عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گلستان

درمان سرطان سینه با تشخیص زودرس در مراحل اولیه

س الانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیونها مورد در جهان ر خ میدهد که در صورت تشخیص به موقع و زودهنگام، تومور در مراحل اولیه و محدود بوده، در نتیجه درمان آن آسان تر و امکان کنترل و بهبود کامل آن بسیار زیاد است .

میزان بروز سالیانه سرطان در سال ۲۰۲۰ میلادی، نزدیک به ۲۰ میلیون نفر بوده است که تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید همچنین عدد مرگ و میر سالیانه از ۱۰ میلیون نفر در همین مدت به بیش از ۱۶ میلیون نفر میرسد. هفتاد درصد از این افزایش در کشورهای در حال توسعه ر خ میدهد.

در ایران، سالانه بیش از ۱۳۵هزار نفر مبتلا به سرطان میشوند که این عدد تا سال ۲۰۴۰ میلادی( ۱۴۱۹خورشیدی) با افزایش دست کم بیش از ۱۱۵ درصدی به بیش از ۲۹۰ هزار نفر خواهد رسید .

امروزه یکی از عوامل نگران کننده در سلامتی زنان، سرطان پستان است. سرطان پستان یکی سه سرطانی است که بیشترین تاثیر اقتصادی را در دنیا داشته است.سن بروز سرطان پستان در زنان ایرانی پائین تر از میانگین سن جهانی است.

در ایران سالانه حدود ۱۶ هزار نفر از زنان مبتلا به سرطان پستان می شوند و در استان این عدد بیش از ۴۵۰ نفر می باشد  و میزان بروز سالانه سرطان پستان در استان بیش
۴۶.۷ در صد هزار نفر برآورد می گردد. و شایع ترین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی نیز هست .

در ایران بروز سرطان پستان در دو مقطع افزایش ناگهانی  دارد. اولین افزایش در سنین ۴۰ تا ۵۵ سالگی است و پس از ۸۰سالگی نیز دومین پیک آن رخ می دهد.
درمان سرطان پستان در مراحل پیشرفته با توجه به شیوع قابل ملاحظه آن، بار اقتصادی زیادی را برای کشورها دارد و در کشورهایی همانند ایران که با محدودیت منابع مالی، امکانات، دارو و تجهیزات روبرو هستند، باعث ایجاد نابرابری در دریافت خدمات، فشار اقتصادی زیاد به بیماران و در نتیجه رها کردن درمان می شود .

علی رغم بروز بالای موارد سرطان پستان ، این سرطان در صورتی که به موقع تشخیص داده‌ شود به راحتی قابل درمان است . مرگ یک زن در اثر سرطان پستان عواقب بسیاری برای خانواده و جامعه دارد. با توجه به این که این بیماری زنان را از یک سو به عنوان مادر و کانون خانواده در سن بازدهی فردی و اجتماعی درگیر می کند و از سوی دیگر شایع ترین سرطان در میان زنان است، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.پیشگیری از ابتلا به این بیماری با واکسیناسیون امکان پذیر نیست، اما زنان با در پیش گرفتن یک الگوی سالم در سبک زندگی می توانند تا حدودی خود را از ابتلا به این بیماری ایمن نگه دارند .

اهمیت تشخیص زودهنگام سرطان بر فرایند درمان بیمار و روش های درمانی انتخاب شده توسط پزشکان بسیار تاثیر گذار است و ممکن است بیماران، درمان کوتاهتر، کم
هزینه تر و آسانتری داشته باشند. به همین منظور بیشتر تلاش ها در طول ماه آگاهی رسانی، تشویق به انجام معاینات بالینی پستان، ماموگرافی، سونوگرافی و است .

در سراسر جهان ماه اکتبر ( ۹ مهر تا ۹ آبان) برای اطلاع رسانی و آموزش در خصوص سرطان پستان اعلام شده است، در کشور ما نیز در این مقطع زمانی همزمان با سراسر جهان به عنوان «پویش ملی پیشگیری و تشخیص زودهنگام سرطان پستان و شعار “چند دقیقه برای یک عمر” به منظور آگاه سازی عمومی جامعه در مورد خطر ابتلا به سرطان پستان و تشویق مخاطبان به تشخیص زودهنگام اقدام کنیم.

این مقطع زمانی فرصتی است تا با افزایش آگاهی در خصوص این بیماری و علایم اولیه و هشدار دهنده آن بتوان به اهداف اصلی پویش که کاهش بروز و مرگ و میر ناشی از سرطان پستان و بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به این سرطان است، دست یابیم .

معاونت بهداشی دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مراکز تابعه در شهرستانهای استان در راستای ماموریت سازمانی خود در زمینه پیشگیری از سرطان پستان، همواره آگاهی رسانی در مورد پیشگیری و تشخیص زودهنگام بیماری سرطان پستان را جز اولویت های راهبردی خود قرارداده است . همچنین با توجه به وجود ساختار شبکه بهداشت و درمان در سراسر استان و وجود پزشک خانواده و ماما در تیم سلامت مراکز خدمات جامع سلامت و امکان انجام معاینات دوره ای زنان برای شناسایی زودهنگام سرطان پستان و ارجاع به پزشکان متخصص در پیگیری و انجام اقدامات تشخیصی، توصیه می شود همه زنان بالای ۳۰ سال برای آموزش خودمراقبتی و انجام معاینات به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده تا در صورت وجود علایم مشکوک و عوامل خطر سرطان پستان، به موقع ارجاع شده و با تشخیص بیماری در مراحل اولیه از درمان های موجود بهره مند شوند .