عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

حتی سرفه و عطسه هم می‌تواند در پوکی استخوان باعث شکستگی شود!/جراحی معده عامل پوکی استخوان

به گزارش روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، پریسا نظری زاده اظهار داشت: در پوکی استخوان زمین خوردن و فشارهای خفیف مانند خم شدن بیش‌ازحد استخوان و یا حتی سرفه و عطسه هم می‌تواند باعث شکستگی شود!
وی با بیان اینکه اگرچه شکستگی مربوط به پوکی استخوان در هر استخوانی می‌تواند رخ دهد افزود: با این حال ستون فقرات، مفصل لگن، دنده‌ها و مچ دست، قسمت‌های مستعد و شایع شکستگی هستند؛ برخی از این شکستگی‌ها می‌توانند عواقب جدی در پی داشته باشند.
این کارشناس بیماری‌ها گفت: پوکی استخوان یا استیوپروز، بیماریای است که با کاهش توده استخوانی و تحلیل رفتن بافت استخوان شناسایی می‌شود و می‌تواند به آسیب‌دیدگی استخوان و افزایش خطر شکستگی منجر شود. بنا بر آمار بنیاد بین‌المللی پوکی استخوان، ۱ نفر از هر ۳ زن بالای ۵۰ سال و ۱ نفر از هر ۵ مرد در سراسر دنیا در طول زندگی خود شکستگی‌های ناشی از پوکی استخوان را تجربه خواهند کرد.

از‌ دست دادن تراکم استخوانی در زنان پس از یائسگی افزایش می‌یابد


وی اظهار کرد: تراکم استخوانی در سن ۲۵ سالگی به حداکثر مقدار خود می‌رسد و تا حدود ۳۵ سالگی در اوج باقی می‌ماند و پس‌ازآن با افزایش سن، استخوان سالیانه چند درصد از تراکم خود را از دست می‌دهد. سرعت از‌ دست دادن تراکم استخوانی در زنان پس از یائسگی افزایش می‌یابد.
نظری زاده با بیان اینکه انحراف ستون فقرات (قوز کردن)، کوتاهی قد، کمردرد مزمن و طولانی‌مدت می‌تواند از علایم پوکی استخوان باشد گفت: سن، کاهش سطح هورمون‌های جنسی، جنس، سابقه شکستگی، عوامل ژنتیکی از عوامل پوکی استخوان است.

جراحی کاهش اندازه معده باعث پوکی استخوان می‌شود


وی با هشدار در خصوص جراحی‌های کاهش اندازه معده گفت: جراحی کاهش اندازه‌ی معده یا حذف بخشی از روده سطح موجود برای جذب مواد مغذی، از جمله کلسیم را کاهش می‌دهد و به این ترتیب استخوان‌ها ضعیف می‌شوند.
نظری زاده گفت: با تغییر رژیم غذایی و شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و نوشابه‌های گازدار، عدم مصرف الکل، افزایش فعالیت و تحرک و عدم مصرف دخانیات می‌توانیم در کاهش پوکی استخوان موثر باشیم.
انتهای پیام/ م.ب ۲۰۲۰