عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

انجام ۴۳ طرح تحقیقاتی درراستای جوانی جمعیت و ناباروری

وبدا، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری از انجام ۴۳ طرح تحقیقاتی و علمی درراستای جوانی جمعیت و ناباروری از سوی پژوهشگران این دانشگاه در استان خبر داد.
به گزارش وبدا؛‌ دکتر خالدی فر در نخستین "همایش علمی سقط جنین غیرقانونی، پیامدها و عوارض جسمی، روحی و روانی مرتبط با آن با رویکرد جوانی جمعیت" اظهار داشت: ۴۳ طرح تحقیقاتی در راستای جوانی جمعیت، ناباروری و سقط جنین انجام شده است که نتایج علمی این تحقیقات به صورت عملیاتی در جامعه اثربخش خواهد بود.
وی افزود: انجام مگاپروژه های تحقیقاتی با موضوع سقط جنین و ناباروری، تشکیل قرارگاه جوانی جمعیت، ایجاد جبهه جمعیت در بستر فضای اینترنتی و برگزاری بیش از یکصد نشست و جلسه تخصصی در قالب قرارگاه و کارگروه از دیگر اقدامات دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد در جهت جوانی جمعیت بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه انسان سالم و مولد محور توسعه در تمام دنیاست اضافه کرد: یک جامعه بانیروی جوان، سالم و مولد، در همه عرصه ها پیشرفت و شکوفایی دارد.
وی با اشاره به عوارض پیری و سالخوردگی جمعیت افزود: اگر در یک کشور نسبت جمعیت بالای ۶۵ سال به جمعیت زیر۱۵ سال روند صعودی داشته باشد، با انفجار و بحران جمعیتی روبه روست.
دکتر خالدی فر با بیان اینکه از ۱۰ سال گذشته هشدار بحران جمعیت در ایران به صدا درآمده گفت: راه برون رفت از مسئله ناباروری و پیری جمعیت، مشارکت و عزم جدی همه دستگاه های اجرایی است.
وی ادامه داد: امروزه فعالیت در عرصه جوانی جمعیت، امری مهم و نمادی از یک جهاد واقعی است.
دکتر خالدی فر افزود: بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانه سنی جمعیت یک کشور اگر زیر ۲۰ سال باشد آن جامعه جوان تلقی می شود، اگر این شاخص بین ۲۰ تا ۳۰ سال باشد جامعه میان سال، و بالای ۳۰ سال جامعه با پیری مواجه است.
وی در تشریع عوارض و معایب پیری جمعیت خاطرنشان کرد: افزایش سن یک جامعه و پیری آن بر مسائل مختلف اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و دفاعی و ... اثر منفی دارد و باعث بروز هزینه های زیاد و کاهش نیروی کار می شود.
دکتر خالدی فر گفت: در بیماری کرونا، کشورهای جوانتر کمتر آسیب دیدند، و بار بیماری های مزمن همچون بیماری قلبی عروقی، کلیوی، دیابت، فشارخون، سکته ها و ...در جامعه پیر بیشتر و هزینه بر است و جامعه از رشد و تولید و اقتصاد به سمت مصرف گرایی خواهد رفت.
دکتر خالدی فر گفت: به لحاظ اعتقادی بر اساس آیه ۳۲ سوره مائده در قرآن کریم(هر کس نفسی را بدون حق، بکشد مثل آن باشد که همه مردم را کشته، و هر کس نفسی را حیات بخشد مثل آن است که همه مردم را حیات بخشیده)  سقط جنین یک گناه بزرگ بشمار می رود.
وی ادامه داد: به لحاظ جسمی نیز سقط غیرمجاز و غیرقانونی جنین، اگر به صورت ناقص باشد منجر به عفونت و حتی مرگ مادر و در بسیاری موارد باعث بروز سرطان می شود.
دکتر خالدی فر درخصوص عوارض روحی و روانی سقط جنین هم گفت: اختلالات رفتاری، افزایش اضطراب و افسردگی تا سال ها گریبان گیر مادرانی ست که اقدام به سقط غیرقانونی جنین کرده اند.
گفتنی است: در این همایش یک روزه ابعاد مختلف سقط جنین غیرقانونی به صورت علمی و تخصصی با حضور جمع کثیری از مداخله کنندگان در امر جوانی جمعیت استان بررسی شد.