف به احصا و ترویج نقاط قوت حکمرانی ایرانی اسلامی قرار گیرد. اینکه تا صحبت از حکمرانی می‌شود، به احصا و بیان صرف نقاط ضعف تمرکز کنیم، اجحاف به انقلاب، شهدا و دستاوردهای ملت بزرگ ایران است. هرچند توجه به نقاط ضعف حکمرانی بسیار مهم است اما الگوهای موفق حکمرانی ما از جمله در زمینه امنیت ملی، حفظ تمامیت ارضی، و نقش مردم در ماندگاری انقلاب و بسیاری موارد دیگر باید مورد توجه پژوهشگران و دانشگاه‌ها قرار بگیرد تا منطق جهاد تبیین، اثرگذار شود.
عضو هیات علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: کشورها با آسیب‌هایی که دیده‌اند بالغ می‌شوند. از این منظر، جمهوری اسلامی ایران یکی از بالغ‌ترین کشورهای جهان است. در دهه‌های گذشته، کشور ما به عنوان یک آزمایشگاه برای دشمنان بوده است تا هر روش و کوششی را برای از بین بردن یکپارچگی سرزمینی و انسجام اجتماعی را مورد آزمایش قرار دهند و داده‌اند؛ اما با سیلی محکم مردم ایران مواجه شده‌اند. این مهمترین رویکرد کنفرانس حکمرانی سرزمینی به الگوی بومی حکمرانی در ایران اسلامی بود.
دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی در بخش دیگر سخنانش گفت: محورهای اولین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی ناظر بر حوزه‌های حکمرانی سرزمینی و سیاست، اقتصاد، فرهنگ، جامعه، محیط زیست، کشاورزی، آموزش، امنیت، نوآوری و آینده بود. البته محورهای ویژه کنفرانس نیز بر رویکردهای آزمایشگاهی و احصاء راهکارها و ساز و کارهای تجربی و مشارکتی حل مسئله‌های ناترازی انرژی، کاهش ارزش پول ملی، فقر و فاصله طبقاتی، تمرکزگرایی و کاهش منابع آب در کشور متمرکز شد.
عضو هیات علمی دانشکده حکمرانی دانشگاه تهران افزود: از مجموع مقاله‌های ارسال‌شده به دبیرخانه کنفرانس، ۱۳۰ مقاله توسط داوران در کمیته‌های ۱۰ گانه کنفرانس شامل کمیته‌های حکمرانی فرهنگی اجتماعی؛ حکمرانی اقتصادی؛ حکمرانی خدمات عمومی و زیربنایی؛ حکمرانی عمومی؛ حکمرانی علم، فناوری و نوآوری؛ آینده‌پژوهی؛ حکمرانی آب، کشاورزی و منابع طبیعی؛ حکمرانی سرزمینی؛ مطالعات آزمایشگاهی و تجربی و کمیته حکمرانی سلامت مورد پذیرش قرار گرفتند.
دبیر اجرایی نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش مبنا؛ حکمرانی سرزمینی، همچنین از برگزاری پنج پنل تخصصی با عناوین «حکمرانی خدمات عمومی و زیربنایی»، «حکمرانی عمومی، اقتصادی و آینده‌پژوهی»، «حکمرانی فرهنگی و اجتماعی»، «حکمرانی سلامت، منابع طبیعی و محیط زیست» و «آزمایشگاه حکمرانی دانشگاه تهران» در این کنفرانس خبر داد و گفت: ۱۲ پیش‌نشست به ابتکار کمیته‌های تخصصی ۱۰ گانه کنفرانس با حضور اساتید و خبرگان تخصص‌های مختلف با نگاه به نظام مسائل حکمرانی در آن حوزه تخصصی برگزار شد.