عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پدافند غیرعامل فرصتی برای بررسی راه‌های حفاظتی و ارتقای امنیت است

به گزارش روابط عمومی اورژانس استان بوشهر، دکتر حیدر عزیز نژاد اظهار داشت: روز پدافند غیرعامل در تقویم رسمیِ کشور به‌عنوان روز پدافند غیرعامل ثبت‌شده است و در این هفته مهم، فرصت مناسبی برای بررسی راه‌های حفاظتی و ارتقای امنیت در استان وجود دارد.
دکتر عزیز نژاد درباره حفظ اطلاعات و انتقال تجربه‌ها در پدافند غیرعامل، به اهمیت این مسئله اشاره کرد و بیان داشت: انتقال تجربه و درس‌هایی که از حوادث گذشته مانند جنگ تحمیلی ایران با عراق و دفاع مقدس به‌دست‌آمده بسیار مهم است. همچنین، درس‌هایی که از جنگ‌های پیامبر اسلام در غزوه طایف( جنگ منجنیق )می‌توان گرفت، نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.
آن مقام مسئول تاکید کرد: با حفظ اطلاعات و انتقال تجربه‌ها، می‌توان از خطاها و ناکامی‌های گذشته یادگیری کرده و در آینده از این درس‌ها بهره‌برداری کرد. همچنین، این اطلاعات می‌تواند به‌عنوان راهنمایی برای اقدامات امنیتی در مواجهه با تهدیدات و خطرات جدید مورداستفاده قرار گیرد.
دبیر دبیرخانه پدافند غیرعامل دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: همایشی با حضور رئیس و معاونین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در محل همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی بوشهر برگزار شد.
دکتر سید حسین موسوی اظهار داشت: در این نمایشگاه، تجهیزات و فناوری‌های مورداستفاده در حوزه پدافند غیرعامل به‌صورت دقیق و کامل به نمایش گذاشته‌شده؛ همچنین، تخصص‌های مرتبط با این حوزه، ازجمله متخصصان پزشکی، مهندسی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، حوادث و فوریت‌ها، در نمایشگاه حضور داشتند تا درباره اهمیت پدافند غیرعامل در مواجهه با تهدیدات و بحران‌ها در جامعه به بحث بنشینند.

هدف پدافند غیرعامل حفظ امنیت و محافظت از منافع ملی است


دبیر پدافند غیرعامل دانشگاه بوشهر ضمن خوش‌آمد گویی به مدعوین عنوان داشت: هدف پدافند غیرعامل حفظ امنیت و محافظت از منافع ملی است، این اقدامات به‌صورت غیر عسکری انجام می‌شود؛ و به‌منظور شناسایی، پیشگیری و مقابله با تهدیدات و خطرات امنیتی به کار گرفته می‌شوند.
دکتر موسوی افزود: در پدافند غیرعامل دانشگاه بوشهر، از روش‌ها و ابزارهای مختلفی مانند تحلیل و بررسی اطلاعات، آموزش و آمادگی جمعی، تحقیقات و توسعه فناوری‌های امنیتی و همکاری با نهادهای دیگر استفاده می‌شود. هدف اصلی پدافند غیرعامل در این مجموعه مهم، پیشگیری از وقوع حوادث امنیتی و کاهش آسیب‌ها و خسارات ناشی از آن‌ها است.
دکتر موسوی در ادامه خاطرنشان کرد: در دانشگاه بوشهر می‌توان به اقداماتی مانند ایجاد سامانه‌های هشداردهنده اولیه، ارتقای آموزش‌های امنیتی در دانشگاه، تدوین و اجرای طرح‌های بحران و ایجاد همکاری با نهادهای امنیتی دیگر اشاره کرد.
مدیر گروه بحران دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز در آیین همین همایش گفت: بررسی و رفع مشکلات دیده‌شده در حوادث قبل و مانورها ازجمله زلزله شنبه و مانورهای پرتوی سال‌های گذشته از اولویت‌های اصلی دانشگاه علوم پزشکی است.
آن مقام مسئول با تاکید بر اینکه در این زمان ما دشمن نظامی به‌ظاهر نداریم، تاب‌آوری را رمز موفقیت در بحران‌ها دانست و افزود: در بحران‌ها برنامه‌ریزی و هشیاری بالقوه و بیداری ملی می‌خواهد.

فرصتی برای ارتقای سطح آمادگی در برابر تهدیدات امنیتی


به نقل از روابط عمومی، در پایان مدعوین از نهادهای دولتی و غیردولتی به بازدید از نمایشگاه پدافند غیرعامل در دانشگاه پرداختند و از نزدیک با ابزارها و تجهیزات مورداستفاده در پدافند غیرعامل آشنا شدند. این بازدید به‌منظور آشنایی بیشتر با فناوری‌ها و ابزارهایی که در پدافند غیرعامل استفاده می‌شوند، برگزار شد.
گفتنی است؛ مسئولین در این نمایشگاه فرصت داشتند تا ابزارها و تجهیزات مختلف را از نزدیک مشاهده کنند و از کارکرد آن‌ها مطلع شوند. همچنین، نمایندگان نهادهای مختلف نیز در این بازدید حضور داشتند و اطلاعاتی در مورد عملکرد و کاربرد ابزارها را ارائه می‌کردند.
این نمایشگاه به‌منظور یک فرصت برای تبادل‌نظر، همکاری و ارتقای سطح آمادگی در برابر تهدیدات امنیتی در دانشگاه و نهادهای دولتی و غیردولتی است.

انتهای پیام/ ز.ن- ۵۰۰۰