عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

از ابتدای سال تاکنون؛ ۱۲۰ هزار تماس با اورژانس استان بوشهر گرفته شده است

به گزارش روابط عمومی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر، دکتر سید حسین موسوی اظهار داشت: به‌منظور دریافت کمک فوری در مواقع اضطراری مانند حوادث ترافیکی و غیر ترافیکی و بیماری‌های حاد، با شماره سه‌رقمی ۱۱۵ تماس گرفته شود. تا در کمترین زمان ممکن، کمک و درمان لازم اخذ گردد.
وی از پاسخگویی به ۱۲۰ هزار تماس اورژانسی از ابتدای سال تاکنون در کمترین زمان با کمک سامانه هوشمند آسایار توسط پزشکان و پرستاران مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ بوشهر خبر داد و گفت: در استان بوشهر، سامانه آسایار در حوزه اورژانس به همت پزشکان و کارشناسانِ مرکز پیام در حال اجرا است.
دکتر موسوی اضافه کرد: این سامانه بهبود کیفیت در پاسخگویی به تماس‌های اورژانسی را فراهم می‌کند و کارشناسان و پزشکان مرکز پیام، به ارائه خدمات بهتری به مردم استان بوشهر می‌پردازند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر توضیح داد: سیستم آسایار شامل الگوریتم تریاژ تلفنی به‌صورت نرم‌افزاری است که برای پرستاران در دسترس قرار می‌گیرد، با استفاده از سوالات هوشمند و بر اساس پاسخ مددجو، سوالات بعدی تعیین می‌شود و نرم‌افزار بر اساس الگوریتم، رنگ اولویت موردنظر را تعیین می‌کند.
وی بیان کرد: در صورت ثبت پاسخی که نیاز به اعزام دارد، هشدار ارسال فایل به واحد اعزام و راهبری آمبولانس فعال می‌شود، این سیستم باعث بهبود سرعت و دقت در ارائه خدمات اورژانسی به مردم می‌گردد.
دکتر موسوی به این توضیحات اضافه کرد: در سیستم آسایار، پس از تماس مردمی، کارشناسان اطلاعات شخص و محل حادثه را به نزدیک‌ترین پایگاه اورژانسی محل حادثه اعلام می‌کنند. همچنین، افراد اعزام‌شده با استفاده از گوشی‌های هوشمند می‌توانند بهترین و نزدیک‌ترین مسیر را برای رسیدن به محل حادثه انتخاب کنند. این امکان به کارشناسان و پرستاران کمک می‌کند تا با سرعت و دقت بیشتری به محل حادثه برسند و خدمات اورژانسی را به مددجو ارائه دهند.
وی تاکید کرد: فرایند رسیدگی با استفاده از اتوماسیون آسایار ۱۱۵ بسیار سریع‌تر از سیستم سنتی اتفاق می‌افتد، مرحله ماموریت گیری، اعزام و رسیدگی با استفاده از سیستم اتوماسیون ۱۱۵ به‌صورت شبکه‌ای به اورژانس اعلام می‌شود و فرایند حضور در محل حادثه نیز بسیار سریع‌تر از سیستم کاغذی انجام می‌شود، این امکان باعث بهبود زمان واکنش و ارائه خدمات اورژانسی به مددجو می‌شود و درنتیجه از دست دادن وقت برای ارائه خدمات حیاتی به مردم جلوگیری می‌کند.
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی استان بوشهر تاکید کرد: تصمیم‌گیری برای اعزام ترجیحاً در کوتاه‌ترین زمان مکالمه انجام می‌شود، اما این به معنی ختم تماس نیست و ممکن است تماس مذکور به دلایلی ادامه یابد که مهم‌ترین آن مشاوره‌های درمانی است، در این صورت، کارشناسان اورژانس با همکاری پزشکان و متخصصان درمانی، مشاوره‌های لازم را برای مددجو ارائه می‌دهند تا درمان مناسب و بهتری برای او فراهم شود. به‌این‌ترتیب، امکانات بهتری برای ارائه خدمات درمانی و اورژانسی به مردم فراهم‌شده است.

توصیه‌های نجات‌بخش


در حاشیه‌ی خبر روز دوازدهم آبان ماه سال جاری، کارشناس مرکز پیام اورژانس ۱۱۵؛ الهام مومنی لندان،  با استفاده از توصیه‌های علمی ، موفق شد جان خانم هفتادساله‌ای را که لقمه‌ای در گلویش گیرکرده بود، نجات دهد.
رییس اورژانس در همین راستا  یادآور شد: دانش و تخصص در زمینه درمان واقعاً می‌تواند به نجات جان افراد کمک کند. برای حفظ سلامتی خود، باید از توصیه‌های پزشکان و کارشناسان مرکز پیام بهره ببرید و در مواقع اضطراری اقدامات صحیحِ توصیه شده را انجام دهید.
انتهای پیام/ ز.ن ۵۰۰۰۰