عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر؛ استفاده از ماست‌های پروبیوتیک برای بیماری‌های گوارشی مفید است

دکتر شبنم سالک زمانی افزود: در سال‌های اخیر و با توجه به گستردگی مطالعات مختلف در نقش مهم باکتری‌های روده در سلامتی و با پیشرفت‌های فنّاوری، محصولاتی به نام ماست‌های پروبیوتیک تولید و عرضه شده‌اند که در واقع ماست‌هایی هستند که با مقادیر مشخص و استاندارد، با باکتری‌های مفید برای بدن انسان، غنی شده‌اند.
وی تصریح کرد: لبنیات یکی از گروه‌های اصلی مواد غذایی در هرم راهنمای غذایی ایران بوده و مواد غذایی شیر، ماست، دوغ، کشک و پنیر در این گروه قرار می‌گیرند.
دکتر سالک زمانی اظهار داشت: اهمیت گروه لبنیات به دلیل وجود پروتئین بالا و باکیفیت، کلسیم، ویتامین‌های مختلف به ویژه ویتامین B۲ است. در هرم راهنمای غذایی ایرانیان، مصرف روزانه ۲ تا ۳ واحد لبنیات کم‌چرب یا بدون چربی توصیه شده است.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان داشت: هر واحد لبنیات، یک لیوان شیر، یا یک پیاله ماست، ۲ لیوان دوغ، و یا ۶۰ گرم پنیر را شامل می‌شود. سرانه مصرف لبنیات در کشورهای اروپایی و پیشرفته بیشتر از ۱۵۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال گزارش شده است به طوری که در برخی کشورهای اروپایی این رقم به ۳۰۰ کیلوگرم تا ۵۰۰ کیلوگرم درسال نیز می‌رسد. در کشور ما، آمار دقیقی از مصرف سرانه لبنیات وجود ندارد، ولی بر اساس گزارش وزارت بهداشت، این رقم حدود  ۷۰ کیلوگرم به ازای هر نفر در سال ۱۴۰۰ بوده است.

مصرف شیر منجر به پوکی استخوان نمی‌شود


وی گفت: متاسفانه اخیراً اطلاعات نادرستی از سوی منابع غیرعلمی در جامعه رواج یافته و مصرف شیر را با بیماری مشکلات استخوانی ازجمله پوکی استخوان مرتبط دانسته‌اند که به‌هیچ‌عنوان پایه و اساس علمی ندارد. پس باید به فرهنگ مصرف لبنیات به‌خصوص شیر توجه بیشتری از سوی رسانه‌ها شود.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: آنچه باید اهمیت داده شود مقدار پروتئین موجود در لبنیات است که می‌تواند بخشی از پروتئین موردنیاز روزانه فرد را تامین کند به طوری که در کشورهای اروپایی در حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه پروتئین فرد از شیر تامین می‌شود درحالی‌که این مقدار در کشورهای آسیایی به حدود ۵ تا ۸ درصد می‌رسد.

لبنیات مهم‌ترین منبع تامین کننده کلسیم موردنیاز بدن هستند


دکتر سالک زمانی تاکید کرد: باید توجه داشته باشیم که کیفیت پروتئین شیر از درجه بالایی برخوردار است و می‌تواند منبع بسیار خوب پروتئین برای همه به ویژه کودکان باشد. علاوه بر این، شیر و محصولات لبنی مهم‌ترین منبع تامین کننده کلسیم موردنیاز بدن هستند.
متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: هر یک لیوان شیر در حدود ۳۰۰ میلی‌گرم کلسیم دارد که با توجه به نیاز افراد بزرگ‌سال، دریافت ۲ تا ۳ لیوان شیر در روز می‌تواند نیاز به کلسیم روزانه را در کنار سایر مواد غذایی تامین بکند و نوجوانان، سالمندان، خانم‌های باردار و شیرده باید حداقل ۳ واحد لبنیات در روز مصرف کنند.

ماست جایگزین مناسبی برای شیر محسوب می‌شود


وی خاطر نشان کرد: ماست یکی از محصولات لبنی بوده و به‌خصوص در افرادی که به دلایل مختلف نمی‌توانند شیر مصرف کنند می‌تواند جایگزین مناسبی برای شیر باشد که حدوداً یک پیاله ماست، یک واحد لبنیات محسوب می‌شود.

مصرف روزانه دوغ صنعتی توصیه نمی‌شود


دکتر سالک زمانی بیان داشت: توجه به این نکته مهم است که دوغ به ویژه دوغ‌های صنعتی نمک زیادی دارند و مصرف روزانه توصیه نمی‌شود.
وی توصیه کرد: باید توجه داشت که قند لبنیات، لاکتوز بوده که از دو منوساکارید گلوکز و گالاکتوز ساخته شده است. در روده انسان، آنزیم‌هایی وجود دارند که قندها را تجزیه می‌کنند تا وارد جریان خون شوند. تجزیه قند لبنیات در روده توسط آنزیم‌ها به آهستگی انجام شده و درنتیجه لبنیات در دسته مواد غذایی با اندیس گلایسمی پایین دسته‌بندی می‌شوند.

قند موجود در لبنیات سبب افزایش قند خون نمی‌شود


متخصص تغذیه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: پس باوجوداینکه در هر واحد لبنیات ۱۲ گرم قند وجود دارد، ولی قند موجود در لبنیات سبب افزایش قند خون نمی‌شود و منع مصرفی برای افراد مبتلابه دیابت ندارد و توصیه می‌شود که افراد مبتلابه دیابت هم روزانه حداقل ۲ واحد لبنیات مصرف کنند. محدودیت در مصرف لبنیات در برخی بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های کلیوی وجود دارد که باید طبق دستور پزشک و مشاور تغذیه خود رفتار کنند.

انتهای پیام / م.ف ۱۰۲۴