عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

هفته خود مراقبتی و سهم مردم در مراقبت از سلامت خود/پیام معاون بهداشت

متن پیام دکتر قاسم برجوئی‌فرد به شرح زیر است:
با توجه به گذار بیماری‌ها از واگیر به غیر واگیر و حرکت از درمان قطعی بیماری‌ها به مراقبت مادام العمر، نقش مردم در مراقبت از سلامت خود و اعضای خانواده برای سالم زیستن، مدیریت ناخوشی‌های جزیی، مدیریت بیماری‌های مزمن و حاد روز به روز در حال افزایش است به‌گونه‌ای که سهم عمده‌ای از تمام مراقبت‌ها را خود مراقبتی تشکیل می‌دهد.
خود مراقبتی، شامل اعمالی است اکتسابی، آگاهانه و هدف‌دار که مردم برای خود، فرزندان و خانواده‌شان انجام می‌دهند تا تندرست بمانند، از سلامت جسمی، روانی و اجتماعی خود حفاظت کنند، نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی خود را برآورده سازند، از بیماری‌ها یا حوادث پیشگیری کنند، بیماری‌های مزمن خود را مدیریت کنند و نیز از سلامت خود بعد از بیماری حاد یا ترخیص از بیمارستان حفاظت کنند.
حیطه‌های خود مراقبتی شامل ارتقای سلامت، اصلاح سبک زندگی، پیشگیری از بیماری، خودارزیابی، حفظ سلامت، مشارکت در درمان و توان‌بخشی است. تمامی دولت‌ها، با توسعه سیاست‌های حامی سلامت، عدالت و توسعه پایدار کشور، امکان زندگی در محیط سالم و انتخاب آزاد، عادلانه و ارزان، گزینه‌های سلامت را برای همه شهروندان فراهم می‌کنند.
در واقع، سلامت محصول مشترک دولت‌ها، ملت‌ها و بازار است. مردم با انتخاب گزینه‌های سالم، سلامت را به‌عنوان یک ثروت حفظ کرده و ارتقا می‌دهند. شایان‌ذکر است که این انتخاب نیازمند برخورداری از سواد سلامت و تمرین مهارت‌های خود مراقبتی است. این در حالی است که شاخص سواد سلامت در ایران به‌عنوان یکی از ۳ عامل مهم اجتماعی موثر بر سلامت (SDH) طبق بررسی انجام‌شده در سال ۹۳ نشان داده است که از هر دو نفر ایرانی، یک نفر سواد سلامت محدود دارد.
از پیامدهای ناشی از کم‌سوادی افراد در حوزه سلامت می‌توان به فقر مهارت‌های خود مراقبتی، استفاده کمتر از خدمات پیشگیری، انتخاب‌های ضعیف سلامت، تاخیر بیشتر در تشخیص‌ها، فهم کمتر از وضعیت‌های پزشکی، پایبندی کمتر به دستورالعمل‌های پزشکی، افزایش خطر بستری شدن، وضعیت سلامت جسمی و روانی ضعیف‌تر، افزایش خطر مرگ و هزینه‌های مراقبت سلامت بیشتر اشاره نمود.
برنامه خود مراقبتی، مبتنی برای موارد پیش گفت، به دنبال گسترش مشارکت آگاهانه مردم در عرصه تامین، حفظ و ارتقای سلامت در تمامی خانه‌ها و محلات است.
در برنامه تحول نظام سلامت، برنامه ملی خود مراقبتی به‌عنوان پنجمین برنامه ملی تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت طراحی و بسته خود مراقبتی در حال اجرا است.
در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برنامه ملی خود مراقبتی از سال ۱۳۹۴ در حال اجرا است. سفیران سلامت خانواده مراقبت خود و خانواده‌شان را به عهده دارند همچنین در برنامه خود مراقبتی سازمانی و اجتماعی، سازمان‌ها، شوراهای اسلامی شهر و روستا و شورایاری‌ها تحت پوشش دانشگاه نیز برنامه‌ای برای مراقبت از سازمان خود و محلات تحت پوشش، تدوین و اجرا می‌کنند.
هفته خود مراقبتی را به تمام تلاشگران عرصه سلامت به‌ویژه کارشناسان آموزش و ارتقای سلامت، داوطلبین سلامت و سفیران سلامت تبریک عرض می‌کنم و سلامتی و موفقیت را برایشان آرزومندم.

انتهای پیام/: م.ب ۲۰۲۰٫