عمومی | دانشگاه تهران

دکتر شهربانو عریان: اعطای «نشان عالی دانش» ابتکار دانشگاه تهران ولی یک کار دسته جمعی است | همه اعضای گروه‌های تخصصی «نشان عالی دانش» وجاهت لازم را برای انتخاب شایستگان دریافت نشان داشتند | از نشان عالی دانش خوب مراقبت کنیم

دکتر شهربانو عریان، استاد دانشگاه خوارزمی و عضو کارگروه تخصصی علوم پایه نشان عالی دانش در گفتگو با ستاد خبری آیین اعطای نخستین نشان عالی دانش که ۸ خرداد ماه ۱۴۰۲ همزمان با سالروز تصویب قانون تاسیس دانشگاه تهران اعطا می‌شود، گفت: حالا که به همت دانشگاه تهران، کشور دارای چنین نشانی شده است، باید از آن خوب نگهداری و مراقبت کنیم.

دکتر عریان درباره ضرورت این نشان گفت: اعطای نشان عالی دانش به کسانی که عمر چندین و چند ساله خود را وقف علم و دانش و یاد دادن به دیگران کرده و عمر و زندگی‌شان را فقط صرف توسعه و تعلیم و تربیت نموده‌اند، جایگاه نشان عالی دانش را نشان می‌دهد.

دکتر عریان افزود: اعطای نشان عالی دانش می‌تواند تاثیر بسیار شگرفی در رشد و توسعه و ارتقای علمی کشور و ارتقای سرمایه اجتماعی داشته باشد.

چهره ماندگار سال ۱۳۸۴ افزود: سابقه اعطای این جوایز در کشور ما نیز مثل جایزه چهره‌های ماندگار نشان می‌دهد که کارهایی مانند اعطای این نشان به افرادی که سال‌های عمر و زندگی خود را صرف توسعه علم و دانش کرده‌اند می‌تواند یک خسته نباشید به این افراد باشد. دریافت این جوایز برای خدمت بیشتر به کشور تولید انگیزه می‌نماید.

استاد دانشگاه خوارزمی، اعطای نشان عالی دانش به چهره‌های دارای مرجعیت علمی را در ایجاد همبستگی در کشور بسیار موثر دانست و یادآور شد: امروز شاهد هستیم که جذب نخبگان از کشور ایران در دستور کار کشورهای پیشرفته دیگر قرار گرفته و متاسفانه عملاً شاهد تشویق مهاجرت استادان، پزشکان، پیراپزشکان و دیگر نخبگان از طرف کشورهای مرفه دنیا هستیم. شعار خود من همیشه این بوده است که من فرزند این سرزمینم و باید پس از تحصیلات در خارج از کشور، به کشورم برمی‌گشتم و به کشور خود خدمت می‌کردم که همین کار را هم کردم؛ بنابراین اعطای این جوایز و تشویق نخبگان می‌تواند در جذب و نگهداشت این عزیزان در کشور و همچنین همبستگی ملی بسیار موثر و مفید فایده باشد.

عضو کارگروه تخصصی علوم پایه نشان عالی دانش در بخش دیگری از سخنان خود درباره گروه‌های شش‌گانه برای اعطای نشان دانش، گفت: کارگروه بسیار خوب و عالی طراحی شده بود و همه افرادی که در این گروه‌های تخصصی شش‌گانه حضور پیدا کردند همگی وجاهت لازم را برای انتخاب افراد جهت دریافت نشان عالی دانش را داشتند. فکر می‌کنم این نحوه انتخاب برای اولین بار در ایران و از سوی دانشگاه تهران اجرا می‌شود که در مرحله اول بسیار خوب و جامع طراحی و برنامه‌ریزی شد.

دکتر عریان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ضوابط اعلام شده برای انتخاب برگزیدگان، توجه بر ۴ مولفه خوشنامی، ‌ شهرت بین‌المللی، کارآفرینی و ایجاد فضای کسب‌وکار برای دانشجویان را در انتخاب برگزیدگان دریافت نشان عالی دانش مورد تاکید قرار داد و گفت: در انتخاب افراد برای دریافت نشان عالی دانش، مولفه‌هایی مانند خوشنامی در میان دانشگاهیان، نقش آنها در رشد و توسعه علمی و شهرت بین‌المللی و سابقه دریافت جوایز لحاظ شد. منظور از خوشنامی این است که ببینیم استادان، دانشجویان و کارمندان به چه میزان به وظایف علمی و کاری یک استاد ایمان داشته‌اند.

وی افزود: همچنین باید دید این اساتید چه نقشی در رشد و توسعه علمی کشور داشته‌اند و همچنین تا چه اندازه در تولید کار و اشتغال برای جوانان موفق بوده‌اند. این موضوع مهمی است که یک استاد فقط به تدریس اکتفا نکند و علاوه بر تدریس، پیگیر امور دانشجویان حتی بعد از فارغ‌التحصیلی هم باشد. خودم همیشه این کار را انجام داده و پیگیر دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیلی هم بودم و اگر این عزیزان به کمک و راهنمایی نیاز داشته باشند حتماً انجام می‌دهم.

دکتر عریان بر شهرت و موفقیت بین‌المللی اساتید منتخب برای دریافت نشان عالی دانش تاکید کرد و با تقدیر از ابتکار دانشگاه تهران برای اعطای نشان عالی دانش، گفت: انگیزه دانشگاه تهران برای اعطای نشان عالی دانش بسیار والا و عالی است که برای اولین بار در ایران مطرح می‌شود. همیشه فکر می‌کردم جای چنین جایزه و نشانی در ایران خالی است و حالا که این نشان را داریم باید خوب از آن نگهداری کنیم و اجازه ندهیم که در هیچ دوره‌ای علایق شخصی در این کار دخالت داده شود. البته باید بگویم که بسیار خوشحالم که دانشگاه تهران این ابتکار عمل را داشت و این کار را به صورت دسته جمعی انجام داد و امیدوارم اعطای این نشان راهگشایی برای توسعه علم و دانش در این کشور باشد.

دکتر شهربانو عریان افزود: امیدوارم نشان عالی دانش انگیزه باشد برای استادان و همینطور برای دانشجویان که اگر خوب تلاش بکنند حتماً تلاش‌های آنان مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

دکتر عریان گفت: این پایه‌گذاری و این قدم اول، بسیار خوب است و امیدوارم در آینده این نشان بتواند برای افراد علمی کشور خودمان مشوق خوبی باشد که بتوانند خودشان را در سطح بین‌المللی مطرح کنند. یعنی کسی که این نشان را در ایران می‌گیرد، می‌تواند تشویق شود که برای دریافت جوایز معتبر بین‌المللی تلاش کند.