عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

بررسی برنامه شهر سالم مراغه توسط تیم فنی بازدید کنندگان از وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تبریز

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی مراغه، برنامه بازدید دوروزه به صورت یک نشست ابتدایی، بازدید از اماکن و پروژه های سلامت محور شهر و نشست انتهایی جهت دریافت بازخورد بازدیدکنندگان برگزار شد.

نشست اول به ریاست آقایی معاون برنامه ریزی فرمانداری شهرستان ویژه مراغه برگزار گردید. در ابتدای جلسه، داوود اسدیان معاون استاندار و فرماندار شهرستان ویژه مراغه طی تماس زنده تلفنی با جلسه، بر اهمیت اجرای برنامه شهر سالم مراغه در تامین سلامت همه جانبه بویژه سلامت روانی تاکید نمود و اطمینان داد که مجموعه فرمانداری و ادارات دولتی تابعه شهرستان به اجرای برنامه مذکور متعهد می باشند.

آقایی معاون برنامه ریزی فرمانداری، به ابعاد مختلف و چندگانه سلامت اشاره کرد و ادامه داد که دبیرخانه برنامه شهر سالم مراغه و دانشکده علوم پزشکی مراغه با عنایت به ظرفیت بالای علمی و تخصصصی می توانند با هدایت مرکز تحقیقات مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و وزارت بهداشت نقش موثری در تدوین شیوه نامه بومی و ملی برنامه شهر سالم در کشور داشته باشند.

در ادامه فرشید رضایی سرپرست گروه آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت به نقش مولفه های مختلف در تامین سلامت جامعه اشاره کرد و سلامت را موضوعی اجتماعی دانست. وی افزود که در طول تاریخ گذشته، نگاه به سلامت نگاه بیماریزایی بود اما اکنون با رشد اقتصادی و اجتماعی به این نتیجه رسیده ایم که به جای مقابله با بیماریزایی، باید به سمت انجام اقدامات سلامت زا حرکت کنیم. وی افزود که برنامه شهر سالم، نقش محوری در توسعه همه جانبه شهر دارد.

دکتر اله ویردی ارجمند رئیس دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز ضمن تشکر از حضور اعضای تیم فنی بازدیدکنندگان و مشاوران برنامه شهر سالم در مراغه، به اهمیت مشارکت بین بخشی سازمانهای دولتی در قالب کمیته های تخصصی برنامه شهر سالم مراغه اشاره نمود. وی اضافه کرد که سازمانهای مردم نهاد با فعالیتهای داوطللبانه خود در حیطه های مختلف هر یک به نحوی در دستیابی به اهداف شهر سالم کمک کننده هستند.

در بخش بعدی برنامه، الهه حق گشایی معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی به اهمیت اقدامات و ارائه خدمات بهداشتی و پیشگیری این معاونت در تامین اهداف برنامه شهر سالم اشاره کرد.

در این نشست روسای کمیته های تخصصی برنامه شهر سالم مراغه گزارشات اقدامات سه سال اخیر کمیته تحت سرپرستی خود را ارائه نمودند. مدیریت آموزش و پرورش مراغه، ریاست کمیته مدارس سالم و ایمن را عهده دار است و در این جلسه انوریان معاون پرورشی و اکرمی آذر کارشناس بهداشت آموزش و پرورش، به بیان گزارش اقدامات این کمیته پرداختند. تجهیز ۱۴ اتاق بهداشت در مدارس و کسب مقام های استانی و کشوری در برنامه های سلامت محور آموزش و پرورش در طی سه سال اخیر از نقاط قوت عملکرد این کمیته محسوب می شود.

غفاری ریاست جمعیت هلال احمر مراغه که مسئولیت کمیته مقابله با بلایا و بحرانها را بر عهده دارد، تاکید کرد که نقطه قوت عملکرد این کمیته، آماده سازی و مکانیزاسیون انبار امداد و نجات و میزبانی دوره های آموزشی مقابله با بلایا و بحرانها و مخاطرات در سطح استان و کشور می باشد.

در ادامه نشست؛ مروتی شهردار مراغه، در خصوص عملکرد کمیته مکانهای عمومی سالم و ایمن عنوان نمود که مجموعه اقداماتی از جمله احداث ایستگاه جدید آتشنشانی، بهسازی مسیل ها و کانال ها، احداث مسیر سلامت، نگهداری و حفظ فضای سبز، اقدامات فرهنگی اجتماعی فرهنگسراهای شهر مراغه، فعالیتهای دبیرخانه شهر دوستدار کودک و ... تاثیر بسزایی در بهبود سلامت همه جانبه مردم شریف شهر مراغه دارد.

