عمومی | دانشگاه تهران

واحد کارورزی برای هر رشته تحصیلی باید با شناخت دقیق از ماهیت فرارشته‌ای فعالیت‌های مرتبط با رشته برنامه‌ریزی شود

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران ، دکتر جهانگیر یدالهی فارسی، رئیس دانشکده کارآفرینی با اشاره به بین‌رشته‌ای و چندرشته‌ای شدن ماهیت فعالیت‌های اقتصادی اجتماعی، افزود: برای انجام هر فعالیت، نمی‌توان صرفاً از دانش یک رشته استفاده نمود. پیچیدگی‌های کار در جهان رو به افزایش است و لازمه فعالیت موفق، داشتن شایستگی‌های انسانی است.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران، دانش و مهارت حرفه‌ای در یک صنعت یا رشته، دانش و مهارت کارآفرینی و نگرش کارآفرینانه همراه با مسئولیت‌پذیری اجتماعی را از جمله شایستگی‌های انسانی برشمرد و اظهار داشت: هر دانش‌آموخته برای موفقیت در زندگی شغلی باید در رشته علمی خود کارآفرین باشد.

استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران با بیان اینکه متخصص کارآفرین را نمی‌توان صرفاً با خواندن و آموزش رسمی تربیت کرد، افزود: عمل کردن به آموخته‌ها، کسب مهارت و به کارگیری دانش آموخته‌شده در آموزش رسمی، فهم و درک محیط واقعی کار، درک کمبودهای دانش و مهارت در انجام کار و تلاش برای رفع کمبودها به فرد کمک می‌کند تا مسیر تعالی به سوی کارآفرین شدن را طی نماید.

دکتر یدالهی فارسی، یکی ار شیوه‌های ایجاد شرایط کار برای تمرین و مهارت‌آموزی را گذراندن واحدهای کارورزی عنوان کرد و گفت: واحدهای کارورزی باید با شناخت دقیق از محیط کسب‌وکار و ماهیت بین‌رشته‌ای و فرارشته‌ای فعالیت‌های مرتبط با آن رشته تحصیلی، برنامه‌ریزی و اجرا شود.

وی تاکید کرد: باید مسیر پیشرفت و شایستگی‌های کارآفرینانه برای دانشجویان هر رشته طراحی و اجرا شود و علاوه بر آن این آمادگی در دانشجویان ایجاد شود که بتوانند مسیر پیشرفت خود را برنامه‌ریزی کنند و خود را در مسیر تعالی شایستگی‌های انسانی هدایت کنند.

استاد دانشگاه تهران افزود: فرهنگ یادگیری مداوم و بازخورد گرفتن از بکارگیری آموخته‌ها باید نهادینه شود و دانش‌آموخته بداند که با گرفتن مدرک تحصیلی صرفاً مرحله‌ای از توانمند شدن را طی کرده است و مسیر تعالی شایستگی برای همیشه ادامه دارد.

رئیس دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران در ادامه با اشاره به تحولات فناوری و تشدید رقابت در دنیای امروز، گفت: دانش‌آموختگان باید بدانند که همیشه توانمندی‌های خود را به هنگام و با شرایط در حال ظهور انطباق دهند. دکتر یدالهی در پایان با تاکید بر اینکه انتظار نمی‌رود از ابتدا برنامه‌های کارورزی صد درصد اثربخشی داشته باشیم، افزود: ما باید شروع کنیم و با بازنگری‌های دوره‌ای، برنامه‌های کارورزی را بهبود دهیم. به این ترتیب، قطعاً تحولی اساسی در نظام آموزش عالی کشور برای انطباق با هدف‌های توسعه‌ای کشور و مفید بودن برای جامعه و اثرگذاربودن در زندگی افراد رخ خواهد داد.