عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

۲۱ هزار و۶۰۰ نفر از جمعیت زنان شهرستان کنگان واجد شرایط مشاوره فرزند آوری هستند

معصومه ارمی در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان اظهار داشت: فرزند آوری و والد شدن یکی از پراحساس‌ترین و لذت‌بخش‌ترین وقایع زندگی است که مطابق با تمایل فطری انسانی و بقای انسان‌ها است.
کارشناس مسئول برنامه میان‌سالان و سالمندان شبکه بهداشت و درمان شهرستان کنگان افزود: جمعیت زنان واجد شرایط مشاوره فرزند آوری شهرستان کنگان ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر است که برای بیش از ۷ هزار نفر از آنان فرم مشاوره فرزند آوری توسط مراقبین سلامت تکمیل‌شده است.
وی در خصوص راهکارهای عمومی سلامتی برای باروری سالم خانم ارمی خاطرنشان کرد: برای زوجینی که قصد بارداری دارند، رعایت آموزه‌های طب ایرانی در ۶ زمینه سبک زندگی سالم پیش از اقدام به بارداری می‌تواند نویدبخش سلامت بارداری و فرزندان باشد.
ارمی افزود: استنشاق هوای پاک و عاری از آلودگی و ورزش روزانه را تا حد گرم شدن بدن، افزایش تعداد تنفس و ضربان قلب و پرهیز از ادامه ورزش تا حدی که موجب تعریق شدید، خستگی و ضعف شود، همچنین مصرف ملیناتی مانند گلابی و انجیر تازه یا خیسانده و حتی خاکشیر (۱-۲ قاشق غذاخوری در آب گرم ناشتا) نیز قبل از اقدام به بارداری توصیه می‌گردد.
ارمی افزود: از نظر سلامت روحی و روانی می‌توان با توکل بر خدا از اموری که باعث ایجاد استرس، عصبانیت، ترس، غم و اندوه در زوجین می‌گردد، دوری کنند و نیز از موارد دیگر سبک زندگی سالم می‌توان به زود خوابیدن در شب که بهترین زمان خواب از ساعت ۱۰ شب تا اذان صبح است، اشاره کرد.
کارشناس برنامه میان‌سالان و سالمندان همچنین افزود: در ضمن رعایت رژیم غذایی متعادل و متنوع ازجمله مصرف میوه‌ها به‌عنوان میان وعده، همچنین افزایش مصرف غذاهای لطیف و خوش هضم مانند گوشت بره یا گوسفند، سبزیجات همراه غذا و پرهیز از مصرف غذاها و میوه‌های ترش و کال و غذاهای مانده در دوران سنین باروری، می‌تواند باعث تقویت رحم و تخمدان‌ها، قلب، مغز و کبد شوند.

انتهای پیام/ م.س ۳۰۷۰