عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

بازدید رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از برنامه های مرکز تحقیقات و آموزش گلستان و روند اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان

علی زاده رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، در جریان سفر به استان گلستان اژ طرح ها و پروژه های تحقیقاتی بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان و سایر برنامه های توسعه ای و روند اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در استان بازدید کرد و نشست های متعدد در این راستا برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در ابتدای این برنامه، جلسه ایشان با ریاست سازمان جهاد کشاورزی استان، محمدبرزعلی انجام شد.
علی علی زاده رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و رئیس کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت ضمن دیدار با ریاست سازمان جهاد مشاورزی استان گلستان در خصوص ظرفیت های استان جهت کاشت گونه های درختی در قالب طرح نهضت مردمی یک میلیارد درخت گفتگو نمود در این برنامه که علیرضا صابری رئیس و لطف الله پارسایی دبیر کمیته علمی استان نیز حضور داشتند علی زاده، ضمن برشمردن این موضوع که از سطح رهبری تا وزرات جهاد کشاورزی و مدیران میانی از طرح کاشت یک میلیارد درخت حمایت می کنند و توجه ویژه ای به اجرای دقیق این طرح دارند بر اهمیت برش استانی آن تاکید کرد و گفت: به همین دلیل در سطح استانها نیز ضمن تشکیل کمیته علمی که وظیفه آن حمایت علمی در راستای اجرای دقیق و بدون نقص و یا با کمترین نقص در یک دوره چهارساله آن می باشد.
ایشان اظهار داشت: با این همه اگر حمایت مدیران استانی خصوصاً ریاست سازمان جهادکشاورزی نباشد مطمئناً این طرح با کندی پیش خواهد رفت و خواستار حمایت بیشتر از این طرح در مجموعه سازمان جهاد کشاورزی شدند.
در ادامه محمد برزعلی نیز ضمن استقبال از طرح کاشت یک میلیارد درخت و برشمردن وظایف گسترده ای که بر عهده سازمان جهادکشاورزی می باشد و علی رغم چالش های موجود، به عنوان یک وظیفه ملی حمایت از طرح های این چنینی در دستور کار مدیران استانی قرار دارد و همه ابزار لازم جهت موفقیت این طرح را نیز بکار خواهد گرفت.

در بخش بعدی سلسله برنامه های این سفر، نشست صمیمی رئیس موسسه با همکاران بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان انجام شد.

در این دیدار که در با حضور همکاران در دفتر رئیس بخش برگزار شد ابتدا پارسایی مسئول بخش، ضمن خوش آمد گویی ریاست موسسه، گزارشی از اهم مسائل و مشکلات، توانمندی‌ها و پتانسیل های طبیعی استان، خلاصه ای از فعالیت های همکاران در طی سالیان گذشته را نیز برشمرد. ایشان اظهار داشت که حدود ۷۰ درصد کاربری اراضی استان به منابع طبیعی اختصاص دارد و در همین راستا، خواستار توجه بیشتر به بخش تحقیقات منابع طبیعی در موسسه مادری شدند ضمن اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت نیز می تواند زمینه خوبی در راستای تقویت هرچه بیشتر بخش ها در راستای اجرایی شدن بهتر این طرح باشد. در ادامه هر یک از همکاران با برشمردن زمینه های فعالیت خود و طرح‌های در دست اجرا، کاستی ها و توانمندی‌های موجود، برخی از راهکارهای ممکن جهت تسهیل در موفقیت بهتر اجرای طرح ها را ارائه نمودند و خواستار حمایت مادی و معنوی بیشتر موسسه مادری از بخش های استانی شدند.
در ادامه این گفتگوی صمیمی، رئیس موسسه نیز با بیان اینکه بسیاری از مشکلات و مسائل مطرح شده توسط همکاران، مسائلی هستند که در سطح ملی نیز وجود دارد و با توجه به سیاست های موجود نباید انتظار داشت که در کوتاه مدت حل شود لذا چاره کار در فعالیت بیشتر همکاران در راستای ارتباط با بخش های اجرایی در قالب طرح های یک درصدی می باشد ایشان همچنین اظهار داشت که اجرای این طرح ها علاوه بر اینکه می تواند بخشی مشکلات مربوط به کمبود اعتبارات را حل نماید می تواند راه حلی برای تکمیل و تجهیز بخش نیز باشد همچنین ایشان خواستار توجه بیشتر همکاران بخش در زمینه طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت در سطح استان شد.

