عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان بوشهر: فرد معتاد به قسمت پاداش مغز خود صدمه وارد می‌کند

به گزارش روابط عمومی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، سارا صالحی به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر که با شعار ((اهتمام ملی در انگ زدایی از بیماری اعتیاد، رفع تبعیض و تقویت پیشگیری)) نام‌گذاری شده است بیان داشت: فرد معتاد به قسمت پاداش مغز خود صدمه وارد می‌کند و در مدارهای مغزی‌اش تغییر اساسی ایجاد می‌کند.
وی افزود: عملکرد مرکز پاداش مغز ایجاد انگیزه کافی برای انجام اعمال حیاتی و مهم و درعین‌حال لذت‌بخش برای انسان است.
این کارشناس اظهار داشت: اگر فرض شود فردی به موسیقی خاصی علاقه‌مند است و از شنیدن آن موسیقی لذت می‌برد، وقتی آن موسیقی را با صدای خیلی بلند در کنار گوشش پخش کنند این فرد سریع عکس‌العمل نشان داده و صدای موسیقی را کم یا ضبط‌صوت را خاموش می‌کند.
وی اضافه داشت: فردی هم که مواد مخدر مصرف می‌کند در ابتدا احساس سرخوشی و لذت دارد اما به‌مرور زمان مغز وی در برابر مقدار زیاد اندورفین و دوپامین ترشح شده از مصرف مواد عکس‌العمل نشان داده و سطح آن را به اندازه نیاز بدن پایین می‌آورد.
این کارشناس مسئول اظهار داشت: با ادامه این روند آن فرد دیگر به آن مقدار سرخوشی و لذت روزهای اول نمی‌رسد در نتیجه مقدار مواد خود را افزایش داده یا از نوع قوی‌تری استفاده می‌کند که این پروسه اعتیاد را تحمل می‌گوییم. همچنین مغز زمانی که احساس کند اندورفین و دوپامین آماده از بیرون وارد بدن می‌شود تنبل شده و دیگر به‌صورت طبیعی این مواد را ترشح نمی‌کند.
کارشناس مسئول سلامت روان مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: قطع مصرف مواد باعث برگشت یا ایجاد علائم ناراحت کننده می‌گردد که علائم ترک نام دارد.
وی افزود: به والدین توصیه می‌شود تا کودکان خود را از اوایل زندگی، با سبک سالم زندگی، عادت به ورزش مداوم، ارتباط اجتماعی مناسب، پر کردن اوقات فراغت، انجام فعالیت‌های مورد علاقه و لذت‌بخش و...آشنا کنند تا سطح اندورفین و دوپامین طبیعی بدن، بالا برده شود تا در بزرگ‌سالی گرایش کمتری به سمت مواد داشته باشند.
سارا صالحی پیشنهاد داد برای پیشگیری از اعتیاد نوجوانان و جوانان، والدین و فرزندان به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرده تا پس از غربالگری‌های اولیه مراقب سلامت، توسط روانشناس مراکز جامع سلامت خدمات رایگان روانشناسی دریافت کنند.
این کارشناس در خصوص تعداد مراقب‌های انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ توسط کارشناسان سلامت روان مرکز بهداشت بیان داشت: در سال ۱۴۰۱ تعداد ۵۳ هزار و ۱۱۱ نفر توسط مراقبین سلامت غربالگری اولیه پیشگیری از اعتیاد انجام‌شده است که تعداد هزار و ۳۶۶ نفر غربال مثبت اعتیاد به مواد، دخانیات و الکل شناسایی گردیده است.
او اضافه داشت: همچنین تعداد ۱۶ هزار و ۶۵۱ نفر توسط کارشناسان سلامت روان آموزش گروهی نوجوان سالم من، مهارت‌های زندگی، خود مراقبتی و فرزند پروری دریافت کرده‌اند و به تعداد ۶ هزار و ۵۵۹ نفر خدمات مشاوره فردی ارائه گردیده است.
ایشان در پایان خاطرنشان کرد: همشهریان محترم می‌توانند از سامانه تلفنی ۴۰۳۰ با شماره‌گیری کد ۵ به‌صورت کاملاً رایگان در جهت خدمات ترک دخانیات تحت پوشش وزارت بهداشت و همین‌طور سامانه تلفنی ۹۶۲۸ خط ملی مشاوره ترک اعتیاد هم می‌توانند کمک بگیرند.
انتهای پیام/ ح.گ ۳۰۰۰