عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

دکتر فرهاد رهبر: بدخواهان دانشگاه آزاد آروزهایشان را به گور می‌برند/ پژوهش؛ هویت جدید دانشگاه در فضای آموزش عالی

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر فرهاد رهبر در مراسم بزرگداشت روز معلم و گرامیداشت مقام استاد که بعد از ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی برگزار شد، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع اساتید دانشگاه آزاد گفت:‌ شما اساتید اساس دانشگاه هستید روز معلم با ولادت منجی عالم بشریت مصادف شده است و باید این را به فال نیک بگیریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی طی زمان‌های مختلف هویت‌های متفاوتی را تجربه کرده است، اظهار داشت: دانشگاه آزاد اسلامی در بدو تاسیس بدون عضو هیات علمی باید از اساتید دانشگاه‌های دیگر استفاده می‌کرد که به خوبی این استفاده را برد و ما از همه آن اساتید تشکر می‌کنیم. به تدریج که دانشگاه هویت خود را پیدا کرد مکانیسمی را برای جذب استاد مختص دانشگاه آزاد ارائه داد و به تدریج که از اساتید سایر دانشگاه‌ها و استادان مختص دانشگاه آزاد استفاده شد یک رویه هم در دانشگاه آزاد به وجود آمد و آن هم این بود که ما از اساتید سایر دانشگاه‌ها به صورت نیمه وقت و از اساتید حق‌التدریس به صورت گسترده استفاده کردیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی تربیت کادر را به عنوان ماموریتی مهم برای جمهوری اسلامی ایران به عهده گرفت و امروز ۵/۶ میلیون دانشجوی این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و در جای جای ایران اسلامی مشغول فعالیت هستند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد مانع خروج سرمایه‌های جمهوری اسلامی ایران شد، بیان کرد: الحمدلله در این مهم موفق بود و امروز هم به کمک اساتید موفق‌تر خواهد بود.

رهبر با یادآوری جمله امام «دانشگاه یک کارخانه انسان‌ساز است اگر دانشگاه اصلاح شود کشور اصلاح خواهد شد»، افزود: معنای این جمله این است که آنچه کشور را اصلاح می‌کند انسانی است که از کارخانه انسان‌ساز دانشگاه خارج شده است. انتظار از شما اساتید این است که در این دانشگاه انسانی شریف، دانا، با استعداد، دارای ابتکار و اخلاق نیک انسانی، آماده ورود به میدان‌های جدید، با قدرت، انسانی دلداده به خدا، متکی به قدرت الهی و دارای توکل و انسانی صبور و به معنای واقعی کلمه انسان در زیر دست خودتان تربیت کنید که در تراز انقلاب اسلامی تربیت شوند. الحمدالله در دانشگاه آزاد تا کنون چنین بوده است.

فرهاد رهبر با تاکید بر اینکه انسان‌های افسرده، ناپرهیزکار و آلوده دامن نمی‌توانند جوامع را به پیش ببرند، تاکید کرد: یکی از وظایف جدی دانشگاه آزاد اسلامی تربیت انسان به معنای واقعی است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه بیان داشت: امروز زمزمه‌هایی در دانشگاه آزاد اسلامی شنیده می‌شود که بعضی‌ها دوست دارند و آن را بزرگ می‌کنند که دانشگاه آزاد اسلامی دوران ورشکستگی خود را طی می‌کند و ما هم باید کاری برای خودمان کنیم. برخی دوست دارند از این حرف‌ها بزنند. من اعلام می‌کنم موسسان دانشگاه آزاد نا امید نبودند بلکه امیدوارانه یک نهال در معرض آفات را نگهداری کردند و امروز درخت تنومندی شده است که نه تنها خود مشکل ندارد بلکه ادعا دارد که مشکل جمهوری اسلامی ایران را می‌خواهد حل کند.