در بخش سوم برنامه سفر، رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از هرباریوم بخش تحقیقات منابع طبیعی و آبخیز داری بازدید نمود.
در این بازدید فاطمه فدایی مسئول هرباریوم ضمن برشمردن مشخصات هرباریوم بخش، گزارشی از روند تکمیل هرباریوم در یک دهه گذشته ارائه دادند ایشان همچنین گزارشی از تعداد و نوع گونه های هرباریوم حاضر و جایگاه آن در استان بعنوان کامل ترین و مهمترین هرباریوم ارائه داد.

در ادامه ایشان از آزمایشگاه بخش دیدار داشت. در این بازدید اکرم احمدی مسئول آزمایشگاه بخش تحقیقات منابع طبیعی ضمن ارائه مهمترین فعالیت های صورت گرفته و در حال انجام در این آزمایشگاه، اظهار داشت: که در حال حاضر علاوه بر انجام یک پایان نامه دکتری در زمینه کشت بافت، یک طرح تحقیقاتی در زمینه کسب دانش بارورسازی گونه جنگلی بلوط و نهال های فندق به قارچ ترافل نیز در حال اجرا می باشد ضمن اینکه برنامه ریزی برای اجرای طرح های تولید گونه های جدید صنوبر نیز در برنامه کاری وجود دارد که در صورت تصویب آن این زمینه وجود دارد تا با تولید رقم های جدید در راستای ایجاد فضای سبز و هم چنین زراعت چوب در برخی از نقاط شمالی استان نیز بکار گرفته شود. دکتر علی زاده ضمن خدا قوت به همکاران و تقدیر از برنامه های انجام شده و استفبال از فعالیت ها، رهنمودهای لازم در جهت همکاری متقابل با دانشگاه و بخش های اجرایی ارائه نمود.

در بخش پنجم سفر، رئیس کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت کشور از نهالستان قرق بعنوان دومین نهالستان بزرگ کشور دیدار داشت.
در این بازدید که با حضور صابری رئیس و پارسایی دبیر کمیته علمی استان، ناصری معاون مدیر کل منابع طبیعی استان و جمعی از کارشناسان اداره کل نیز حضور داشتند کارشناس ناظر نهالستان قرق گزارش مفصلی از تولید ارقام مختلف گونه های جنگلی، تعداد و نوع آن، در راستای تامین نهال برای طرح کاشت یک میلیارد درخت ارائه داد ایشان اظهار داشت در راستای نهضت کاشت یک میلیارد درخت علاوه بر تولید رقم های مختلف از گونه های مهم جنگلی مانند بلوط، انجیلی، افرا، سنجد تلخ و …. گونه های سوزنی برگ مانند کاج و سرو، گونه های سریع الرشد مانند صنوبر و اکالیپتوس و …. در این نهالستان تولید می شود و تقریباً این نهالستان ۷۶ هکتاری بعنوان اصلی ترین مرکز تولید نهال استان می باشد که در کنار سه نهالستان دولتی دیگر و دهها نهالستان خصوصی همه ساله در زمینه تولید نهال و توزیع آن در فصل کاشت در بین مردم و تشکل های مردم نهاد فعالیت می نماینددر جریان این گفتگو، علی زاده نیز با ارائه رهنمودهایی در زمینه های مختلف مرتبط با بحث تولید نهال و گونه های کاشته شده ارائه دادند.


در ادامه روند برنامه، از یکی از مناطقی که در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت در نظر گرفته شده است نیز بازدید بعمل آمد این منطقه جزیی از جنگل‌های پارک جنگلی قرق می باشد که با توجه به مشکلاتی که در سال‌های گذشته پیش آمده است قسمتی از درختان آن از بین رفته است لذا در راستای غنی سازی آن مقرر شده است که با گونه های بومی منطقه در باز سازی آن اقدام کردد که در همین زمینه طرح آن در اداره منابع طبیعی تهیه و در سال جاری نسبت به بازکاشت آن اقدام خواهد شد.


