عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

نشست خبری ترجمان دانش طرح‌های خاتمه یافته در دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد برگزار شد

وبدا؛ معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد از برگزاری چهارمین نشست خبری ترجمان دانش مربوط به طرح های خاتمه یافته این دانشگاه خبر داد.

به گزارش وبدا، دکتر الهام رئیسی در تشریح این خیر اظهار داشت: در راستای توسعه رویکرد ترجمان دانش و کاربرد نتایج حاصل از طرح های تحقیقاتی، چهارمین نشست خبری از سلسله نشست های ترجمان دانش مربوط به طرح های خاتمه یافته دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوشنبه ۶ شهریور ماه ۱۴۰۲ با حضور اعضای هیئت علمی، محققان، کارشناسان و جمعی از اصحاب رسانه در دفتر معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه برگزار گردید.

وی افزود: در این نشست نتایج ۲ طرح تحقیقاتی دانشگاه علوم پزشکی استان با عناوین "تعیین شیوع پرفشاری خون شناخته شده و شناخته نشده و عوامل مرتبط با آگاهی از ابتلا به بیماری در جمعیت مطالعه کوهورت شهرکرد" , "تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شکرگزاری بر استرس و سلامت روان مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان" در جهت انعکاس نتایج حاصل از پژوهش ها به جامعه هدف و عموم مردم ارائه شد.
پرفشاری خون؛ قاتلی خاموش که سومین علت مرگ و میر در جهان است
دکتر عبدالله محمدیان مجری طرح تعیین شیوع پرفشاری خون شناخته شده و شناخته نشده و عوامل مرتبط با آگاهی از ابتلا به بیماری در جمعیت مطالعه کوهورت شهرکرد در این نشست  گفت: این طرح تحقیقاتی در جمعیت بیش از ۶ هزار و ۶۰۰ نفر از افراد ۳۵ تا ۷۰ سال جمعیت مطالعه کوهورت شهرکرد در سال ۱۴۰۰ انجام شد.

وی با اشاره به اینکه "پرفشاری خون" علت اصلی بیماری های قلبی عروقی، مرگ و میر زودرس، و به عنوان یک قاتل خاموش سومین علت مرگ و میر در جهان است گفت: در این مطالعه به بررسی شیوع پرفشاری خون شناخته‌شده و شناخته‌نشده و عوامل مرتبط با آگاهی از ابتلا به بیماری پرداخته شد.

دکتر محمدیان خاطرنشان کرد: بر اساس نتایج این طرح تحقیقاتی، شیوع پرفشاری خون به طور کلی ۱۷/۴ درصد، شیوع پرفشاری خون شناخته شده در بیماران۷۸/۵ درصد و شیوع پرفشاری خون شناخته‌نشده ۲۱/۵درصد بود.

به گفته وی، در این طرح مشخص شد که جنسیت مونث، افزایش سن، افزایش مقدار قند خون ناشتا و سابقه خانوادگی مثبت ابتلا به پرفشاری خون در بستگان درجه یک، از عوامل مرتبط با ابتلا به پرفشاری خون و همچنین شناسایی پرفشاری خون در بیماران می باشد.
اثر شکرگذاری بر کاهش استرس
دکتر هایده حیدری مجری طرح تحقیقاتی تاثیر مداخله آموزشی مبتنی بر شکرگزاری بر استرس و سلامت روان مادران نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان نیز در این نشست گفت: از آنجایی که بستری شدن نوزاد یک تجربه سخت، تلخ و تنش زا برای نوزاد و والدین محسوب می‌شود و با بستری شدن نوزاد در بخش مراقبت ویژه نوزادان، والدین ممکن است دچار ترس و استرس شوند، لذا در سال‌های اخیر توجه بیشتری به آن معطوف شده است.

وی با اشاره به اینکه مادران دارای نوزاد نارس اغلب به منظور غلبه براسترس‌ و سازگار شدن با وضعیت نامتعادل، از مکانیسم‌های مختلف استفاده می‌کنند افزود: یکی از این موارد راز و نیاز و دعا می‌باشد.

دکتر حیدری ادامه داد: این مطالعه پژوهشی بر روی ۵۰ نفر از مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت ویژه نوزادان بیمارستان هاجر شهرکرد در دو گروه مداخله مبتنی بر شکرگزاری و کنترل انجام شد.

دکتر حیدری اضافه کرد: براساس نتایج به دست‌آمده، شکرگزاری بر کاهش استرس و بهبود سلامت روان مادران دارای فرزند نارس تاثیر معنی‌داری داشته است.

وی تصریح کرد: این مطالعه در جامعه مسلمان ایران انجام شد و نشان داد که معنویت و به خصوص شکرگزاری نقش مهمی ‌در سلامت روان مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان دارد.

به گفته دکتر حیدری؛ بر اساس این تحقیق لازم است تیم مراقبتی به خصوص پرستاران از معنویت و شکرگزاری به عنوان راهکاری برای مدیریت استرس مادران دارای نوزاد نارس بستری در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان استفاده نمایند.