پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

همایش سیمای زندگی دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برگزار شد

همایش سبک زندگی دانشجویی ویژه اساتید، کارکنان و دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیشابور پنجشنبه، ۲ آذر ماه ۱۴۰۲ با حضور و تدریس دکتر طهماسبی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سالن همایش های دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برگزار شد.

به گزارش مفدا نیشابور، در ابتدا دکتر محمدجواد فرح بخش معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی نیشابور ضمن خوش آمدگویی به میهمانان وزارت متبوع، از اهمیت برگزاری همایش گفت و توضیح داد: هدف ما داشتن امکانات و رفاه مطلوب در سراهای دانشجویست و تا مادامی که دانشجو از امکانات محروم باشد قطعا، زندگی او در دوران دانشجویی، سیمایی نخواهد داشت.

وی در ادامه از روند پیشروی پروژه های در حال ساخت در پردیس دانشگاه گفت و پیش بینی کرد که تا پایان سال برخی پروژه ها به بهره برداری خواهند رسید.

دکتر بنار مدیر کل دانشجویی وزارت بهداشت در ادامه بیان داشت: از موضوعاتی که توجه به آن مهم است زیست فرهنگی دانشجویان می باشد که این خودش را به‌ شکل اتفاقات اخیری که در سال گذشته رخ داد، نشان داد. برنامه های فرهنگی در سراهای دانشجویی باید الگو قرار گیرد، لازمه آن توانمند سازی سرپرستان خوابگاه ها است، زیرا که آنان بیشتر اوقات خود را با دانشجویان می گذرانند.

بنار خاطرنشان کرد: ما برای حوزه فرهنگی و دانشجویی در بحث منابع مالی ردیف و بودجه خاصی نداریم و لذا برای اینکه نیازهایمان را در این حوزه برطرف کنیم نیازمند اقداماتی از جمله کمک گرفتن از بخش‌های دیگر از جمله معاونت توسعه هستیم.

وی همچنین از پیشرفت زیرساخت های حوزه رفاهی برای دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی نیشابور خبر داد و گفت: ما از پروژه های در حال ساخت در این دانشگاه بازدید کردیم و تاکنون بی سابقه بوده که چند پروژه در کمتر از یک ماه و همزمان باهم شروع به ساخت شود، این چیزی جز تدبیر در امور و پیگیری های مکرر جهت تامین بودجه و پیشبرد آن نبوده است.

در ادامه دکتر طهماسبی رئیس اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، به تدریس کارگاه "سیمای زندگی دانشجویی" پرداخت و موضوع این همایش را بررسی وضعیت سلامت روان دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی‌ هم از لحاظ نقاط قوت وهم نقاط ضعف عنوان نمود و راهکار های مقابله و پیشگیری از این اختلالات را در این کارگاه توضیح داد.

وی همچنین به نقش پر رنگ اساتید در پیشگیری از آسیب های اجتماعی اشاره کرد و مهم ترین نگرانی‌های دانشجویان و راهکارهای مقابله با آن اشاره نمود و گفت: نگرانی دانشجویان ممکن است از دست دادن خانواده، مشکلات اقتصادی و مهارت های مقابله ای سازنده که شامل؛ پذیرش، مقابله فعال، برنامه ریزی و همچنین مهارت های غیر سازنده شامل؛ انحراف توجه و خود سرزنشی باشد.

دکتر طهماسبی راهکارهای مقابله با این اختلالات را در چند گام توضیح داد:
گام اول: اهمیت به اختلالات سلامت روان هم در زندگی خود و هم زندگی دیگران
گام دوم: ارتباط صحیح و سازنده با خود و دیگران برای مراقبت از خود در برابر اختلالات
گام سوم: ارزیابی روزانه خود، توجه به افکار واحساسات و جسم خود و توجه به دیگران برای کمک به آنها
گام چهارم: نوشتن؛ یادداشت کردن اتفاقات روزانه باعث افزایش آگاهی و ارتباط موثر تر می شود و ترغیب دیگران به صحبت‌کردن درباره احساسات
گام پنجم وآخر: مراجعه به متخصص سلامت و روان

گفتنی است وی در پایان همایش به سوالات دانشجویان پاسخ داد.