سرهنگ عزتی رئیس پلیس راهور به عنوان مسئول کمیته پیشگیری و کاهش سوانح و حوادث ترافیکی؛ ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه اصلاح نقاط حادثه خیز به ذکر چالشهای موجود در ارتقای ایمنی ترافیکی شهرستان از جمله نبود امکانات کنترلی اعم از دوربین های پلاک خوان در سطح شهر و فرسوده بودن آرم و علایم راهنمایی رانندگی بویژه چراغ های فرماندهی و ... پرداخت.

جباری رئیس اداره بهزیستی به عنوان رئیس کارگروه پیشگیری و کاهش اسیب های اجتماعی توضیحاتی در خصوص ساختار این کمیته ارائه داد و سپس قویدل کارشناس پیشگیری این سازمان به ارائه گزارش عملکرد کمیته مذکور در حوزه های پیشگیری، امور اجتماعی، اورژانس اجتماعی، تیم سیار و نگهداری در اورژانس، توانبخشی و مسکن پرداخت.

در ادامه حجت الاسلام بهروز جعفری رئیس اداره تبلیغات اسلامی و یکی از اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت مراغه، ضمن اشاره به ظرفیت و پیشینه غنی مذهبی شهرستان، به اهمیت همکاری هیات های مذهبی، مبلغان دینی و حوزه های علمیه برادران و خواهران با دبیرخانه برنامه شهر سالم مراغه اشاره داشت.

رئیس خانه مشارکت مردم در مراغه و مدیر عامل تشکل حمایت از بیماران سرطانی، علی عاشق وطن، اطلاعاتی را در خصوص سازمانهای مردم نهاد حوزه سلامت و نحوه تعامل و مشارکت این سازمانها با برنامه شهر سالم ارائه داد. همچنین به نقش خیرین در ارتقای سلامت مردم شهرستان اشاره نمود.

مصطفی قربانی فر، دیگر عضو خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان گزارش کوتاهی از عملکرد کانون های سلامت محلات در زمینه انجام فعالیتهای ترویج سبک زندگی سالم در اختیار اعضای حاضر در جلسه گذاشت. بر اساس گزارش صدیقه صلواتی دبیر برنامه شهر سالم مراغه، در حال حاضر دبیرخانه برنامه شهر سالم در اجرای برنامه های سلامت محور مبتنی بر جامعه، از پتانسیل اعضای کانونهای سلامت در قالب اعضای خانه مشارکت مردم در سلامت بهره می جوید.

محمد مشتری، عضو دیگر خانه مشارکت مردم در سلامت شهرستان به عملکرد دبیرخانه برنامه شهر سالم و ایمن مراغه در جلب مشارکت مردم در ورود به چرخه سیاستگذاری سلامت اشاره کرد و جلب همکاری گروه های مختلف اجتماعی و سیاسی توسط دبیرخانه برنامه شهر سالم مراغه را از ویژگی های ارزشمند این برنامه عنوان کرد.

در بخشی از اولین نشست، ابراهیم خوش رفتار عضو شورای اسلامی شهر مراغه، حمایت همه جانبه کمیسیون های مختلف شورای شهر مراغه از برنامه شهر سالم را ابراز نمود.

در انتهای نشست اولین روز از بازدید؛ جعفر صادق تبریزی، رئیس مرکز تحقیقات مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مشاور برنامه شهر سالم عنوان کرد برنامه شهر سالم، پایه ریزی ساختارهای تعاملی و حرکت بر مبنای تصمیمات جمعی در سطح کمیته های تخصصی و اجرای و ارزیابی این برنامه ها توسط کمیته هاست. وی جایگاه فرمانداری به عنوان ناظر عالی برنامه شهر سالم را بسیار مهم دانست. وی افزود که معیار اصلی سازمان جهانی بهداشت نیز برای ارزیابی برنامه شهر سالم، برنامه های اختصاصی تدوین شده در سطح کمیته های تخصصی است. همچنین وی افزود که مکانیسم های مشارکت مردم در برنامه ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه های کمیته های تخصصی باید پررنگ باشد.

گفتنی است که تسهیلگری اجرای نشست روز اول با بازدیدکنندگان برنامه شهر سالم مراغه بر عهده صدیقه صلواتی، دبیر برنامه شهر سالم و ایمن مراغه بود.

