عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان

گزارش حضور مسول روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش گلستان در نخستین سمینار تخصصی «کاربردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی»

محمد حسن پناه مسول روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گلستان در نخستین سمینار تخصصی «کاربردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی» که با حضور استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی و فعالان این حوزه از سراسر کشور روز ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ در محل سالن فجر سازمان تات در تهران برگزار شد حضور یافت.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی گلستان، در این آیین، سخنرانان ارائه‌هایی با محوریت فناوری هوش مصنوعی داشتند و سخنان متنوعی در این حوزه ارایه شد که چکیده سخنرانی های ارایه شده به شرح زیر می باشد:

در بخش نخست، مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی، گفت: هوش مصنوعی آینده روابط‌عمومی است.

مهدی باقریان با اشاره به این مطلب که فناوری هوش مصنوعی مولد در حال انقلابی در این صنعت است گفت: «سرعت تغییرات، فرایند ارتباطات را دستخوش تغییرات مداوم کرده و متخصصان ارتباطات و روابط‌عمومی برای اینکه بتوانند ارتباطات تاثیرگذاری با مخاطبان‌شان داشته باشند باید از فناوری‌های به‌روز استفاده کنند.»

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی گفت: «تولید ارتباط و روابط، محصول روابط‌عمومی است و لذا روابط‌عمومی‌ها در فرایند تغییرات مداوم باید خودشان را به‌روز نگه دارند در غیر این‌صورت فلسفه وجودی خود را که ایجاد ارتباطات موثر با مخاطبان است از دست خواهند داد.»

وی گفت: «فناوری هوش مصنوعی مولد می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات موثرتری با مخاطبان خود داشته باشیم و پیام‌های خود را به طور موثرتری به آنها منتقل کنیم.» باقریان گفت که هوش مصنوعی یک فناوری قدرتمند است که می‌تواند روابط‌عمومی را متحول کند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی همچنین گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به ما کمک کند تا درک بهتری از مخاطبان خود داشته باشیم و نیازها و خواسته‌های آنها را بهتر درک کنیم. این امر می‌تواند به ما کمک کند تا برنامه‌های موثرتری طراحی کنیم و نتایج بهتری به‌دست آوریم.

باقریان با اشاره به نتایج نظرسنجی‌های مختلف در خصوص میزان نفوذ هوش مصنوعی در روابط‌عمومی گفت: «یافته‌های نظرسنجی در چهار ماه گذشته نشان می‌دهد متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات نه تنها هوش مصنوعی مولد را یک فرصت می‌دانند بلکه ۸۵ درصد آنها حداقل از یک برنامه هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند یا یکی از ابزارهای هوش مصنوعی را آزمایش کرده‌اند. وی گفت: سرعت تحولات و تغییرات در این حوزه بسیار بالاست و این تغییرات را می توان در چشم‌انداز ارتباطات هم مشاهده کرد.

وی گفت: «هوش مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در انجام کارهایی مانند مدیریت بحران، مدیریت اعتبار، مدیریت رسانه‌های اجتماعی، تولید محتوا، تحلیل داده‌ها و ردیابی اثربخشی کمپین‌های روابط‌عمومی کمک کند. وی همچنین گفت که هوش مصنوعی می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی کمک کند تا در دنیای دیجیتالی که هر روز در حال تغییر است، پیشرو باشند و ارزش افزوده ارتباطات را دوچندان کنند.

رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی در ادامه با بیان این مطلب که «هوش مصنوعی می‌تواند به روابط‌عمومی‌ها در صرفه‌جویی در زمان و هزینه کمک کند»، گفت: «هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند است که می‌تواند به متخصصان روابط‌عمومی در انجام کارشان کمک کند. با این حال، مهم است که به یاد داشته باشیم که هوش مصنوعی مولد می‌تواند یک دستیار قدرتمند باشد، اما در حال حاضر نمی‌تواند جایگزین خلاقیت و درک انسان‌ها شود.»

