پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

آغاز پویش فشارخون و دیابت

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشت  از آغاز بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون بالا از۲۰ آبان تا نیمه دی  ماه سال جاری خبر داد.

دکتر زهرا دستجردی با اعلام  این خبر به وب دا گفت: در دهه اخیر بیماری های دیابت و پرفشاری خون به عنوان بیماریهای­ خاموش در جامعه گسترش یافته و به عنوان ام­الامراض مطرح هستند چراکه عاملی برای گسترش بسیاری از بیماری­های خطرناک و تهدیدکننده سلامت مردم می­باشند. این دو بیماری به همراه عوارض بسیار شایعی که ایجاد میکنند (همچون حملات قلبی، سکته­های مغزی، نارسایی پیشرفته کلیه، دیالیز و قطع عضو و.... ) هزینه ­های سنگینی را به بیماران، خانواده­ ها، جامعه و دولت تحمیل می­ کنند. از طرفی مشخص شده که پیشگیری سطح دوم یعنی شناسایی و پیگیری به موقع مبتلایان به این دو بیماری، می­تواند روند پیشرفت آن را کند کرده و زندگی هزاران نفر از خانواده­ها را نجات داده و در هزینه ­های مربوط به سلامت صرفه ­جویی نماید.

دکتر دستجردی با اشاره به اجرای بسیج ملی غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون بالا از بیستم آبان تا نیمه دی ماه سال جاری، خاطرنشان کرد: این پویش ملی با مشارکت کلیه سازمان های مرتبط در سراسر کشور اجراخواهد شد و از اصحاب رسانه، سازمان های دولتی، خصوصی و مردم نهاد انتظار داریم همانگونه که تا کنون یاور حوزه سلامت بوده اند، در انتشار اخبار و اطلاع رسانی حداکثری تلاش داشته باشند.

دستجردی در پایان گفت: امید است با اجرای این بسیج، ضمن  شناسایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا و دیابت، انجام مداخلات لازم، آگاهی مردم در خصوص راه های پیشگیری از ابتلا به این دو بیماری نیز افزایش یافته واین تلاش همه جانبه منجر به کاهش بروز بیماری و مرگ و میر زودرس ناشی از این بیماری ها در جامعه گردد.