دانشگاه آزاد اسلامی باید هویت جدیدی به خود بگیرد

دکتر رهبر افزود: یک زمانی مشکل جمهوری اسلامی ایران فرار مغزها بود اما مشکل امروز چیز دیگری است زمانی متقاضیان ورود به آموزش عالی زیاد بودند و امروز همان متقاضیان بیکاران امروز هستند. دانشگاه آزاد اسلامی باید تدبیر کند به اینکه چگونه می‌تواند مشکل بیکاری جوانان را حل کند بنابراین ما استراتژی کلاس‌ محوری را پشت سر نهاده‌ایم و دانشگاه آزاد اسلامی باید هویت جدیدی به خود بگیرد که آموزش نباشد. هویت جدید دانشگاه آزاد اسلامی پژوهش است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت پژوهش در موسسات مختلف دنیا خاطر نشان کرد: در برخی از موسسات آموزشی دنیا هزار استاد آموزشی و ۶ هزار محقق در آزمایشگاه‌هایشان مشغول کار برای فناوری‌های جدید هستند اما آزمایشگاه‌های ما چه ویژگی‌هایی دارند؟ چقدر ساختمان داریم که از آن بهره‌برداری نمی‌کنیم.

دکتر رهبر تاکید کرد: به جرات می‌گویم اگر دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف‌، شهید بهشتی و صنعتی امیر کبیر با هم آزمایشگاه‌هایشان را روی هم بگذارند به پای آزمایشگاه واحد تهران شمال دانشگاه آزاد اسلامی نمی‌رسد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: من حرص می‌خورم که در شهرستان‌ها این همه امکانات بلا استفاده مانده، امکاناتی که از شهریه مردم تهیه شده است و از آنها بهره‌برداری نمی‌شود. ما این همه امکانات داریم آن وقت بنشینیم و افسرده باشیم! خیلی‌ها علاقه دارند چنین روزی را برای دانشگاه آزاد اسلامی ببینند ولی آنها آرزوهایشان را به گور می‌برند. مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی می‌خواهد همه این امکانات را با هم تلفیق کند تا مشکلات را حل نماید.

وی در ادامه تاکید کرد: امروز آنچه که کم داریم انسان زبده است ما این همه نیروی انسانی و سرمایه عظیم داریم و می‌گوییم بیکاران‌مان زیاد است در حالی که از همه دنیا برای آنها نقشه می‌کشند این به عرضه مدیر برمی‌گردد و باید مدیر کاری انجام دهد و برای حل مشکلات برنامه‌ریزی کند. آنها دارند فکر می‌کنند که چگونه نیروهای ما را جذب کنند و ما می‌گوییم با این همه سربار چه کار کنیم.

همکاری، برنامه و فکر اساسی؛ راهگشای مرحله هویت‌سازی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه همکاری، برنامه و فکر اساسی می‌تواند راهگشای این مرحله از هویت‌سازی جدید دانشگاه آزاد باشد، بیان داشت: دانشگاه آزاد اسلامی بنا دارد که عضو هیات علمی جذب کند ما می‌خواهیم از جوانانی که شما اساتید تربیت کرده‌اید جذب کنیم و از شما می‌خواهیم کمک کنید تا بهترین‌های آنها را انتخاب کنیم. آنهایی را که جذب می‌کنیم لباس سفید بر تن‌شان کرده و به آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها می‌فرستیم و می‌خواهیم خروجی تحقیقات آنها کشور را نجات دهد.

دکتر رهبر با اشاره به توانمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی گفت: ما همچنین یک نیروی جوان تحصیل کرده و محقق داریم و باید از دانشجویان ارشد و دکتری خود نیز استفاده لازم را ببریم که آنها نیز به این جمع خواهند پیوست. دانشگاه آزاد اسلامی یک شبکه بسیار گسترده‌ای در سراسر کشور است و اگر در این شبکه تحول ایجاد شود یقین دارم کشور متحول خواهد شد. و یقین داریم مشکلاتی که امروز گریبان‌گیر دولت است را حل خواهیم کرد.

دکتر رهبر در پایان با اشاره به آسیب‌های اجتماعی و مشکل اعتیاد افزود: این مشکلات نگرانی همه ما است و دانشگاه آزاد اسلامی از طریق انسان‌سازی می‌تواند کشور را اصلاح کند. شرکت‌های دانش‌بنیان هم باید به راحتی در سیستم دانشگاه آزاد گسترش پیدا کنند و مساله محور نسبت به مسائل امروز جامعه بیندیشند و راه حل ارائه دهند.