مدیرعامل موسسه کارگزار روابط‌عمومی همچنین در مورد چالش‌های استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی صحبت کرد و گفت: «یکی از چالش‌های اصلی این است که هوش مصنوعی هنوز در مراحل اولیه توسعه و رشد خود قرار دارد و می‌تواند ناقص باشد. وی گفت که مهم است که از تاثیرات احتمالی منفی هوش مصنوعی بر روابط‌عمومی مانند از دست دادن شغل، تبعیض و انتشار بیشتر اطلاعات غلط آگاه باشیم.»

با این حال، باقریان گفت که مزایای استفاده از هوش مصنوعی در روابط‌عمومی بیشتر از چالش‌های آن است. وی گفت: «خطرهای ناشی از هوش مصنوعی مولد را می‌توان با تدوین مقررات و استانداردها مهار کرد اما اگر فرصت‌ها از کف برود با یک فاجعه مواجه می‌شویم و حیات بسیاری از کسب‌وکارها در معرض خطر نابودی قرار می‌گیرد.»

وی در پایان از متخصصان روابط‌عمومی خواست که از فناوری هوش مصنوعی مولد استفاده کنند تا در این زمینه پیشرو باشند، گفت: این فناوری می‌تواند به ما کمک کند تا ارتباطات موثرتری با مخاطبان خود داشته باشیم و پیام‌های خود را به طور موثرتری به آنها منتقل کنیم. باقریان افزود: «زمانی داشتن ابزارهای هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی‌ها یک مزیت و نقطه قوت محسوب می‌شد ولی امروز یه یک الزام تبدیل شده و دیگر حق انتخاب نداریم.»

در بخش دوم سخنرانی ها،خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تات در خصوص اهمیت و نقش فناوری‌های نوین در تحقق امنیت غذایی با حاضران گفتگو کرد.

