عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

افراد سالمند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان هستند

سکینه عیدی در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: رعایت نظافت و بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است، زیرا بیماری‌های مربوط به دهان و دندان اغلب به دلیل عدم رعایت بهداشت صورت می‌گیرد.
عیدی بیان کرد: مصرف برخی از داروها در هر سنی باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای دندان‌ها می‌شود و با توجه به اینکه این قبیل داروها بیشتر در سنین بالا تجویز و استفاده می‌شود، پس قاعدتاً افراد مسن و کهن‌سال بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان هستند.
وی تصریح کرد: درصد زیادی از افراد سالمند دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند و از دندان مصنوعی و پروتزهای متحرک استفاده می‌کنند و مشکلاتی که در این افراد به وجود می‌آید بیشتر مربوط به لثه‌ها و خشکی دهان می‌شود.

ابتلا به بیماری دیابت یکی از اصلی‌ترین دلایل از دست رفتن دندان‌ها در سالمندان است


عیدی با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین دلایل از دست رفتن دندان‌ها در سالمندان، ابتلا به بیماری دیابت است، گفت: داروهای مربوط به دیابت، پوکی و درد استخوان اغلب باعث به وجود آمدن بیماری‌های لثه و خشکی دهان می‌شوند و ابتلا به بیماری‌های لثه، باعث لق شدن دندان‌ها و از دست رفتن آن‌ها می‌شود.
وی تاکید کرد: افرادی که سن آن‌ها بیشتر از ۵۵ سال است مراجعه سالانه به دندانپزشکی را نباید فراموش کنند، در این افراد مراجعه به دندانپزشکی هر شش ماه یک‌بار الزامی است، به‌خصوص افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های دهان و دندان هستند و بهتر است، سالمندان سیگاری هر سال تست سرطان دهان دهند،
کارشناس مسئول واحد سلامت دهان و دندان شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کارهایی که در قبال سالمندان می‌توانیم انجام دهیم، رسیدگی به بهداشت و وضعیت دندان‌ها و دهان آن‌ها است.
وی توصیه کرد: اگر سالمند قادر به زدن مسواک نیست، بهتر است برای وی یک مسواک برقی تهیه نمایید تا خود به‌تنهایی بتواند مسواک بزند و همچنین استفاده از نخ دندان در این افراد نباید فراموش شود.
عیدی تصریح کرد: اگر فرد سالمند از دندان مصنوعی استفاده می‌کند، باید بعد از هر وعده غذایی، دندان مصنوعی را از دهان خارج نموده و آن را مسواک زند و همچنین دهان خود را شستشو دهد.
وی همچنین گفت: اغلب سالمندان به دلیل مصرف برخی از داروهای خاص دچار خشکی دهان می‌شوند و خشکی دهان سبب گسترش باکتری‌ها در دهان و درنتیجه ابتلا به بیماری‌های مختلف در این قسمت از بدن می‌شود و خانواده‌ها به این نکته توجه کنند که اگر فرد سالمند آن‌ها به خشکی دهان دچار شده، لازم است این مسئله را با پزشک وی در میان بگذارند.
انتهای پیام/س.غ ۳۰۳۰