عمومی | دانشگاه تهران

کسب رتبه اول مشارکت در طرح استادمحوری برای رفع نیازهای کشور توسط دانشگاه تهران

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، دکتر سید احمد فاضل‌زاده رئیس موسسه ISC با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها درخواست خود را در طرح استادمحوری ثبت کرده‌اند، گفت: از این میان تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶ و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان‌نامه‌ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته‌اند. به طور کلی، تاکنون درخواست‌های ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیات علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.
وی گفت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه تحول علم و آموزش عالی و بر اساس برنامه‌های راهبردی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری مبنی بر لزوم پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره‌های دکتری، شیوه‌نامه پذیرش دانشجویان دوره‌های دکتری به روش استاد محور تدوین و به مورد اجرا درمی‌آید.
رئیس ISC ادامه داد: در شیوه پذیرش استادمحور، داوطلبان متقاضی دوره‌های دکتری تخصصی بر اساس امتیازات علمی کسب نموده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می‌شوند.
وی افزود: به همین منظور، تمام اعضای هیات علمی مشمول این شیوه‌نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره‌های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خود را بر اساس اولویت انتخاب کنند. این شیوه‌نامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول مربوط به عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر اساس مصوبه جلسه ۹۵۵ مورخ ۱۴۰۱/۰۵/۰۲ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.
دکتر فاضل‌زاده خاطرنشان کرد: طبق آیین‌نامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای  سیاست‌های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، نخستین گام فرآیند اجرایی، انتخاب موضوع پایان‌نامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت‌شده در سامانه نظام ایده‌ها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه می‌باشد. با توجه به اینکه هدف از این آیین‌نامه حل مسائل کشور می‌باشد، لازم است موضوع انتخاب شده توسط دبیرخانه نظام ایده‌ها و نیازها به عنوان مساله حل‌نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مساله اعلام شود.
وی افزود: استادمحوری یک طرح نوین برای کاربردی نمودن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. با توجه به رسالت نظام ایده‌ها و نیازها در جهت سوق دادن پارساها به سوی نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده، طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایده‌ها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر اقدام به انجام آن می‌کند.
رئیس ISC گفت: در واقع در طرح استادمحوری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها در صورتی که طرح و ایده‌هایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع نماید، می‌توانند درخواست ثبت پارسا در راستای نیاز مربوطه را در سامانه ثبت نمایند. در صورتی که نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرط‌های ذکرشده در شیوه‌نامه اجرایی وجود دارد.
وی ادامه داد: طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاه‌های کشور از این طرح استفاده می‌کنند. سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد در نظر گرفته شده است. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از طریق آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجا که توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام می‌شود؛ قطعا تاثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.