عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

برای موفقیت و احساس شادمانی به یادگیری مهارت‌های زندگی نیاز داریم

امید کازرونیان در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان افزود: با توجه به تغییرات فرهنگی و پیشرفت جوامع بشری از حالت سنتی به صنعتی و افزایش جمعیت شهرنشینی و پیچیده شدن امور اجتماعی از طرف سازمان جهانی بهداشت مقرر شد که در همه کشورها، آموزش‌های مهارت‌های زندگی اجرا شود.
کازرونیان بیان کرد: ایران از کشورهای پیشرو در آموزش مهارت‌های زندگی است و شبکه بهداشت و درمان دشتستان نیز با همکاری سایر نهادها و موسسات حمایتی به این مهم توجه داشته‌اند.
وی تصریح کرد: افراد جامعه باید برای بهتر شدن کیفیت زندگی خود آموزش مهارت‌های زندگی را در اولویت خود قرار دهند و موارد فرا گرفته را به کار ببندند زیرا با تکرار رفتارهای سازنده و سازگار، مهارت‌ها و توانمندی‌های خود را می‌توانند افزایش دهند.
کازرونیان گفت: سازمان جهانی بهداشت مهارت‌های زندگی را این‌چنین تعریف می‌کند، توانایی انجام رفتار سازگارانه و مثبت به‌گونه‌ای که فرد بتواند با چالش‌ها و ضروریات زندگی روزمره خود کنار بیاید.
کازرونیان با اشاره به اینکه برنامه آموزش مهارت‌های زندگی برنامه‌ای پیشگیرانه است، تاکید کرد: هدف از فرا گرفتن این آموزش، افزایش سطح سلامت روان و پیشگیری از آسیب‌های روانی - اجتماعی است که از سوی این سازمان تدوین‌شده است.
وی بابیان این مطلب که مهارت‌های زندگی، علاوه به اینکه به‌صورت یک راهکار ارتقای سلامت روان مطرح است، گفت: به‌صورت ابزاری برای پیشگیری از آسیب‌های روانی و اجتماعی مبتلا به جامعه مانند اعتیاد، خشونت‌های خانگی و اجتماعی، آزار کودکان، خودکشی و ایدز هم قابل استفاده است.
کازرونیان افزود: مهارت‌های زندگی ابزاری قوی در دست متولیان بهداشت روانی جامعه با هدف توانمندسازی جوانان در ابعاد روانی و اجتماعی است و به افراد کمک می‌کند تا مثبت عمل کنند و هم خودشان و هم جامعه را از آسیب‌های روانی و اجتماعی محفوظ دارند و سطح بهداشت روانی‌شان را ارتقاء دهند.
کارشناس مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با همکاری سازمان مردم‌نهاد مجمع خانواده پایدار دشتستان به‌صورت مستمر با حضور در نقاط مختلف شهرستان به‌خصوص مناطق کم برخوردار، اقدام به آموزش مهارت‌های زندگی به عموم مردم می‌نمایند.
کارشناس مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: در این برنامه‌ها که با هماهنگی، دهیار، شوراهای اسلامی روستاها و خانه بهداشت به اهالی، مکان و ساعت برگزاری این آموزش‌ها در حسینیه‌ها و مساجد اطلاع‌رسانی می‌شود و افراد شرکت‌کننده بر اساس گروه سنی مختلف گروه‌بندی شده و آموزش‌هایی در خصوص مهارت‌های زندگی، مسائل بلوغ و جوانان با موضوع آموزش‌های پیش از ازدواج و همچنین سبک فرزند پروری متعادل جهت والدین توسط روانشناسان ارائه می‌شود.

. انتهای پیام/س.غ ۳۰۳۰