عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

هرچه پیوند عاطفی خانواده قوی‌تر باشد، نوجوان در معرض آسیب کمتری است

امید کازرونیان در گفت‌وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان دشتستان افزود: اعتیاد یک آسیب مهلک و مسئله‌دار در هر جامعه‌ای است که مشکلات فراوانی را در ابعاد مختلف به وجود می‌آورد.
کازرونیان تصریح کرد: آمارها همه ساله نشان می‌دهد اعتیاد در دنیا کم نشده و در حال بیشتر شدن نیز است و متاسفانه به شکل و فرم‌های جدیدی برای اغفال افراد با ترفندهای مختلف به بازار می‌آید.
وی تاکید کرد: اعتیاد نوجوان یعنی آسیب جدی به نیروی کار، تولید و پیشرفت کشور و همچنین تنزل بنیاد خانواده. چون قرار است این نوجوان در آینده تشکیل خانواده دهد و در تولید نسل و تربیت آن موثر باشد.
کازرونیان بیان کرد: همسالان و دوستان از مهم‌ترین منابع جامعه‌پذیری نوجوانان و کودکان به شمار می‌روند و تعامل با آنان نقش محوری و مهمی در شناخت اجتماعی ایفا می‌کند.
کازرونیان همچنین گفت: در دوران کودکی، فرد تحت تاثیر خانواده است و معمولاً کنترل آنان برای خانواده خیلی راحت‌تر است و بر اساس ویژگی‌های رشدی، کودکان بر والدین خود تکیه دارند و آنان را مامن خود می‌دانند و از والدین خود حرف شنوی دارند.
وی بابیان اینکه در دوره نوجوانی، شرایط عوض و پیچیده می‌شود، گفت: چون نوجوان به دنبال استقلال و هویت خود است، کم‌کم خود را از خانواده جدا می‌بیند و بیشتر بر دوستان خود توجه دارد و چون همسالان آنان را بهتر درک می‌کنند، دوست دارند در جمع دوستان خود باشند و توسط آنان پذیرفته شوند.
کارشناس مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: این نیاز، نوجوان را در صورتی که در محیط آلوده به مصرف مواد مخدر باشد در خطر جدی قرار می‌دهد و اگر نوجوان مهارت کافی و حمایت لازم را داشته باشد، می‌تواند در امان بماند و آسیب نبیند.
کازرونیان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی هیجان خواهی است که نوجوانان ممکن است در جمع‌های خود برای هیجان بیشتر به مصرف مواد مخدر، الکل و دخانیات روی آورند.
کارشناس مسئول واحد سلامت روان شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های دوران نوجوانی این است که دوست دارند، مشکلات خود را با دوستان خود در میان بگذارند، یعنی بعضی وقت‌ها به دوستان خود تکیه می‌کنند و چون‌که دوستان معمولاً آنان را سرزنش نمی‌کنند، باعث می‌شود تحت تاثیر افکار و اعمال آنان قرار گیرند و خواسته‌ها و نظرات آن‌ها را بدون مقاومت بپذیرند.
کازرونیان تصریح کرد: برقراری پیوند روحی و عاطفی عمیق بین والدین و فرزندان از اهمیت خاصی برخوردار است و این پیوند باعث می‌شود که بسیاری از نیازهای روحی فرزندان در محیط خانواده برآورده شود و در معرض آسیب قرار نگیرند و دچار کمبود نشوند.

انتهای پیام/س.غ۳۰۳۰