عمومی | دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب

شهربانو جلالی استادیار روانشناسی واحد گفت :معلمی کاریی از جنس تاثیر است نه فقط تدریس و یادگیری با تغیر متفاوت است

در مراسم گرامیداشت شان و  مقام شامخ استاد  که در روز ۱۰ اردیبهشت ۹۷ با حضور پروین داداندیش رئیس واحد ، مدیران ، مسئولان و جمعی از استادان و دانشجویان واحد در  سالن اجتماعات شهید موسوی  دانشکده فنی و مهندسی واحد برگزار  شد، شهربانو جلالی استادیار روانشناسی و عضو هیات علمی واحد تهران غرب به عنوان سخنران ویژه  به ایراد مطالب  مهمی پرداخت .

وی در ابتدای سخنرانی خود پس از عرض تبریک روز استاد و ایام شعبانیه با آرزوی  داشتن اندیشه های والاتر و توفیقات الهی  برای حاضران در جلسه  گفت : سخن گفتن از معلمی کار دشواری است، چرا که معلمی کاریی  از جنس تاثیر است نه فقط تدریس و یادگیری با تغیر متفاوت است .

جلالی افزود: در دانشگاه ما یا به دنبال تغیریم ، یا بدنبال صرفاً یادگیری و یا بدنبال تدریس هستیم که  به نوعی بتوانیم آموخته های علمی و دانش خود و یا آگاهی هایمان را در کلاسهای درسی  انتقال  بدهیم.

وی ادامه داد: به نظر من کلمه استاد کلمه تکان دهنده ای است و هربار با شنیدن این کلمه  باید از خود بپرسیم  آیا سزاوار این کلمه هستیم ؟ایا آنچه که ارائه می دهیم بر نسل جوانی که به ما نگاه می کند تاثیر می گذارد و آیا می توانیم مطالبی را  در خور این قشر به آنها ارائه بدهیم .؟

استادیار روانشناسی با بیان این شعر که " موی سپید را فلکم رایگان نداد /این رشته را به نقد جوانی خریده‌ام  ابراز امیدواری  کرد که  دانشجویان از مطالبی که برگرفته از سالها دانش و تجربیات و اندوخته  های دانشگاهی ایشان است استفاده کرده  و آنها را "با وجودشان بپذیرند نه ذهنشان "  تا  بتوانند در مسیر زندگی خودشان در هر رشته ای که تحصیل می کنند و در هر آرمانی که برای کارکردن دارند آنها را ادامه بدهند .

جلالی ادامه داد : آنچه که ما به دانشجویان می گوییم دست مایه های گذر عمر و تجربه است  وگرنه دانش چیزی است که افراد خود کسب می کنند و از طریق آن تغیر می کنند .

وی با تکیه بر مسائل بهداشت روانی اظهار کرد : تمام انحرافات روانی و اجتماعی  که در بعد اجتماعی  به شکل آسیب پذیرهای اجتماعی ، مشکلات اجتماعی برای افراد ایجاد می کنند  ودر بعد روانی به شکل آسیب پذیرهای فردی برای افراد درروند سلامت و بهداشت روانی فردی و خانوادگی ایجاد مشکل می کنند در سه احساس قابل دسته بندی  هستند .

شهربانو جلالی افزود : به طور کلی افراد مشکل روانی و اجتماعی پیدا می کنند چون یا احساس غم  پیدا می کنند یا احساس خشم و یا احساس اضطراب . و تمام بیماریهای روانی  در حقیقت  تقسیم بندی شده این سه نوع احساس هستند .

استادیار روانشناسی واحد ادامه داد : این سه احساس از سه نوع  تفکر نشات می گیرد  : احساس غم از تفکر فقدان ، احساس خشم از تفکر تعدی و تجاوز  و  احساس اضطراب از تفکر خطر و تمام تلاشهای بهداشت روانی سعی در کنترل و تغیر این سه نوع طرز تفکر دارد.

