عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

پیشگیری از خودکشی، وظیفه همگانی است/ اکثر موارد خودکشی در بیماران روان‌پزشکی قابل‌پیشگیری است

دکتر فرزانه باباعلی در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: روز جهانی پیشگیری از خودکشی که همه‌ساله در ۱۰ سپتامبر (۱۹ شهریور) در سراسر جهان برگزار می‌شود، برای افزایش آگاهی عمومی نسبت به خودکشی و پیشگیری از آن در نظر گرفته شده است.
دکتر باباعلی بیان کرد: خودکشی فوریت عمده در حرفه بهداشت روان و یک مشکل عمده، بهداشت عمومی است و از ۱۰٫ علل اصلی مرگ در کشورهای مختلف است.

جایگاه خودکشی در روان‌پزشکی، مشابه سرطان در طب داخلی است


دکتر باباعلی با اشاره به اینکه، جایگاه خودکشی در روان‌پزشکی، مشابه سرطان در طب داخلی است، گفت: خودکشی یک پدیده بحران محور و پیچیده است که در نتیجه علل متعدد زیست‌شناختی، ژنتیک، روان‌شناختی، فرهنگی، محیطی و یا هنگام بحران به وجود می‌آید.
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان بیمارستان شهید گنجی برازجان بابیان اینکه، بین تفکر در مورد خودکشی و اقدام به آن یک طیف وجود دارد، تصریح کرد: برخی افراد روزها، هفته‌ها و یا حتی سال‌ها پیش از اقدام به خودکشی، در مورد آن برنامه‌ریزی می‌کنند و برخی دیگر بر اساس عمل تکانشی و بدون قصد قبلی به زندگی خود پایان می‌دهند.
دکتر باباعلی تاکید کرد: مذهب، ازدواج و مسئولیت‌های والدینی (پدر یا مادر بودن) نقش اساسی در محافظت از خودکشی دارند، اما سابقه خانوادگی خودکشی و سابقه اقدام به خودکشی در فرد از عوامل افزایش خطر خودکشی است.
وی همچنین اظهار کرد: متاسفانه بیماری‌های روان‌پزشکی ارتباط زیادی با خودکشی دارند و در این میان نقش افسردگی پررنگ‌تر است.
دکتر باباعلی خاطرنشان کرد: اکثر موارد خودکشی در بیماران روان‌پزشکی قابل‌پیشگیری است، زیرا شواهدی وجود دارد که ارزیابی یا درمان ناکافی بیماری‌های روان‌پزشکی، با خودکشی ارتباط دارد.
متخصص بیماری‌های اعصاب و روان بیمارستان شهید گنجی برازجان بیان کرد: با چند سوال، اقدامات به‌موقع و سریع می‌توانیم از خودکشی فردی که دچار بحران در زندگی شده است، پیشگیری کنیم، اول اینکه از آن‌ها بپرسید آیا به خودکشی فکر می‌کنند؟ و خوشبختانه مطالعات نشان می‌دهد که پرسیدن در این مورد، خطر را افزایش نمی‌دهد.
وی همچنین گفت: باید وسایل نوک تیز و خطرناک و مواد شوینده و سموم دور از دسترس فرد باشد.
دکتر باباعلی بیان کرد: در مواقعی که می‌دانید فرد افکار خودکشی دارد؛ در کنار فرد باشید و فعالانه به صحبت‌های وی گوش دهید و از آن‌ها بخواهید به نزدیک‌ترین مراکز جامع سلامت مراجعه کنند.
دکتر باباعلی تاکید کرد: در صورت امکان به روانشناس و یا روان‌پزشک مراجعه کنند و شماره تماس‌های ضروری مانند اورژانس اجتماعی (۱۲۳) و اورژانس پزشکی(۱۱۵) را در اختیار آنان قرار دهید.
متخصص بیماری‌های اعصاب روان بیمارستان شهید گنجی برازجان بابیان اینکه پیشگیری از خودکشی وظیفه همگانی است، توصیه کرد: با تغییر سبک زندگی، تغذیه مناسب (مصرف سبزی‌های تازه و میوه جان و عدم مصرف فست فود)، انجام ورزش‌های هوازی (پیاده‌روی، شنا...)، عدم مصرف دخانیات، داشتن هدف در زندگی، داشتن دوستان مورد اعتماد، انجام تفریحات لذت‌بخش، مراجعه به روانشناس و یا روان‌پزشک در موارد نیاز، خواب منظم می‌توان خطر افسردگی و خودکشی را در خود و اطرافیان کاهش دهید.
انتهای پیام/س.غ۳۰۳۰