اما یکی از مهمترین برنامه های محقق شده در این سفر، نشست کمیه علمی نهضت کاشت یک میلیارد درخت در استان گلستان با حضور رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع و رئیس کمیته علمی طرح کاشت یک میلیارد درخت کشور بود.
این نشست که در دفتر مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری و با حضور حمید سلامتی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری، صابری رئیس و پارسایی دبیر کمیته علمی استانی، اساتید و اعضای کمیته علمی شامل اساتید دانشگاه و تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همچنین جمعی از کارشناسان اداره کل منابع طبیعی می باشد تشکیل شد در این جلسه ابتدا سلامتی ضمن خوشامدگویی به دکتر علی زاده و جمع حاضر، مهمترین مسائل و مشکلات حوزه منابع طبیعی، چالش ها، موانع و مشکلات موچود اعم از مشکلات طبیعی و مشکلاتی که به واسطه مسائل اقتصادی و اجتماعی وجود دارد را برشمرد و اظهار داشت که بر اساس وظیفه مندی سازمانی تشکیلات منابع طبیعی، سالانه به توزیع و کاشت نهال های مختلف جنگلی و غیرجنگلی اقدام می نماید ولی با تصویب طرح کاشت یک میلیارد درخت، این سازمان وظیفه خود می داند که با تلاش بیشتر و با هدفمندی نمودن وظایف خود در راستای طرح کاشت یک میلیارد درخت گام بردارد که در همین راستا با برنامه ریزی انجام شده و نشست هایی که با سازمان ها، ادارات و نهادهای مردم نهاد و سمن ها صورت گرفته است و همچنین تولید نهال به اندازه کافی، در راستای وظیفه مندی و تکلیفی که بر عهده این اداره کل گذاشته شده است سعی می گردد حتی این طرح در سال اول هم به بهترین نحو ممکن انشاا… انجام می شود.
در ادامه این نشست، علی زاده با بیان مهمترین اهدافی که برای اجرای این طرح در استان ها تعریف شده است اظهار داشت که مقرر گردید عمده اجرای این طرح به همکاری نهادهای مردمی، دیگر سازمان‌ها غیر مجموعه سازمان منابع طبیعی مانند ادارات کل راه وشهرسازی، صنایع و معادن و …. و با مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام گردد لذا باید تلاش گردد ضمن ارتباط و نشست با مدیران اجرایی این دستگاهها و هم چنین تشکل های مردم نهاد و …. در راستای چشم انداز جهار ساله ای که برای اجرای این طرح تعریف شده است حرکت نمود. در غیر این صورت مطمئناً به اهداف تعریف نشده دست نخواهیم یافت. ایشان با بیان اینکه ایراداتی به طرح وجود دارد ولی با این حال با توجه به مسائل پیش آمده باید تلاش نمود با درایت لازم با جانمایی درست و دقیق نسبت به کاشت نهال های تولیدی اقدام گردد ضمن برشمردن این موضوع که باید تمام تلاش ما این باشد که آمار کاشت نهالها باید بر اساس توزیع نهال نباشد بلکه دقت شود و ردیابی گردد که نهال‌های توزیع شده در محل های مناسب کاشته و مراقبت های لازم جهت آن نیز انجام گردد تا از موفقیت اجرای آن اطمینان حاصل گردد ایشان در ادامه اظهار داشت که اگر حتی تعداد نهال های کاشه شده کمتر از موظفی استانها باشد خیلی بهتر از آن است که بدون برنامه نسبت به توزیع و کاشت نهال اقدام گردد ولی یک یا دوسال بعد اثری از نهال های کاشته شده وجود نداشته باشد لذا باید تمام تلاش این باشد که درصدد موفقیت طرح به عنوان اولویت اول کار قرار گیرد و یکی از وظایف مهم کمیته علمی نیز راستی آزمایی در این زمینه می باشد ایشان در ادامه ضمن تقدیر از تنوع برنامه های انجام شده و دقت و پیگیری های این حوزه و تشکر از نقطه نظرات ارائه شده، از همه اعضاء خواستند که ضمن همراهی با طرح حاضر تا حصول نتیجه شایسته، همچنان پویا با این کمیته همکاری نمایند.
در این جلسه همچنین گزارش مصوری از عرصه های انتخابی با سه هدف، غنی سازی عرصه های جنگلی، زراعت چوب و ایجاد فضای سبز در چند ماه گذشته مشخص و تعیین شده است به صورت پاور پوینت توسط یکی از کاشناسان اداره کل منابع طبیعی ارائه گردید.
پس از آن نیز برخی از اعضا پیشنهاداتی در جهت عملیاتی نمودن این طرح و ایجاد مزارع ترویجی کاشت درختان سریع الرشد در مناطق مختلف استان و همچنین چگونگی تامین آب برخی از مناطق کاشت نهال ارائه نمودند که مقرر شد با بررسی بیشتر در صورت امکان اقدامات لازم صورت گیرد.