پزشکی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور

چگونه با روان درمانی از دیابت پیشگیری کنیم؟

مدیر گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت به مناسبت هفته دیابت گفت: روان درمانی یک راهکار مهم در پیشگیری ودرمان دیابت به شمار می آید.

دکتر نجمه عابدی شرق در گفتگو با وب دا، روان درمانی رایک رویکرد ترکیبی دانست که از عناصر روان‌شناسی و درمان روانی برای بهبود وضعیت روانی و جسمی فرد استفاده می‌کند و در پیشگیری از دیابت، می‌تواند به عنوان یک ابزار موثر مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر عابدی شرق در ادامه تعدادی از راهکارها و تکنیک‌های روان درمانی  برای پیشگیری از دیابت را به شرح ذیل برشمرد:

۱. مدیریت استرس:
آموزش تکنیک‌های مدیریت استرس می‌تواند به کاهش تاثیرات منفی استرس بر سلامت فیزیکی، به خصوص بر سطح گلوکز خون، کمک کند.
تمرینات آرامش‌بخش مانند مدیتیشن و یوگا می‌توانند به افراد کمک کنند تا استرس را کاهش دهند و از بروز مشکلات جسمی جلوگیری کنند.

۲. تغییر رفتارهای غذایی:
روان درمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا با تغییر رفتارهای غذایی خود، به سبک زندگی سالمتری دست یابند.
توجه به رفتارهای غذایی ناسالم و ارتقاء آگاهی در مورد تاثیرات غذا بر سلامت می‌تواند به جلوگیری از ایجاد مشکلات جدی مانند دیابت کمک کند.

۳. مدیریت احساسات و افکار:
رواندرمانی می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات و افکار منفی خود را مدیریت کنند و به جای تنش و استرس، به راه‌حل‌های سازنده و مثبت متوجه شوند.

۴.تعامل اجتماعی و حمایت:
ارتباطات اجتماعی مثبت و حمایت از دیگران می‌تواند به تقویت سلامت روانی کمک کند و افراد را در پیشگیری از بیماری‌های مزمن، از جمله دیابت، تشویق کند.

۵.تغییر الگوهای فکری:
آموزش به افراد برای تغییر الگوهای فکری منفی و بهبود اعتقادات خود می‌تواند به پیشگیری از اضطراب‌ها و استرس‌ها کمک کند.

دکتر عابدی شرق در پایان یادآور شد: که روان درمانی به‌عنوان یک بخش از سیستم مراقبت از سلامت، حتما با مشاوره از تخصصی‌ترین افراد مانند روان‌شناسان و مشاوران بهداشت روانی انجام شود. همچنین، همکاری با تیم درمانی شامل پزشکان و متخصصان سلامت جسمی نیز برای دستیابی به نتایج بهتر حائز اهمیت می باشد.