پس از اولین نشست؛ اعضای تیم فنی از پروژه های مختلف بازدید میدانی به عمل آوردند. این بازدید ها از کمپ ترک اعتیاد اطهر و گلستان، پارک ترافیک، آتشنشانی ، پارک بانوان آنالار، فرهنگسرای پهر آباد، کانال عشرت آباد، تصفیه خانه های آب و فاضلاب، یکی از مدارس مروج سلامت و یک مرکز خدمات جامع سلامت انجام شد.

پس از تکمیل بازدیدهای میدانی، طی جلسه ای اعضای تیم بازدید مشاوره های لازم را به مجریان برنامه شهر سالم مراغه ارائه و نقاط ضعف و قوت برنامه را تشریح نمودند.

جعفرصادق تبریزی رئیس مرکز تحقیقات مدیریت دانشگاه علوم پزشکی تبریز و مشاور برنامه شهر سالم، از روند پیشرفت برنامه شهر سالم مراغه ابراز رضایت نمود. وی افزود که با انجام اقدامات تکمیلی، مراغه می تواند پس از اجرای دو مرحله خودارزیابی و رفع کمبودهای فعلی؛ در آینده ای نزدیک آماده ارزیابی اولیه توسط سازمان جهانی بهداشت گردد. ضرورت نظارت مستمر فرمانداری بر برنامه شهر سالم، استفاده بیشتر از ظرفیت تمامی سمن های شهرستان و پررنگ تر کردن ردپای برنامه شهر سالم در مناسبت های محلی بویژه روز مراغه بسیار حائز اهمیت است. تبریزی افزود شهرداری به عنوانی یکی از بازوهای اصلی اجرایی برنامه شهر سالم می بایست بیش از پیش نقش آفرینی نماید.

امیر نصیری از دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت نیز مراغه را شهری پیشرو در قیاس با هشت شهر دیگر کشور که داوطلب اجرای این برنامه هستند دانست. وی به نقش ویژه معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی در کمک به اجرای این برنامه تاکید نمود.

محمد سعادتی؛ مشاور برنامه شهر سالم نیز به بیان گزارشی از نتایج بازدیدهای میدانی پرداخت و نقاط ضعف و قوت هر یک از پروژه های بازدید شده را عنوان نمود. سعادتی افزود که تجربه های بسیار موفق در سطح شهر مراغه وجود دارد که لازم است با سایر شهرهای داوطلب اجرای برنامه شهر سالم در کشور به اشتراک گذاشته شود.

شایان ذکر است که بر اساس نظرات اعضای تیم بازدید کننده، برنامه های عملیاتی تدوین شده در کمیته های تخصصی برنامه شهر سالم پس از تصویب و ابلاغ توسط فرمانداری، توسط این کمیته ها اجرایی شده و گزارشات عملکرد تمامی کمیته ها در دبیرخانه برنامه شهر سالم و ایمن مراغه تجمیع و گردآوری خواهد شد.

همچنین بر اساس نظرات تیم ارزیاب، ضمن برگزاری مستمر و منظم جلسات شورای سیاستگذاری برنامه شهر سالم، گزارش اقدامات کمیته ها به صورت دو ماه یکبار از طرف فرمانداری به عنوان ناظر عالی برنامه اخذ و توسط دبیرخانه برنامه شهر سالم و ایمن مراغه بررسی و پایش خواهد شد. اجرای اقدامات لازم در راستای دستیابی به معیارهای شهر سالم توسط گروه های ذیل معاونت بهداشت دانشکده تامین کننده بخش مهمی از شاخص های برنامه شهر سالم است و در این زمینه همکاری بیش از پیش این گروه ها مورد تاکید قرار گرفت.

جهت پیشبرد سریع تر اقدامات در سطح دبیرخانه برنامه شهر سالم مراغه، بکارگیری کارشناسان توسط روسای هر یک از کمیته های تخصصی در سازمان مربوط ضروری اعلام شد.

دبیرخانه برنامه شهر سالم و ایمن مراغه از دی ماه ۱۳۹۷ تحت نظارت عالی فرمانداری شهرستان در دانشکده علوم پزشکی مراغه ایجاد شد و مسئولیت آن از آغاز تا کنون با ابلاغ فرماندار و تفویض ریاست دانشکده، بر عهده دکتر صدیقه صلواتی؛ عضو هیات علمی دانشکده علوم پزشکی مراغه می باشد که وظیفه راهبری و هدایت برنامه شهر سالم مراغه را در راستای پیاده سازی اصول حکمرانی خوب برای سلامت بر عهده دارد. ایجاد وفاق عمومی، افزایش پاسخگویی و مسئولیت پذیری حاکمیت و آحاد مردم در قبال سلامت، شفافیت و ارتقای عدالت در سلامت از جمله مهم ترین اصول حکمرانی خوب برای سلامت است.