عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود

پیام رئیس دانشگاه به مناسبت روز جهانی سالمند

بسم الله الرحمن الرحیم

قال‌ رسول‌ الله (ص): «مَنْ عَرَفَ فَضْلَ کبیرٍ لِسنّهِ فَوَقَّرَهُ، آمَنّهُ اللهُ تعالی مِن فَزَعِ یوم القیامه»
هرکس فضیلت و مقام یک «بزرگ» را به خاطر سن و سالش بشناسد و او را مورد احترام قرار دهد، خدای متعال او را از هراس و نگرانی روز قیامت، ایمن بدارد.


نهم مهر ماه (اول اکتبر) بر اساس میثاقی بین‌المللی، روز جهانی سالمندان خوانده می‌شود. این روز فرصتی فراهم می‌آورد تا تمام ملل دنیا، همزمان، چالش‌های فرا روی جمعیت سالمندان را که هر روز افزون‌تر می‌شوند، مدنظر قرار داده و با تعیین اولویت‌ها و سیاست‌گذاری اصولی؛ کیفیت زندگی بهتری، برای این جمعیت ارزشمند؛ که عمر خویش را برای جامعه خود صرف کرده‌اند، فراهم سازند. در ضمن، سالمندان ذخایر پر بهای انسانی هستند که به جهات مختلف می‌توانند به توسعه فراگیر اجتماعی و اقتصادی کمک کنند. به این واقعیت تاریخی نیز باید توجه داشت که تکریم منزلت و مقام سالمندان، همواره با فرهنگ غنی اسلامی و ملی ایرانیان مسلمان نیز که همواره، اخلاق‌گرا و مظهر مدارا و مهرورزی بین‌نسلی بوده‌اند، درآمیخته است.

سالمندی جمعیت به عنوان یکی از شاخص های توسعه می باشد،با عنایت به اقداماتی که در سالیان گذشته در حوزه های بهداشتی، درمانی، بیمه ای و رفاهی در کشور صورت گرفته در حال حاضر حدود  ۸ میلیون نفر سالمند داریم که  نسبت به اول انقلاب جمعیت سالمندان ۲ برابر شده است
براساس سیاستهای کلی جمعیتی،  ما به دنبال جامعه ای با نگاه مثبت و براساس برابری ،استقلال ،مشارکت ،حمایت ،امنیت ،اهمیت دادن و سلامت جسمی روانی ،اجتماعی و معنوی و در واقع سالمندی سالم و فعال توام با منزلت همیشگی برای سالمندان هستیم.
اینجانب ضمن ارج نهادن به مقام ارزشمند سالمندان این مرز بوم که مایه مباهات و برکت کشور اسلامی‌مان هستند، هفته جهانی سالمند را تبریک گفته و اعلام می‌دارم که از تمام توان و ظرفیتهای دانشگاه؛ برای ارتقای سلامت این عزیزان، استفاده نمایم.

دکتر حسین شیبانی -رییس دانشگاه

روز جهانی و هفته ملی سالمند، روز قدردانی و سپاسگزاری از عاطفه و احساس سالمندان را به کلیه ی سالمندان جامعه بویژه همکاران بازنشسته و پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تبریک عرض می کنم.

در حال حاضر استان خراسان جنوبی با داشتن حدود۱۱% جمعیت سالمند جزء استانی هایی است که رو به سالمندی قرار گرفته است. افزایش سریع جمعیت سالمندان، واقعیتی غیر قابل انکار است که تاثیر قابل توجهی بر افراد سالمند، خانواده آنها و جامعه دارد.  البته در سال های اخیر به لطف اجرای برنامه های جوانی جمعیت و افزایش نرخ رشد باروری کلی در استان، رتبه سالمندی استان در کشور بهبود یافته است.

امسال این روز جهانی و هفته ملی به شعار تحقق وعده های اعلان جهانی حقوق بشر برای سالمندان مزین شده است. تحقق اعلان جهانی مستلزم مشارکت همه بخش های جامعه در اجرای برنامه های زیرساختی در حوزه نیازهای بنیادی سالمندان از قبیل نیازهای بهداشتی و درمانی، اجتماعی، رفاهی، اقتصادی و توانبخشی می باشد. مهمترین راهکار برای اجرای این برنامه های زیرساختی اجرای سند ملی سالمندان کشور است.

خوشبختانه بعد از مدت ها تلاش فراوان مدیران، سیاستگزاران، متخصصان و کارشناسان بخش های مختلف، سند ملی سالمندان کشور برای اولین بار تهیه و در سال ۱۴۰۰ به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ گردید. در سال ۱۴۰۱ با برگزاری جلسات متعدد مدیریتی و کارشناسی این سند در تمامی حوزه ها بومی سازی گردیده و در دانشگاه استقرار یافت.

امید است بتوانیم با همکاری همه بخش های دانشگاه بهترین خدمات را در کوتاه ترین زمان ممکن به سالمندان عزیز ارائه دهیم تا بدینوسیله به تحقق اعلان جهانی حقوق بشر برای سالمندان نزدیک تر شویم.