وی درباره تفکر فقدان و احساس غم توضیح  داد : ما از سالهای نخست زندگی در حال تجربه فقدان در زمینه های مختلف  هستیم (از مرگ و میر گرفته تا انواع شکست های  تحصیلی -اجتماعی – شغلی – عاطفی و .... ) .به عبارتی تجربه فقدان امری اجتناب ناپذیر است بنابراین  تمام سعی بهداشت روانی بر آن است  که به ما یاد بدهد چگونه با  فقدان مواجه بشویم  که احساس غم و متعاقباً بیماریهای خلقی نتیجه آن نباشد .نه اینکه فقدان را تجربه نکنیم  چون امکام پذیر نیست .

شهربانو جلالی در باره  تفکر خطر و اختلالات اضطرابی نیز گفت  :جامعه با انواع اختلالات اضطرابی مواجه است انواع :وسواس ها ، بیماریهای تبدیلی ، هیستری ، زخم معده ها ، میگرن ها ، انواع اضطراب ها که  زندگی افراد را به ویژه در دوره جوانی تحت تاثیر قرار می دهد و جوانان را دچار بحران می کند، بنابراین  تمام تلاشهای بهداشت روانی این است که تفکر خطر را تغیر بدهد تا افراد ذهن آرام تری را برای برخورد با موقعیت های چالش انگیز داشته باشند به طوری که در رویارویی با زندگی پاسخ  افراد آرامش باشد نه اضطراب .

وی هم چنین در باره فکرتعدی وتجاوز گفت : فکرتعدی وتجاوز تنها مربوط به آسیب های بزرگ فردی و اجتماعی نیست بلکه در زندگی روزمره  به طرق مختلف  با آن مواجه هستیم  که منجر به احساس تعدی شده و واکنش خشم تظاهر بیرونی آن است .

جلالی با اشاره به این که  ما نمی توانیم موقعیت های انسانی را تغیر بدهیم  و از طرفی هم  نمی توانیم  قربانی بیرونمان باشیم گفت : بی عدالتی های اجتماعی ،اقتصادی، خانوادگی  و.... همیشه دردنیا و در بیرون ما رواج دارند  بنابراین تلاشهای بهداشت روانی بر این است که  نه انکه ما خشم را کنترل کنیم چون کنترل خشم باعث می شود آن از حالتی خارج و درموقعیتی  دیگر خود را نشان بدهد .بلکه تفکر تعدی را باید درخودمان مهار کنیم و احساس نادیده گرفته شدن و احساس تعدی و تجاوز به حقوق فردی و اجتماعی را در زندگی خود مدیریت کنیم .

استادیار روانشناسی واحد تاکید کرد : برای کنترل این سه احساس آسیب زا در زندگی و دربرابر عواملی که بهداشت روانی  افراد  را تهدید می کند باید اعتماد به نفس را افزایش داد  و پایه اعتماد به نفس را  ارزیابی خویشتن  عنوان کرد.

سخنران ویژه مراسم با اشاره به این مطلب که  در محیط دانشگاه  عزت نفس  و ارزیابی  خویشتن  موضوعی است که بین  اساتید  و دانشجویان  در تبادل است  گفت : هر معلم با تمام تجاربی که در طول کار پیدا می کند  یک روانشناس می شود و می تواند به دانشجویانی که دنبال هویت خود هستند کمک کند  .

وی ادامه داد :کمک کردن به کسی یعنی این که کمک کنیم  تا کسی خودش را بهتر ببیند وبفهمد  که  چه کسی است و  عزت نفس  وی را افزایش دهیم و آسیب به کسی  یعنی آن که  نگاه افراد را به خویشتن خراب کنیم به طوری که فرد احساس ارزش کمتری کند.

استادیار روانشناسی واحد اظهار کرد :  تصور از خویشتن ، پایه بررسی  خویشتن است و عزت نفس پایه  اعتماد به نفس و  پایه کارایی فرد در موقعیت های مختلف اجتماعی است .

