عمومی | دانشگاه تهران

پیوند مستحکم صنعت و دانشگاه با نقش‌آفرینی ناحیه نوآوری | ارتقای تولیدات سبز در نواحی شهری

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهوری عصر چهارشنبه در آئین امضای توافق‌نامه و رونمایی از ناحیه نوآوری تهران که در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: ناحیه نوآوری الگوی خوبی است که امتحان خود را پس داده و به خوبی کارایی خود را نمایان کرده است. نمونه موفق این نواحی نوآوری در قالب ناحیه نوآوری شریف نتیجه‌بخش بود و دستاوردهای ارزنده‌ای به همراه داشت؛ امروز نیز ناحیه نوآوری دانشگاه تهران هم ناظر به مرکز و قلب تهران، زمینه‌ساز شکوفا کردن ظرفیت‌های نوآورانه با استفاده از ظرفیت‌های سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و مغزافزاری این محدوده جغرافیایی فراهم می‌کند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به حمایت‌های دولت از اختصاص زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه زیست‌بوم فناوری، نوآوری و اقتصاد دانش‌بنیان، افزود: در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان آمادگی کامل داریم تا زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در اختیار فعالان زیست‌بوم فناوری و نوآوری قرار داده و از تمام ظرفیت‌هایمان در معاونت علمی بهره می‌بریم تا این ناحیه نوآوری به بار بنشیند.

دهقانی با تاکید بر این‌که نواحی نوآوری می‌بایست متناسب با بوم و الگوهای هر منطقه طراحی و اجرا شوند، ادامه داد: باید در نظر داشت هر ناحیه نوآوری متناسب با ویژگی‌های جغرافیایی و اجتماعی هر منطقه، دارای خصوصیات منحصر به فردی است و تعدد نواحی نوآوری با کپی کردن الگوی سایر نواحی نوآوری ثمربخش نخواهد بود. باید متناسب با فضای ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، ماموریت‌ها و فعالیت‌های محتوایی تعریف شود. با توجه به این‌که دانشگاه تهران، از ظرفیت استادان علوم انسانی و اجتماعی سرشار است، محتوا و ماموریت‌های ناحیه نوآوری دانشگاه تهران، می‌بایست به نوآوری‌های اجتماعی و فرهنگی، توجهی جدی داشته باشد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان، از نقش راهبردی بخش خصوصی در توسعه محتوایی و ساختاری نواحی نوآوری از جمله ناحیه نوآوری دانشگاه تهران گفت و ادامه داد: تفاوت بخش دولتی و خصوصی این است که بخش دولتی ابتدا زیرساخت‌ها را ایجاد می‌کند و بعد به این موضوع می‌اندیشد که می‌خواهد چه کاری انجام دهد، در حالی که بخش خصوصی، اینگونه نیست و ابتدا هدف و نیازها را مشخص می‌کند و سپس نسبت به ایجاد زیرساخت و تخصیص امکانات اقدام می‌کند. بنابراین فعالان بخش خصوصی، استادان و دانشگاهیان و صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاقی که از دل دانشگاه برآمده‌اند و زیست‌بوم این ناحیه را می‌شناسند، می‌توانند محتوای این ناحیه نوآوری را شکل دهند و قوام ببخشند. صرفاً کافی است زیرساخت‌ها و امکانات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم تا هوشمندانه و دوراندیشانه، با استفاده از نوآوری و فناوری به خلق ارزش افزوده بپردازند.

وی با بیان این‌که نواحی نوآوری می‌توانند نقش واسط و اتصال‌دهنده میان صنعت و دانشگاه را ایفا کنند، ادامه داد: صنعت مستقیماً به دانشگاه نمی‌چسبد، زیرا دانشگاه جنسی نرم و محتوایی دارد در حالی که صنعت زمخت است و از جنس سخت‌افزار، بازار و کسب‌وکار است. اتصال این دو به یکدیگر نیازمند حلقه‌ای واسط است که ناحیه نوآوری می‌تواند ایفاگر چنین نقشی باشد؛ ناحیه نوآوری نقش واسط میان دانشگاه و صنعت را به کمک شرکت‌های دانش بنیان ایفا خواهد کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهوری با اشاره به ضرروت همراهی با دانش‌بنیان‌ها برای ارتقای تولیدات سبز در نواحی شهری عنوان کرد: دانش‌بنیان‌ها عموماً تولیدات سبز دارند. برای دانش‌بنیان که محصول سبز و با کیفیت تولید می‌کند دشوار است که در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از تهران مستقر شوند. با توجه به زیرساخت‌ها و فضاهای متعددی که شهرداری تهران در اختیار دارد، می‌توان یک‌سری مناطق تولید سبز در نزدیک تهران برای شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور تعریف کرد.

دکتر دهقانی، نیاز دیگر این شرکت‌ها را بازارهای اختصاصی و تخصصی دانست و گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، نیازمند بازارهای تخصصی و موضوعی در حوزه‌های مختلف کاری هستند، لازم است دستگاه‌ها این بازارها را در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند ضمن ارتقای محصولاتشان ارزش افزوده و اشتغال خلق کنند.