عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

واکسیناسیون هپاتیت «ب» موثرترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری است

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنگستان مبارکیان بابیان اینکه انجام واکسیناسیون علیه هپاتیت «ب» توانسته موجب کاهش بروز این بیماری گردد اظهار داشت: هپاتیت‌های ویروسی یکی از مهم‌ترین معضلات بهداشتی در جوامع می‌باشند و در بین آن‌ها هپاتیت‌های منتقله از راه خون ازجمله بیماری‌هایی هستند که سهم قابل‌توجهی از مرگ‌ومیر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده و موارد مزمن این بیماری‌ها می‌تواند مشکلات و تبعات بسیاری را بر جامعه تحمیل کند.
کارشناس بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان تنگستان تاکید کرد: خون و فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده مشترک از وسایل تزریقی آلوده شامل سرنگ و سوزن، دریافت خون یا فرآورده‌های خونی غربال نشده، خال‌کوبی، تاتو و سوراخ کردن بدن با وسایل آلوده، درمان پزشکی یا دندان‌پزشکی در محیط غیربهداشتی یا استفاده از تجهیزات غیر استریل، تماس اتفاقی پرسنل بهداشتی درمانی غیر ایمن با خون و ترشحات بدن افراد مبتلا، تیغ ریش‌تراشی، قیچی و ماشین اصلاح مشترکی که با خون فرد مبتلا آلوده‌شده باشد می‌تواند موجب انتقال این بیماری گردد.
وی افزود: ویروس هپاتیت ب به‌هیچ‌وجه از طریق دست دادن و روبوسی با فرد مبتلا، استفاده از ظروف و وسایل غذاخوری مشترک، معاشرت معمولی در محل کار و منزل، از راه هوا، عطسه و سرفه و استفاده از سرویس بهداشتی مشترک و شنا کردن در استخر منتقل نمی‌شود.
مبارکیان بی‌اشتهایی، تهوع، استفراغ، بی‌حالی، سردرد، کوفتگی عضلانی، ً درد مفاصل، تب و در موارد نادر سرفه و آبریزش را از علائم هپاتیت خواند و بیان داشت: معمولاً در این بیماری تهوع، استفراغ ً و بی‌اشتهایی همراه با تغییر در حس بویایی و چشایی است.
کارشناس بیماری‌های شبکه بهداشت و درمان تنگستان با اشاره به اینکه باید با انجام کارهای آموزشی سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری هپاتیت افزایش داد تصریح کرد: شناسایی ناقلین هپاتیت، انجام مراقبت‌های بهداشتی لازم جهت ممانعت از ابتلای دیگران، انجام آزمایش ازنظر آلودگی به هپاتیت ب در مادران باردار و اقدام به‌موقع در پیشگیری از آلودگی نوزاد مادر آلوده، موارد تماس با سوزن آلوده و ... از مواردی است که می‌تواند در کنار افزایش سطح آگاهی و تغییر نگرش و رفتارهای ناصحیح به مهار این بیماری در کشور منجر گردد.
مبارکیان گفت: در حال حاضر کلیه نوزادان متولدشده در کشور واکسن هپاتیت ب را در قالب واکسن پنتاوالان دریافت می‌کنند و کلیه افراد متقاضی دریافت این واکسن نیز می‌توانند به نزدیک‌ترین مرکز خدمات جامع سلامت، پایگاه سلامت یا خانه بهداشت مراجعه نمایند.

انتهای پیام/ ن.ا ۳۰۱۰