عمومی | دانشگاه تهران

مسیر دستیابی به قدرت برای آینده کشور از دانشگاه می‌گذرد | رسیدن به فناوری برتر آینده‌نگر فقط در دانشگاه شکل می‌گیرد | هشدار درباره «غافلگیری فناورانه» به روایت امیر دریادار سیاری


به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، امیر دریادار حبیب‌‌اله سیاری، معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در نخستین کنفرانس ملی حکمرانی دانش‌مبنا؛ حکمرانی سرزمینی که روز دوشنبه ۱۳ آذر ماه ۱۴۰۲ در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: قدرت ریشه در علم دارد و علم در دانشگاه وجود دارد، بنابراین مسیر دستیابی به قدرت برای آینده کشور از دانشگاه می‌گذرد.
وی افزود: بین امنیت و دفاع و حکمرانی پیوند ناگسستنی برقرار است. از یک منظر کار ویژه یک حکمرانی خوب تلاش جهت ارتقای توان بازدارندگی کشور است؛ از این رو دفاع و امنیت ملی با حکمرانی خوب رابطه مستقیم دارد؛ هر قدر حکمرانی بهتر باشد، دفاع و امنیت ملی هم بیشتر است.
دریادار سیاری خاطرنشان کرد: قطعاً حکمرانی خوب، توان امینت و دفاع را بالا می‌برد و اگر دفاع ملی، امنیت و بازدارندگی وجود نداشته باشد، هیچ امکانی در کشور قابلیت اجرایی ندارد و هر اندازه حکمرانی بهتر باشد، دفاع و امینت ملی هم بیشتر است.
وی با تاکید بر اهمیت نقش دفاع ملی و بازدارندگی و امنیت در توسعه پایدار، گفت: بدون توان ملی و بازدارندگی بالا، توسعه پایدار امکان‌پذیر نیست.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، موقعیت ممتاز ژئوپلیتیک ایران و وجود منابع غنی در کشور را از جمله عوامل مولد قدرت، ثروت، تسلط، منزلت و تاثیرگذار در روندهای دنیا برشمرد و گفت: جایگاه ایران از نظر ژئوپلیتیکی جایگاه ویژه‌ای است و از ایران به عنوان بازیگر کلیدی نام برده شده است. قرار گرفتن در جنوب غرب آسیا و ظرفیت‌هایی مثل بازرگانی، دروازه اتصال آسیا به اروپا و آفریقا، قرار گرفتن در چهار گذرگاه راهبردی دریایی جهان مثل تنگه هرمز، خلیج فارس منبع انرژی جهان، و تسلط بر دریاهای مهم جهان در اقیانوس هند و تسلط بر تجارت دریایی جهان، بر اهمیت جایگاه ژئوپلتیکی ایران افزوده است.
دریادار سیاری در تشریح جنبه دیگر انگیزه طمع به ایران از سوی دشمنان، گفت: با قرار گرفتن ایران در بیضی انرژی جهان که بالغ بر ۷۱ درصد از ذخایر نفت و ۶۹ درصد از ذخایر کل جهان در این منطقه قرار دارد. تا زمانی که انرژی فسیلی در جهان وجود دارد حتماً چشم طمع دیگران به منطقه ما وجود دارد.
وی بخش دیگری از دشمنی‌ها با ایران اسلامی را ناظر بر دشمنی با آرمان‌های انقلاب اسلامی دانست و افزود: آرمان‌های ما ضد استکباری است. با وقوع انقلاب اسلامی فقط آمریکا و استکبار را از کشور بیرون نکردیم بلکه هیمنه استکبار جهانی در منطقه آسیب دید. دشمنی آمریکا با ما ریشه‌دار است، چراکه هژمونی و تسلط آمریکا در منطقه از بین رفته است. بنابراین تا زمانی که ما به آرمان‌های خود اعتقاد داریم قطعاً استکبار جهانی با ما دشمن است.
معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران، تنها راه مقابله با تهدیدات دشمن را قوی شدن ایران در همه جنبه‌ها و عدم اعتماد به دشمن دانست و تاکید کرد: مولفه‌های قدرت ملی، مولفه نظامی، مولفه سیاسی، مولفه اقتصادی، مولفه فرهنگی و اجتماعی و مولفه توان که مثل زنجیر به هم وصل هستند و باید در همه این مولفه‌ها قوی شویم تا دارای قدرت ملی مناسب باشیم.
وی همچنین با اشاره به سیر تحولات جنگ‌ها، اظهار داشت: به طور کلی ماهیت جنگ در آینده از سیستم ساده به سیستم پیچیده و جنگ‌های پیشامدرن به جنگ‌های پسامدرن تغییر کرده است. و در آینده، جنگ شناختی بیشترین اثر را دارد و اطلاعات، سخت‌افزار و فیزیک در رده‌های بعدی قرار دارند.
دکتر سیاری با تاکید بر اینکه ۱۵ فناوری در جنگ‌های آینده اهمیت دارند؛ از کوانتوم، پلاسما، اقلیمی، علوم زیستی و بیولوژیک، امواج الکترومغاطیس، قدرت نرم، علوم شناختی، فناورهای نوپدید، هوش مصنوعی، لیزر و سایبر از جمله این حوزه‌های برترساز و شالوده‌شکن نام برد و تاکید کرد: دستیابی به این حوزه‌ها و رسیدن به این فناوری‌ها فقط در دانشگاه شکل می‌گیرد و در دانشگاه باید به این موضوعات توجه شود و اگرنه در آینده و در جنگ‌های آینده ما با غافلگیری فناورانه روبرو خواهیم شد.
وی با تاکید بر اینکه در جنگ‌های آینده باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی داشته باشیم که دچار غافلگیری فناورانه نشویم، گفت: ضمن اینکه باید به بحث فناوری‌های برترساز توجه کنیم، باید به جنگ ترکیبی، جنگ اقتصادی، جنگ اطلاعاتی، جنگ سایبری، جنگ قومی، مذهبی، تروریستی، سیاسی و اجتماعی و جنگ نرم هم توجه داشته باشیم.
امیر دریادار سیاری افزود: جنگ ترکیبی نسخه روزآمد شده از جنگ شناختی است که با هدف تغییر رفتار جامعه هدف و با استفاده از کلیه امکانات نظامی و غیرنظامی و همه ابزارهای سخت، نیمه سخت، نرم و مدیریت تاثیرات شناختی حاصل از اقدامات خصمانه در حوزه‌های مختلف سیاسی، حقوقی، اقتصادی، فرهنگی، رسانه‌ای، اجتماعی، علم و فناوری، سایبری، زیست محیطی و در مرحله نهایی در صورت ضرورت با اقدامات نظامی جامعه هدف را مورد تهاجم قرار می‌دهد.
وی افزود: قدرت ملی، توانمندی‌های مادی و معنوی یک ملت برای حفظ منافع ملی و دستیابی به اهداف ملی است، و هر اندازه مولفه‌های قدرت ملی (اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و..) افزایش پیدا کند، قطعاً توان بازدارندگی کشور رشد می‌کند و توان بازدارندگی معنایش این است که ما باید اینقدر قدرتمند باشیم که هیچ قدرتی اجازه تعرض به تمامیت ارضی یا منافع ملی ما را نداشته باشد.
وی تنها راه مقابله با تهدیدات را یک حکمرانی خوب عنوان کرد و گفت: هر اندازه توان بازدارندگی ما با نگاه به آینده افزایش پیدا کند، ارتقای آمادگی جهت مقابله با تهدیدات حال و آینده به دست می‌آید و همه اینها در بحث یک حکمرانی خوب اتفاق می‌افتد.