معاون وزیر و رئیس سازمان تات اظهار داشت: با بهره‌گیری بهینه از فناوری‌های نوین از جمله کاربرد هوش مصنوعی، می‌توان تحولات قابل توجهی در بخش کشاورزی و امنیت غذایی به وجود آورد و به تحقق خودکفایی در این حوزه نزدیک‌تر شد. این تحولات نه تنها به توسعه اقتصادی منطقه، بلکه به حفظ محیط‌ زیست و افزایش استقلال اقتصادی از واردات غذا کمک خواهند کرد.
معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: در دنیای امروز ضروریست کارشناسان روابط عمومی با مهمترین اولویت جهان “هوش مصنوعی” آشنایی داشته و از فناوری‌های نوین این عرصه در سازمان‌هایی که مشغول به کار هستند استفاده بهینه کنند. از طرفی، امکانات فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و فناوری‌های IT می‌توانند در توسعه روابط عمومی نیز نقش موثری ایفا کنند.
وی افزود: از این فناوری‌ها می‌توان برای ارتباط با مخاطبان به صورت سریع‌تر و همچنین ایجاد رصد و پایش در فضای مجازی استفاده کرد. این ابزارها به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کنند تا بهینه‌سازی هزینه‌های روابط عمومی خود را داشته باشند و ارتباط موثرتری با مخاطبان خود برقرار کنند.
رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، گفت: یکی از نمونه‌های موفقیت‌آمیز استفاده از فناوری‌های نوین در کشاورزی، کشت گندم با استفاده از پهپادها است. این تکنولوژی موفق شده تا با افزایش ضریب نفوذ دانش، بهره‌وری در کشت و برداشت گندم را افزایش دهد. از سوی دیگر، فناوری‌های زیستی نیز قادر به افزایش تولید در واحد سطح هستند و با ترکیب علوم مختلف، امکانات بیشتری را در کشت و پرورش محصولات به ارمغان می‌آورند.
وی افزود: همچنین، فناوری‌های نظامی مانند پهپادها، به بخش کشاورزی نفوذ کرده‌اند و این نفوذ باعث افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی فعالیت‌های کشاورزی می‌شود. به کمک هوش مصنوعی، می‌توان به طور دقیق‌تر اطلاعاتی از مزارع دریافت کرده و تصمیم‌گیری‌ها را بر اساس داده‌های دقیق‌تر و به موقع‌تر انجام داد.
خیام نکویی افزود: با گذشت ۴۴ سال از انقلاب، تولید غذا در کشور از ۲۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن رسیده است که نشان‌دهنده افزایش پنج برابری تولید غذای کشور است.
وی افزود: این افزایش تولید غذا همراه با افزایش جمعیت به اندازه دو و نیم برابر، باعث افزایش ضریب خودکفایی غذایی به ۸۰ درصد شده است. ولی با این حال، برای تامین ۲۰ درصد باقی‌مانده، سالیانه بین ۱۰ تا ۱۶ میلیارد دلار از ارز کشور باید خارج شود.
خیام نکویی ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده ارزش حدود ۷۰ میلیارد دلاری غذای داخلی است که در حال حاضر تولید می‌شود و با توجه به این ارقام، مشخص است که تولید ملی غذا به گونه‌ای است که به حدی ارزشمند و اقتصادی است که در صورت عدم تولید آن داخل کشور، واردات غذا هزینه‌های زیادی را به دنبال دارد.
وی چالش آب غذا و انرژی را از چالش‌هایی نام برد که امروز در دنیا با آن مواجه هستیم و عنوان کرد: کشور ایران یک کشور خشک و نیمه خشک است و میانگین بارندگی ۴۰ سال پیش ۲۵۰ میلیمتر بوده و امروز با کاهش مقدار آن به عدد ۲۲۰ میلی‌متر رسیده است که این عدد قابل تامل است.
معاون وزیر و رئیس سازمان تات گفت: با توجه به مشکلات اقلیمی مانند خشکسالی و محدودیت‌های منابع آبی در کشور، ضرورت استفاده از فناوری‌های نوین به منظور تحقق امنیت غذایی اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد.
خیام نکویی با اشاره به خرید نه میلیون و هفتصد هزار تن گندم از کشاورزان در سال جاری گفت: در سال گذشته این رقم هفت میلیون و دویست و پنجاه هزار تن بود
وی هوش مصنوعی را به عنوان یک فناوری مهم وسیع‌النشر، دانست که قادر به ترکیب علوم مختلف و ایجاد تحولات عمده در حوزه‌های مختلف است.
معاون وزیر جهادکشاورزی افزود: این فناوری‌ها به ویژه در حوزه کشاورزی و تولید غذا، امکاناتی برای افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی استفاده از منابع را فراهم می‌کنند.
رئیس سازمان تات در پایان، با تاکید بر ضرورت برگزاری نشست‌های آموزشی و آگاهی‌رسانی به مخاطبان درباره اهمیت و کاربرد فناوری‌های نوین گفت: این امر می تواند به افزایش سطح علمی و توانمندی‌های کارکنان در حوزه روابط عمومی کمک کند.

در بخش سوم برنامه سخنران اصلی برنامه دکتر علی‌اکبر جلالی، پدر علم فناوری اطلاعات ایران که متخصص برجسته در زمینه فناوری‌های نوظهور نیز می باشد ارایه خود را در دوبخش انجام داد و در سخنرانی خود به نحوه استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود برنامه‌ها و فعالیت‌های روابط‌عمومی پرداخت. او همچنین به چالش‌هایی که هوش مصنوعی برای روابط‌عمومی ایجاد می‌کند نیز اشاره داشت.

