عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

تاکید بر جلب مشارکت بیماران در راستای ارتقاء ایمنی بیمار

وبدا؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در پیامی با گرامیداشت روز جهانی ایمنی بیمار گفت: ایمنی بیمار، همواره اصلی‌ترین اولویت بیمارستان ‌ها در سراسر دنیاست.

به گزارش وبدا، دکتر رسول رحیمی در این پیام می افزاید: امسال ۱۷ سپتامبر برابر با ۲۶ شهریور”روز جهانی ایمنی بیمار” از سوی سازمان جهانی بهداشت با شعار “صدای بیماران را بالا ببرید” گرامی داشته می شود.

وی افزود: شعار روز جهانی ایمنی بیمار در سال ۲۰۲۳ به منظور جلب مشارکت بیماران در راستای ارتقاء ایمنی بیمار انتخاب شده است.

دکتر رحیمی اضافه کرد: ایمنی بیمار، شاخه‌ای از مراقبت‌های سلامت است که با شدت یافتن پیچیدگی مراقبت‌های سلامت و افزایش آسیب‌های وارده به بیمار در مراکز سلامت، ظهور کرد.

وی یادآور شد: وقتی در مورد ایمنی بیمار صحبت می‌کنیم، در واقع در مورد چگونگی محافظت بیمارستان‌ها و سایر سازمان‌های مراقبت‌های سلامت از بیماران خود در برابر خطاها، صدمات، حوادث و عفونت‌ها صحبت می‌نماییم.

دکتر رحیمی با اشاره به اینکه ایمنی بیمار، اصلی‌ترین اولویت اکثر بیمارستان‌ها در سراسر دنیا می‌باشد گفت: در این بین، بیمارستان‌هایی که دارای یک رهبر قوی و یک تیم منسجمی که به خوبی با همدیگر همکاری می‌کنند، هستند، بهتر می‌توانند ایمنی بیماران را تضمین نمایند. در غیر این‌صورت، بیماران متحمل عواقب خطرناکی می‌شوند که بعضا منجر به مرگ می‌شود. |

وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف اصلی اعتباربخشی، ارتقا ایمنی بیماران است و در این راستا، سنجه‌های مختلفی در کتابچه استانداردهای ملی اعتباربخشی، به این مهم پرداخته‌ است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری در پایان تحقق شعار این روز را مستلزم ارتقاء سطح آگاهی، توانمندسازی و جلب مشارکت بیماران و جامعه و تقویت نقش آنان در ایمنی خدمات سلامت از طریق ارائه اطلاعات دقیق در مورد تاریخچه بیماری خود و برقراری ارتباط باز و صادقانه با تیم سلامت، رفع ابهامات مرتبط به وضعیت و شرایط بیماری خود و مشارکت و ارتباط فعال با ارائه کنندگان خدمات در زمانی که ایمنی آنان در معرض خطر است، عنوان کرد.