عمومی | دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی مراغه

خون گران‌بهاترین هدیه‌ای است که هرکسی می‌تواند به دیگری هدیه بدهد

به گزارش مفدا مراغه ، دکتر رضا شیری در مصاحبه با مفدا مراغه گفت: ر وز ۲۴ خرداد هر سال به نام روز جهانی اهدای خون انتخاب شده‌است . خون گران‌بهاترین هدیه‌ای است که هرکسی می‌تواند به دیگری بدهد.
شعار امسال این روز: «خون اهدا کنید، پلاسمای خود را سهیم شوید، زندگی ببخشید، بخشنده باشید» انتخاب شده است. اهدای خون نه تنها منجر به نجات جان هزاران نفر از بیماران نیازمند خون می شود ، بلکه برای خود فرد اهداء کننده خون هم بسیار مفید است. اهدای خون می‌تواند به حفظ سطح آهن سالم در بدن کمک کند و با کاهش سطح آهن اضافی در خون از هموکروماتوز و رسوب آهن اضافی در بافت ها و از جمله قلب جلوگیری کند و بنابراین اهدای خون منظم خطر حمله قلبی را کاهش می دهد . قبل از اهدای خون، افراد باید تحت فرآیندهای غربالگری فشار خون، سطح هموگلوبین و ارزیابی سلامت کلی قرار گیرند. این امر می‌تواند به تشخیص زودهنگام برخی از بیماری‌ها مانند کم‌خونی یا بیماری‌های عفونی کمک کند که در غیر این صورت ممکن است مورد توجه قرار نگیرند. پس از اهدای خون نیز بدن سلول‌های جدیدی تولید می‌کند تا سلامت کلی را بهبود ببخشد و در عرض ۴۸ ساعت پس از اهدای خون، حجم خون از دست رفته را جایگزین کند.

وی در ادامه در مورد فرآورده های خونی گفت : خون می تواند به صورت کامل و یا پس از جداسازی اجزاء مختلف بصورت فرآورده های آن مصرف شود. انسان به ندرت به تمامی اجزای خون کامل احتیاج دارد، بنابراین استفاده از فرآورده ها بدلیل اثرات درمانی بهتر و عوارض کمتر بر مصرف خون کامل ارجحیت دارد و همچنین امکان استفاده چند بیمار از یک واحد خون فراهم می شود . یک واحد خون کامل پس از طی مراحل مختلف سانتریفیوژ می تواند به واحدهای گلبول قرمز متراکم ( packed RBC ) ، پلاکت، پلاسمای تازه منجمد ( FFP ) و کرایو پرسیپیتات تبدیل گردد. از پلاسمای به دست آمده در بخشهای پالایش می توان محصولات مختلفی از قبیل آلبومین، ایمونوگلوبولینها، فاکتورهای انعقادی و آنتی سرم های مختلف تهیه نمود که هر یک موارد مصرف خاص خود را دارد. فراورده های مختلف خونی برای بیماران مختلف از جمله بیماران مبتلا به ک م خونی های مزمن مثل تالاسمی، برای بیماران با اختلالات انعقادی مثل بیماران مبتلا به هموفیلی و همچنین برای بیماران مبتلا به نقص سیستم ایمنی و نیز بسیاری از بیماران نیازمند دیگر مورد استفاده قرار می گ یرد. یک فرد بالغ در صورتی که شرایط اهداء خون را داشته باشد هر ۸ هفته یک بار می تواند یک کیسه خون اهداء کند. اینکه فرد داوطلب اهداء خون می تواند خون اهدا کند یا نه با پایش وغربالگری قبل از اهداء خون مشخص میشود . پس از غربالگری اگر فردی مجاز به اهداء خون نباشد ، از اهداء خون معاف می شود که با توجه به دلیل معافیت می تواند موقتی یا دائمی باشد.