عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

خانه بهداشت کارگری «آسافلوت» مراغه رتبه نخست کشوری را کسب کرد

به گزارش روابط عمومی«الهه حق‌گشایی» افزود: این شرکت به واسطه تعاملی که با معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی دارد، محیط کار را بر اساس نتایج ارزیابی‌های دوره‌ای بهبود ببخشده و به این موفقیت دست یافته است.

وی با بیان اینکه کارگروه بهداشت محیط و حرفه روزانه ۳۰۰ مورد از اماکن و کارخانه‌های شهرستان بازدید می‌کنند، اضافه کرد: ۱۰۰ مورد از این بازدیدها به کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی اختصاص دارد.

مسئول کارگروه سلامت محیط و کار نیز بیان کرد: اهداف گروه سلامت محیط کار معاونت بهداشتی در دو حوزه فعالیت‌های بهداشت محیط و حرفه‌ای دنبال می‌شود و کارشناسان ما در بهداشت حرفه‌ای وظیفه نظارت بر واحدهای صنعتی را عهده‌‌دار هستند.

«مقصود امیرپور» افزود: کارشناسان ما در بازدیدها عوامل پنج‌گانه مضر برای کارگران را به طور مرتب بررسی کرده و توصیه‌های لازم برای رفع آنها ابلاغ می‌کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه شرکت «آسافلوت» با بهره‌‌گیری از کارشناسان بهداشت، ایمنی و محیط زیست(HSE) و عمل کردن به همین توصیه‌ها، عهنوان خانه بهداشت کارگری برتر کشور را کسب کرده است.

به گفته وی کارشناسان بهداشتی در بازدیدهای روزانه از واحدهای صنعتی به صورت جدی با هرگونه عوامل تهدیدکننده سلامت کارگران در واحدهای تولیدی و صنعتی برخورد می‌کنند.

عوامل محیطی موثر بر سلامت کارکنان

عوامل محیطی موثر بر سلامت کارکنان شامل روشنایی و نور محیط کار، سر و و صدا، حرارت و رطوبت، و غیره امروزه به اثبات رسیده و کارشناسان بهداشتی تلاش می کنند تا از مضرات این عوامل بکاهند

روشنایی و نور محیط کار

مشاغل مختلف در محیطهای مختلفی انجام می‌گیرند. برخی از مشاغل در محیطهای باز و برخی در محیط‌های بسته انجام می‌شوند. در محیطهای بسته میزان روشنایی کافی و مناسب بسیار حائز اهمیت است. بطوری که هم نور کم و هم نور زیاد می‌توانند تاثیرات منفی روی فرد داشته باشیم. برخی از این تاثیرات جسمی است مثل تاثیر روی دستگاه بینایی  و برخی دیگر تاثیرات روانی هستند. کار در محیطهای بسته کم نور و همچنین پر نور اغلب با خستگی و تحریک پذیری فرد همراه هستند. افرادی که در چنین محیطهایی کار می‌کنند بازده مناسبی ندارند و اغلب ویژگیهای منفی روانی از خود نشان  می‌دهند .

عامل سر و صدایی محیط کار در سلامت کارکنان

دستگاه شنوایی انسانبه دامنه محدودی از اصوات حساس است بطوری که اصوات و سر و صداهایی که در طیف بالای این دامنه قرار می‌گیرند برای فرد آزار دهنده هستند . چنین صداهایی علاوه بر ایجاد مشکلات شنوایی در فرد تغییرات جسمی و روانی دیگری نیز بوجود می‌آورند. از لحاظ جسمی فشردگی عروق خونی ، تغییرات ضربان قلب ، گشاد شدن مردمک چشم ، بالا رفتن فشار خون ، کشیدگی عضلات و … را می‌توان مشاهده کرد. چنین شرایطی معمولا با علائم اضطراب همراه هستند. پرخاشگری ، بی‌اعتمادی و تحریک پذیری در افرادی که در محیطهای پر سر و صدا کار می‌کنند مشاهده می‌شود .

نقش درجه حرارت و رطوبت محیط کار در سلامت کارکنان

کار در محیطهایی با حرارت نامناسب، بسیار سرد یا بسیار گرم همراه با مشکلات شناخته شده‌ای برای افراد است بطوری که مشکلات جسمی از جمله درد مفاصل، پایین آمدن سطح مقاومت بدن، سرماخوردگی و … را می‌توان نام برد. ناراحتیهای مربوط به دستگاه تنفسی نیز در کارکنان چنین محیط‌هایی بیشتر دیده می‌شود .

نقش سایر عوامل در محیط کاری بر سلامت کارکنان

عوامل متعددی وجود دارند که در محیط کار بر سلامت افراد موثر هستند. از جمله رنگها ، با تاثیری که بر روحیه و شرایط روانی فرد می‌گذارند. به عنوان یک عامل محرک یا کسالت آور عمل می‌کنند. رنگ محیط کار علاوه بر تناسب آن با نوع کار باید با شرایط روانی افراد نیز سازگاری خوبی داشته باشد. تاثیر آلودگی داخلی محیط کار و بهداشت محیط کار نیز که کاملا روشن و واضح است. تراکم کار ، ساعات کار و زمان کار عوامل مهم دیگری هستند. تراکم زیاد کاری ، انجام کار در ساعات نامناسب که با خستگی و ضعف جسمی و روانی برای فرد همراه هستند، با تداوم در طول زمان سلامت جسمی و  روانی فرد را تهدید خواهند کرد .

عوامل مربوط به مسائل ارتباطی از عوامل مهم دیگری هستند که بر روی فرد اعم از سلامت یا عملکرد او در محیط کار تاثیر می‌گذارند. نوع ارتباطات موجود در محیط کار، نفوذ و اعمال قدرت مدیر، شیوه ارتباطی و شخصیت و اهداف او نقش مهمی در بهداشت روانی فرد و میزان خشنودی او از محیط کار دارند .

شرکت آسافلوت از مجموعه کارخانجات گروه صنعتی شیشه کاوه به عنوان یکی از بزرگترین کارخانجات تولید شیشه فلوت در ایران محصولاتی نظیر شیشه فلوت، شیشه پوشش‌دار (رفلکس) و آینه تولید می‌کند. محل کارخانه واقع در شهر مراغه (استان آذربایجان شرقی) در شمال غرب ایران می‌باشد.

این کارخانه مدرن با استفاده از آخرین فناوری‌ها در بکارگیری ماشین‌آلاتی نظیر سیستم روباتیک بارگیری، ماشین نشان‌گذاری، سیستم سنجش ضخامت و کشش شیشه و غیره محصولاتی با کیفیت بالا مطابق استانداردهای روز دنیا تولید می‌کند.

استفاده از یک کوره بزرگ، کارخانه را در تولید محصولاتی با رنگ‌ها و ضخامت‌های مختلف توانا ساخته است. خط تولید شیشه پوشش‌دار این کارخانه مجهز به آخرین فناوری روز دنیا از کشور آلمان در اواخر سال ۱۳۹۰ به بهره‌برداری رسید. همچنین خط تولید آینه نیز در اواسط سال ۱۳۹۰ افتتاح شد.