عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

داروساز شبکه بهداشت و درمان جم تاکید کرد؛ عدم نگه‌داری دارو در داخل خودرو/از مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری کنید

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان جم؛ دکتر پگاه مهدی فر با اشاره به اینکه قبل از مصرف دارو، باید تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته‌بندی را بررسی کرد، اظهار داشت: تاریخ انقضای دارو به معنای بهترین زمان مصرف بوده و دارو بعدازاین تاریخ، دیگر قابل‌مصرف نیست و در صورت استفاده، نه‌تنها اثربخشی موردنیاز ندارد، بلکه امکان مسمومیت با دارو نیز وجود دارد.
دکتر مهدی فر با بیان اینکه تاریخ انقضای داروها زمانی اطمینان‌بخش است که دارو مطابق با شرایط مندرج بر روی بسته‌بندی دارویی، نگهداری شود افزود: نحوه نگهداری صحیح داروها توسط کارخانه سازنده مشخص می‌شود و با مطالعه بروشور داروها و سوال از دکتر داروساز می‌توان از آن آگاه شد و ممکن است که یک داروی یکسان که محصول دو کارخانه مختلف است، شرایط نگهداری متفاوتی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود بخشی که تاریخ انقضای دارو بر روی ورقه‌های قرص و کپسول حک شده، با قیچی بریده نشود تا بتوان تا آخرین قرص و یا کپسول موجود در بسته‌بندی، از تاریخ انقضای آن مطلع شد و همچنین قفسه داروها در منزل سامان‌دهی شود تا داروهایی که تاریخ‌مصرفشان به پایان رسیده به‌صورت مناسب دور ریخته شود.
دکتر مهدی فر با اشاره به اینکه نور، حرارت و رطوبت عوامل اصلی آسیب‌رسان به داروها است گفت: داروها باید در بسته‌بندی اصلی آن‌ها و دور از نور، گرما، یخ‌زدگی و رطوبت نگهداری شوند.
وی با تاکید بر اینکه قرار دادن طولانی دارو در داخل اتومبیل، به‌ویژه اینکه چند ساعت در برابر هوای گرم تابستان باشد، دارو را دچار آسیب می‌کند گفت: از نگهداری داروها در کابینت بالای اجاق‌گاز، سینک ظرف‌شویی، حمام و سرویس بهداشتی و داشبورد ماشین اجتناب کنید زیرا گرما و مخصوصاً رطوبت این محیط‌ها می‌تواند باعث تخریب داروها شده و کارایی مناسبی در بدن نداشته باشند.
داروساز شبکه بهداشت و درمان جم با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها از جمله داروهایی است که نباید در منزل نگهداری شود افزود: آنتی‌بیوتیک نباید خودسرانه مصرف شود و تنها با تجویز پزشک و در یک دوره درمان کامل توصیه می‌شود، چرا که ممکن است به دلیل موثر نبودن دارو یا به علت حساسیت دارویی، پزشک مصرف دارو را قطع و داروی دیگری را جایگزین کند.
دکتر مهدی فر خاطرنشان کرد: نظارت بیشتری بر مصرف داروهای افراد مسن خانواده داشته باشید تا به دلیل تشابه ظاهری داروها، ابتلا به فراموشی، عدم اطلاع از نام داروها و خوانا نبودن مقادیر مصرفی دارو مندرج روی جعبه دارویی؛ داروی خود را به اشتباه یا به صورت تکراری مصرف نکنند.
انتهای پیام/ م.م ۳۰۲۰