عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ بهترین روش پخت میگو جوشاندن، تفت دادن با روغن کم و با دمای پایین است

دکتر سید محمدهادی امامت افزود: می‌توان به قلیه میگو به عنوان یک غذای سالم و مغذی در استان بوشهر اشاره کرد، در مقابل انواع روش‌های سرخ کردن و غوطه‌ور کردن آن در روغن زیاد، کره، خامه و استفاده از نمک زیاد همراه آن می‌تواند اثرات مضری بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد.
وی تصریح کرد: میگو یک ماده غذایی بسیار مغذی است که در هر ۱۰۰ گرم ۹۹ کالری، ۲۴ گرم پروتئین، ۳/۰ گرم چربی، ۷۰ میلی‌گرم کلسیم، ۵/۰ میلی‌گرم آهن دارد و همچنین دارای منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، روی و منبع خوب ید است. بنابراین یک ماده غذایی با چربی پایین، کالری متوسط و در عین حال پرپروتئین و سرشار از مواد مغذی محسوب می‌شود.
عضو هیئت‌علمی گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر اظهار داشت: میگو حاوی کلسترول بالایی بوده و در هر ۱۰۰ گرم ۱۸۹ میلی‌گرم کلسترول وجود دارد اما نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که عامل اصلی افزاینده کلسترول خون، کلسترول موجود در غذا نیست.

پرخوری تولید کلسترول در بدن را افزایش می‌دهد


دکتر امامت بیان داشت: بیشتر کلسترول در بدن در داخل کبد ساخته‌شده و وقتی کلسترول بیشتری خورده می‌شود، تولید آن در کبد کاسته و درنهایت کلسترول خوراکی تاثیر آن‌چنانی بر کلسترول خون ندارد. مقدار مصرف بسیار مهم بوده و اگر فرد در هر ماده غذایی پرخوری کند و بیش از نیاز، کالری دریافت کند تولید کلسترول در بدن افزایش یافته و کلسترول خون زیاد می‌شود.
مدیر توسعه و ارزیابی تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: همچنین تفاوت‌های ژنتیکی بین فردی، در حساسیت به کلسترول خوراکی نیز نکته قابل ملاحظه‌ای است، به شکلی که کلسترول خوراکی در همه افراد به یک‌میزان کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد.

عامل اصلی افزایش کلسترول خون، چربی‌های جامد و حیوانی است


متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: عامل غذایی اصلی افزاینده کلسترول خون، انواع اسیدهای چرب اشباع هستند. منظور از اسیدهای چرب اشباع، اسیدهای چربی است که در چربی‌های جامد و حیوانی مانند چربی گوشت قرمز و چربی‌های هیدروژنه صنعتی جامد وجود داشته و این‌ها تحریک‌کننده تولید کلسترول در بدن هستند.

میگو و تخم‌مرغ از منابع پروتئینی هستند که باعث افزایش کلسترول نمی‌شوند


دکتر امامت تاکید کرد: بسیاری از مواد غذایی پر کلسترول مانند گوشت قرمز، اسید چرب اشباع زیادی داشته و می‌تواند باعث افزایش کلسترول خون شود، اما میگو و تخم‌مرغ از منابع پروتئینی هستند که باوجود دارا بودن کلسترول، اسید چرب اشباع کمی داشته و این یک نقطه قوت برای آن‌ها محسوب می‌شود.

میگو یک غذای دوستدار قلب بوده و به بهبود عملکرد آن کمک می‌کند


وی خاطر نشان کرد: میگو حاوی اجزایی است که برای سلامت قلبی عروقی بسیار مفید بوده به طوری که انجمن قلب امریکا (AHA) میگو را به عنوان یک غذای دوستدار قلب معرفی می کند. وجود چربی‌های امگا ۳ و آنتی اکسیدان آستاکزانتین در میگو حتی به کاهش کلسترول و بهبود عملکرد قلبی عروقی کمک می کند.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تاکید کرد: اگر میگو در مقدار متناسب با نیاز هر فرد مصرف و از روش‌های سالم در پخت آن استفاده شود نه تنها اثرات مضری را بر سیستم قلبی عروقی نخواهد داشت بلکه برای آن مفید هم خواهد بود.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: نگرانی‌هایی در مورد آلودگی میگو به آلاینده‌های شیمیایی دریایی نیز وجود دارد که رفع آن تلاش و پیگیری‌های جدی سازمان‌های ملی و بین‌المللی مربوطه را می‌طلبد.


انتهای پیام / م.ف ۱۰۲۴