در این برنامه ابتدا به چیستی و چرایی فناوری هوش مصنوعی پرداخته شد و بسیاری از چیزها در مورد چگونگی تغییر صنعت هوش مصنوعی توضیح داده شد. در ادامه با معرفی بیش از ده ابزار کاربردی هوش مصنوعی قابل بهره مندی در روابط عمومی تخصصی، بهصورت کاربردی تجربیات انجام شده در استفاده از هوش مصنوعی مولد، «چتجیپیتی» پرداخته شد تا شرکت کنندگان ضمن آشنایی با آن متوجه کاربردهای روزمره آن در روابطعمومی شوند

در ادامه، خلاصه‌ای بخشی از سمینار دکتر جلالی در مورد کاربردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی، که در این روز ارایه شد نقدیم می شود

چالش‌های هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
– هنوز در مراحل اولیه توسعه است و به طور کامل درک نشده است.
– هزینه‌های بالای استفاده از آن.
– نیاز به آموزش و مهارت‌های خاص برای استفاده از آن.
– نگرانی‌های اخلاقی در مورد استفاده از آن.

فرصت‌های هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
– می‌تواند به روابط‌عمومی‌ها کمک کند تا کار خود را کارآمدتر و اثربخش‌تر انجام دهند.

– می‌تواند به آنها کمک کند تا مخاطبان هدف خود را بهتر درک کنند و با آنها ارتباط برقرار کنند.

– می‌تواند به آنها کمک کند تا محتوای با کیفیت بالاتری تولید کنند.

– می‌تواند به آنها کمک کند تا از اخبار و رویدادهای مرتبط با صنعت خود مطلع شوند و روابط خود را با رسانه‌ها حفظ کنند.

– می‌تواند به آنها کمک کند تا اثربخشی کمپین‌های روابط‌عمومی خود را ارزیابی کنند.

آینده هوش مصنوعی در روابط‌عمومی
– هوش مصنوعی به طور فزاینده‌ای در روابط‌عمومی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آینده نقش مهم‌تری در این صنعت خواهد داشت.

– روابط‌عمومی‌ها که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، در مقایسه با آنهایی که از آن استفاده نمی‌کنند، مزیت رقابتی بیشتری خواهند داشت.

– هوش مصنوعی می‌تواند به روابط‌عمومی‌ها کمک کند تا کار خود را بهتر انجام دهند و به اهداف خود دست یابند.

فایل‏های ارائه در دو بخش تحویل برگزار کننده قرار گرفت تا از طریق موسسه کارگزار روابطعمومی،در اختیار علاقمندان قرار گیرد.

در انتهای برنامه، . مهمترین بخش کارگاه پرسش وپاسخ جهت رفع ابهام ها و چگونگی به کارگیری آن در روابط عمومی ایران بود که مورد توجه قرار گرفت و شرکت‌کنندگان در مورد نحوه استفاده و کاربرد هوش مصنوعی در روابط‌عمومی بحث کردند و پرسش های خود را از پروفسور علی‌اکبر جلالی پدر علم فناوری اطلاعات ایران و مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط‌عمومی پرسیدند. همچنین تعدادی از شرکت‌کنندگان این فرصت را پیدا کردند تا به ارایه تجربیات خود در زمینه هوش مصنوعی بپردازند.

در این بخش محمد حسن پناه مسول روابط عمومی مرکز، با حضور در جایگاه و تقدیر از برگزار کنندگان رویداد، ابتدا در خصوص اهداف سازمان تات، موسسات و مراکز صحبت کرد و در ادامه با توجه به حضور گروه زیادی از مسولان روابط عمومی موسسات و مراکز در این رویداد، در خصوص ارایه راهکار دقیق برای گروه فوق در جهت بهره گیری از هوش مصنوعی در راستای امنیت عذایی پرسش شد و دکتر جلالی دیدگاه و پیشنهادات خود را برای کابرد همکاران بیان کرد.

گفتنی است نخستین «سمینار تخصصی کاربردهای هوش مصنوعی در روابط‌عمومی» توسط موسسه کارگزار روابط‌عمومی، انجمن متخصصان روابط‌عمومی و انجمن روابط‌عمومی ایران در سالن همایش‌های سازمان تحقیقات، ‌آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد. این سمینار با حضور بیش از ۳۰۰ نفر از متخصصان روابط‌عمومی و ارتباطات از سراسر کشور به کار خود پایان داد.