جلالی ادامه داد :  اگر بخواهیم بدانیم چگونه اعتماد به نفس خود و دیگران را افزایش دهیم باید گفت : پایه ان خودپنداری از خویشتن است و اینجاست که هدف اموزش عالی وهدف  بهداشت روانی یکی میشود و آن این است  که به  افراد کمک کنیم خویشتن بهتری را ارائه دهند  وهم چنین اشکالات و موانع سر راه خویشتن را بر طرف کنند .

وی افزود اگر بخواهیم بدانیم  تمام آموزه های اعتماد به نفس بر چه استوارند ؟ در پاسخ می گوییم :با افزایش خویشتن پذیری ، افزایش خوش بینی  و افزایش جسارت.

سخنران ویژه مراسم گفت : ما در جامعه ای در حال گذر از سنت به مدرنیسم هستیم و طبیعی است که بحرانهای متعدد  فردی و اجتماعی را تجربه می کنیم و میخواهیم به افراد در محیط دانشگاه و دفاتر مشاوره  یاد بدهیم که قربانی شرایط خانوادگی و اجتماعی نباشند و این کار را نه با دانش مان بلکه با آگاهی  حاصل از بودن مان انجام می دهیم .

شهربانو جلالی تاکید کرد : ما معلمان اگر خوش بینی ، جسارت و خودپذیری  در تفکر و رفتارمان نباشد فقط انتقال دهنده اطلاعات هستیم و نمی توانیم انتقال دهنده آگاهی ها و هم چنین  تغیر دهنده و تاثیر گذار بر زندگی دانشجویان باشیم  .

وی ادامه داد : در برابر آسیب هایی که از جامعه و خانواده می بینیم ،محدودیت ها و موانعی که سر شدن هایمان داریم برای استاد بهتر شدن - برای تثبیت شغلی - برای کاریابی – دانشجوی موفق شدن و.... دو راه داریم :یکی خودپذیری مثبت و دیگری خودپذیری منفی . که اگر ما راه خود پذیری منفی را برویم تاریکی را افزایش می دهیم  و به بن بست خواهیم رسید .

استادیار روانشناسی با طرح این سوال که اگر اعتماد به نفس شما به اندازه ای بود که می خواستید ،امروز چه کار می کردید و چه چیزی را تغیر می دادید ؟ در پاسخ  پیشنهاد داد با خود پذیری مثبت  حتماً قدم اولش را  امروز بردارید .

شهربانو جلالی در ادامه به تکنیک  موفق NLP (برنامه ریزی عصبی کلامی) در رفع بحرانهای فردی و اجتماعی اشاره کرد و گفت :این تکنیک بازگوکننده این مطلب است  که  با برنامه ریزی کلامت ، مغزت را  و اعصابت را و سپس رفتارت و سرانجام جهانت را دوباره برنامه ریزی کن.

وی  با اشاره به این که در اغلب مراجعات پزشکی با نشانه های مشخص  پزشکان علت آن را عصبی می دانند گفت : علل عصبی  به معنای خراب بودن اعصاب نیست به معنای اتیکت زدن به افراد نیست  بلکه به معنای بروز اشکال در کارکردهای روانی و  اجتماعی افراد است، به این معناست که  زندگی روانی افراد با موانعی روبه رو شده و زندگی اجتماعی  آنها دچار چالش شده است.

جلالی  با اشاره به آنکه  جوانان در طی زندگی با بحرانهای مختلفی مواجه می شوند تاکید کرد :این افراد حتما با دفاتر مشاوره پیوند برقرار کنند .تا بتوان مسیری را که  این افراد  میتوانند به خودشان کمک کنند را نشانشان  داد.

وی خطاب به اساتید و دانشجویان  گفت :  از فرایند تحصیلتان  و تدریستان  به دنبال تاثیر و تغیر باشید وبرای این تاثیر و تغییر هر جا  نیاز داشتید حتما کمک بگیرید و از تجربیات افراد ذیفن استقاده کنید .

استادیار روانشناسی واحد در پایان با آرزوی داشتن روزگاری خوشتر - زندگی رو به رشد -  قلبهای پاک تر -  انرژی افزون تر برای انچه که  همگان می خواهند سخنرانی خود را به  به پایان رساند .