عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

ثبت بزرگداشت مراسم روز جهانی خاک سال ۲۰۲۳ در گرگان در سایت فائو (FAO) توسط پژوهشگر بین المللی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان

۵ دسامبر روز جهانی خاک (World Soil Day) است، روز سازمان ملل که خاک های سالم را برای زندگی سالم جشن می گیرد. این روز که توسط جامعه‌ای در حال رشد جشن گرفته می‌شود، در سال‌های اخیر شتاب چشمگیری پیدا کرده است. موضوع روز جهانی خاک سال ۲۰۲۳ :خاک و آب، منبع حیات انتخاب شده است.

این روز در کشور ما برابر با روز سه شنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۲ می باشد. فائو یا سازمان خوارو بار جهانی و کشاورزی ملل متحد که مقر آن در شهر رم کشور ایتالیا است پایگاه اینترنتی برای ثبت چنین رویداد بزرگی ایجاد کرده است که نهادها، سازمانها و افرادی که قصد برگزاری جشنواره و یا رویداد بزرگداشت این روز را در کشور خود دارند می توانند مشخصات برگزاری این رویداد در کشور خود را در این پایگاه اینترنتی به اشتراک بگذارند تا همه جهانیان متوجه برگزاری این رویداد گردند. در استان گلستان محمد اسماعیل اسدی، پیشکسوت و عضو هیات علمی این مرکز و پژوهشگر بین المللی آب و خاک و مروج ارشد کشاورزی حفاظتی با سابقه بیش از ۳۵ سال کار در امور آموزشی و پژوهشی و ترویجی با ثبت بزرگداشت این مراسم در استان گلستان بار دیگر نام گرگان و نام مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان را در سرتاسر جهان مطرح نمود.

https://www.fao.org/world-soil-day/worldwide-events/en/

اسدی در زمینه اهمیت بزرگداشت این روز و موضوع امسال آن یعنی خاک و آب منبع زندگی چنین گفت:

بقای سیاره ما به پیوند ارزشمند بین خاک و آب بستگی دارد. بیش از ۹۵ درصد غذای ما از این دو منبع پایه سرچشمه می گیرد. آب خاک که برای جذب مواد مغذی توسط گیاهان حیاتی است، اکوسیستم های ما را به هم متصل می کند. این رابطه همزیستی پایه و اساس سیستم های کشاورزی ما است. با این حال، در مواجهه با تغییرات اقلیمی و فعالیت

های انسانی، خاک ما در حال تخریب است و فشار بیش از حد بر منابع آبی ما وارد می کند.  فرسایش تعادل طبیعی را مختل می کند، نفوذ آب و در دسترس بودن را برای همه اشکال حیات کاهش می دهد. شیوه های مدیریت پایدار خاک، مانند حداقل خاک ورزی، تناوب زراعی، افزودن مواد آلی و کشت پوششی، سلامت خاک را بهبود می بخشد و فرسایش خاک و آلودگی آن را کاهش داده و همچنین نفوذپذیری آب و ذخیره آب را ارتقا می بخشد.

این اقدامات همچنین تنوع زیستی خاک را حفظ می کند، حاصلخیزی را بهبود می بخشد و به ترسیب کربن کمک می کند و نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی ایفا می کند. روز جهانی خاک ۲۰۲۳ (WSD) و کارزار آن با هدف افزایش آگاهی در مورد اهمیت و رابطه بین خاک و آب در دستیابی به سیستم های کشاورزی پایدار و انعطاف پذیر است. روز جهانی خاک یک پلت فرم جهانی منحصر به فرد است که نه تنها اهمیت خاک را جشن می گیرد، بلکه شهروندان سراسر جهان را برای بهبود سلامت خاک توانمند می کند و درگیر می کند.

اهداف WSD عبارتند از:

از سال ۲۰۱۵، روز جهانی خاک به عنوان یک جشن جهانی متشکل از فعالیت‌هایی مانند نمایشگاه‌های عکاسی، جشنواره‌های فیلم، سخنرانی‌ها، میزگردها، بازارهای مواد غذایی، کاشت درخت، نمایش مد، کنسرت، مسابقات ورزشی، آزمون‌ها، مسابقات نقاشی، سمینارها، کارگاه‌ها، سخنرانی ها، کارزارهای آگاهی عمومی، شعرخوانی و غیره در سرتاسر جهان به شیوه های مختلف برگرار می گردد. با این حال، این رویداد  فقط یک روز نیست، بلکه یک راهبرد دائمی و پایدار است.  یک فراخوان سالانه برای اقدام، جلب توجه بین‌المللی و ایجاد روابط کاری جدید با شرکای راهبردی و اهداکنندگان است.

موضوع در طول سالهای مختلف

روزجهانی خاک  هر سال موضوع متفاوتی را برای برجسته کردن مناطق مورد نیاز برای اقدام برای مسایلی که خاک را تهدید می کند اتخاذ کرده و همچنین تمرکز مشترکی برای کارزار ارتباطی ایجاد می نماید. موضوعات از “خاک سالم برای یک زندگی سالم” (۲۰۱۵)، “خاک و نبض، همزیستی برای زندگی” (۲۰۱۶)، “مراقبت از خاک  از زمین آغاز می شود” (۲۰۱۷)، «راه حل آلودگی خاک باشید» (۲۰۱۸)، «فرسایش خاک را متوقف کنید، آینده ما را نجات دهید” (۲۰۱۹)، “خاک را زنده نگه دارید، از تنوع زیستی خاک محافظت کنید” (۲۰۲۰)، “شوری خاک را متوقف کنید، بهره وری خاک را افزایش دهید” (۲۰۲۱) و “خاک‌ها، سرآغاز غذا”  (۲۰۲۲) و بالاخره سال ۲۰۲۳ ” خاک و آب منبع حیات”.

نقش فائو و مشارکت جهانی خاک مشارکت جهانی خاک

فائو به اتخاذ دو پلت فرم افزایش آگاهی در سطح سازمان ملل کمک کرده است: سال بین المللی خاک (۲۰۱۵) و برقراری روز جهانی خاک . با توجه به اینکه خاک زیست بنیان طبیعت بوده و پایه و اساس توسعه کشاورزی، خدمات ضروری اکوسیستم و امنیت غذایی و تغذیه را تشکیل می دهد، شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل پس از نزدیک به ۳ سال رایزنی فشرده، سال ۲۰۱۵ را سال جهانی خاک اعلام کرد و پنجم دسامبر را به عنوان روز جهانی خاک نامگذاری  کرد. روز جهانی خاک که هر ساله در ۵ دسامبر جشن گرفته می شود، مصادف با سالروز تولد پادشاه فقید تایلند بومیبول، به منظور قدردانی از تلاش های عظیم و سهم حیاتی وی در امنیت غذایی، توسعه پایدار و حمایت از خاک می باشد.

پیامهای کلیدی روز جهانی خاک سال ۲۰۲۳

۱-خاک و آب منابع ضروری برای حفظ حیات روی زمین هستند

۲- خاک و آب منابع به هم پیوسته ای هستند که نیاز به مدیریت یکپارچه دارند.

۳- شیوه های نامناسب مدیریت خاک و آب بر فرسایش خاک، تنوع زیستی خاک، حاصلخیزی خاک و کیفیت و کمیت آب تاثیر می گذارد.

۴- حفاظت از خاک و آب به کاهش تغییرات اقلیمی و سازگاری کمک می کند