عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

شناسایی ۷ مورد مبتلا به بیماری مالاریا از ابتدای سال تاکنون در شهرستان عسلویه

عاطفه پورات در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه افزود: از ۷ مورد بیمار مالاریای شناسایی‌شده یک مورد با ملیت ایرانی و ۶ مورد اتباع غیر ایرانی می‌باشند.
پورات تصریح کرد: با شناسایی یک مورد مبتلا به مالاریا در روزهای اخیر، تیم واکنش سریع این شبکه جهت بررسی موارد در تماس با وی اقدامات لازم را انجام داده و پس از بررسی‌ها، سه مورد مبتلای دیگر نیز در خانواده بیمار شناسایی گردید و تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.
وی اذعان داشت: مالاریا یک بیماری حاد و مزمن است و عامل آن انگلی تک‌یاخته از جنس پلاسمودیوم است. عمدتاً چهار گونه پلاسمودیوم های فالسیپاروم، ویواکس، اوال و مالاریه عامل انتقال بیماری در انسان هستند. در ایران انتقال مالاریا فالسیپاروم و ویواکس گزارش می‌شود اما امکان ورود موارد مالاریای اوال و مالاریه از سایر کشورها وجود دارد.
پورات اضافه کرد: در آغاز بیماری مالاریا، نشانه‌های مقدماتی نظیر خستگی، احساس درد در عضلات، سردرد، تهوع و استفراغ، لرزهای خفیف و درد در ناحیه کمر ممکن است وجود داشته باشد و دمای بدن به ۳۸ تا ۳۹ درجه سانتیگراد برسد.
وی در ادامه بیان کرد: دوره نهفتگی (فاصله گزش پشه تا شروع نشانه‌های بالینی) در مالاریا فالسیپاروم به‌طور متوسط حدود ۱۲ روز است و در موارد نادر تا سه ماه بعد از گزش گزارش‌شده است. در مالاریا ویواکس حداقل دوره نهفتگی ۱۵ روز و حداکثر دوره نهفتگی ۹ ماه است.
کارشناس مسئول مبارزه با بیماری‌های واگیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه ادامه داد: آزمایش تشخیصی مالاریا به صورت رایگان در مراکز خدمات جامع سلامت شهرستان عسلویه انجام می‌شود و کلیه افراد با علائم مذکور می‌توانند جهت انجام آزمایش مراجعه و در صورت ابتلا به صورت رایگان درمان شوند.
پورات تاکید کرد: با توجه به شیوع بیماری مالاریا در برخی از شهرستان‌های مرزی استان سیستان و بلوچستان، توصیه می‌شود کسانی که به این استان مسافرت می‌کنند چنانچه طی دو هفته از بازگشت، دچار هر علامتی از بیماری شدند، سابقه مسافرت خود را به پزشک یا نیروهای بهداشتی اعلام نمایند تا آزمایش تشخیص مالاریا برای آن‌ها انجام گردد.
انتهای پیام/ م.ک-۳۰۹۰