عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: اصلاح قانون دیوان عدالت اداری/ کمیته فرعی رفع اختلاف در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تشکیل‌شده است

مسعود صداقت اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین شکایات علیه دستگاه‌های اجرایی خاصه دانشگاه‌های علوم پزشکی، شکایات اداری اشخاص عادی و کارکنان شاغل و بازنشسته است که از نظر ایشان حقی از آن‌ها تضییع‌شده است.
وی تصریح کرد: در سال‌های اخیر این شکایات عمدتاً در دو بخش مالی و غیرمالی بوده است که خواسته‌های مالی از طرف کارکنان شاغل و بازنشسته دانشگاه مطرح‌شده است، مثل مزایای مرخصی مناطق محروم، مزایای قانون ارتقا بهره‌وری در خصوص کارکنان بالینی، پاداش پایان خدمت در خصوص بازنشستگان عزیز و غیره و خواست‌های غیرمالی عمدتاً با موضوعاتی مثل اعتراض به نتایج آزمون استخدامی، تبدیل وضعیت استخدامی، بازنشستگی پیش از موعد، حق بیمه سنوات گذشته و غیره.
صداقت اضافه کرد: در قانون قدیم دیوان عدالت اداری، اگر اشخاص شکایتی علیه دستگاه‌های اجرایی و خاصه این دانشگاه داشتند می‌بایست شکایت خود را مستقیماً در دیوان عدالت اداری مطرح می‌نمودند و شعب دیوان نیز پس از ثبت دادخواست شاکی، رونوشتی از آن دادخواست را به مدیریت حقوقی دانشگاه، جهت پاسخ ارسال می‌نمود.
وی تصریح کرد: با توجه به اصلاحات جدید صورت گرفته در بسیاری از مواد قانون دیوان عدالت اداری از جمله تبصره ۴ ماده ۱۶ قانون دیوان عدالت اداری (الحاقی به‌موجب ماده ۱۵ قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲) درصورتی‌که اشخاص ذینفع درخواست انجام امر اداری یا خودداری از انجام آن را دارند، نخست می‌بایست درخواست خود را در دستگاه مربوطه ارائه دهند و آن دستگاه نیز مکلف است ضمن ثبت درخواست و ارائه رسید، حداکثر ظرف سه ماه به صورت کتبی پاسخ قطعی را به او ابلاغ نماید و چنانچه شخص نسبت به پاسخ ارائه‌شده اعتراض داشته باشد و یا با پایان مهلت یاد شده، آن دستگاه همچنان از ابلاغ پاسخ مقتضی خودداری نماید، آنگاه شخص یا اشخاص ذینفع می‌توانند نزد دیوان عدالت اداری طرح دعوی نمایند.
مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بر همین اساس، جهت پاسخگویی به درخواست‌های اشخاص، شاغلین و بازنشستگان، در دانشگاه‌های علوم پزشکی طبق ماده ۷ از فصل سوم (شیوه‌نامه رسیدگی تبصره ماده ۱۵ قانون اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری و رفع اختلاف دانشگاه، دانشکده‌های علوم پزشکی و موسسات و شرکت‌های تابع در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی) کمیته فرعی رفع اختلاف ایجادشده است که اعضای آن کمیته با حکم مستقیم روسای دانشگاه‌ها منصوب می‌شوند که در این دانشگاه نیز کمیته فرعی رفع اختلاف تشکیل‌شده است و این قانون از تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ در تمام دستگاه‌های اجرایی لازم‌الاجراست.
وی تصریح کرد: از تاریخ ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ اگر اشخاص، اعم از اشخاص عادی و کارکنان شاغل و بازنشسته دانشگاه شکایتی علیه این دانشگاه دارند می‌بایست در سامانه میز خدمت دانشگاه، فرم مخصوص درخواست در کمیته فرعی رفع اختلاف گرفته و متن درخواست خود در آن فرم شرح دهند و بعد از تکمیل درخواست طبق آن فرم، درخواست خود را به دبیرخانه دانشگاه (ارسال مراسلات) ارائه و رسید دریافت نمایند.
مدیر امور حقوقی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: از تاریخ دریافت رسید، کمیته فرعی رفع اختلاف دانشگاه می‌بایست ظرف ۳ ماه، خواسته‌ها را بررسی و پاسخ دهد.
صداقت خاطرنشان کرد: واحد ارسال مراسلات نیز درخواست‌های فوق‌الذکر را به مدیریت حقوقی ارسال می‌دارد و این مدیریت نیز به‌عنوان دبیر کمیته فرعی رفع اختلاف در زمان مشخص نسبت به تشکیل آن کمیته اقدام می‌نماید.

انتهای پیام/