عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: صنایع آلاینده محیط هزینه‌های مربوط به پایش سلامت مردم عسلویه را تامین کنند

دکتر اکرم فرهادی در نشست کارگروه ملی بهبود کیفیت محیط‌زیست منطقه پارس جنوبی اظهار داشت: بر اساس مصوبه سال ۹۹ هیئت‌وزیران پایش سلامت مردم عسلویه به تعداد ۶ هزار نفر در سال بر عهده وزارت بهداشت و درمان گذاشته شده و در این مصوبه ایفای نقش صنایع آلاینده محیط در جهت تامین هزینه‌های مربوط به این پایش خالی است. از زمان شروع این مصوبه دانشگاه علوم پزشکی بوشهر رایزنی‌ها و مکاتبات متعدد با مسئولین کشوری جهت تامین اعتبار لازم برای این اجرای پروژه مهم داشته است.
وی خطاب به اعضای حاضر در جلسه افزود: هزینه‌های مربوط به پایش سلامت در مناطق صنعتی به دلیل ماهیت آزمایش‌های خاص آن بالا است و در حال حاضر وزارت بهداشت و درمان با استفاده نیروی انسانی و زیرساخت‌های موجود در شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه نزدیک ۸۰ هزار نفر در سال را در گروه‌های سنی کودک، نوجوان، جوان، میان‌سال و سالمند را مورد غربالگری سلامت قرار می‌دهد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: این خدمات شامل مراقبت از جنین و مادر در دوران بارداری، مراقبت‌های دوران ابتدایی زندگی شامل واکسیناسیون و سنجش سلامت جسمی و روانی و مراقبت‌های سلامت در دوره‌های مختلف زندگی است. بر اساس گزارش شبکه بهداشت و درمان عسلویه سال گذشته نزدیک به ۴۷۰ خدمت مربوط به پایش سلامت مردم این منطقه انجام گرفته است.
دکتر فرهادی اضافه کرد: در بین خدمات ارائه شده در سال قبل تعداد بیش از ۷۰۰ آزمایش رایگان برای بیماری ایدز انجام گرفته است، ماهیت خاص منطقه به لحاظ تجمع زیاد صنایع و آلایندگی آن‌ها، نقش انکارناپذیر این آلاینده‌ها بر سلامت انسان و نیاز به توسعه پایدار این صنایع، ضرورت ایفای مسئولیت اجتماعی صنایع را برای تامین هزینه‌های سالیانه سلامت مردم این منطقه را دو چندان می‌نماید.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با تاکید بر جدی کردن پیوست سلامت برای کلیه شرکت‌های مستقر در منطقه گفت: با اجرای پیوست سلامت برای کلیه شرکت‌های مستقر می‌توان با فعالیت این شرکت‌ها سلامت ساکنین منطقه را در ابعاد مختلف جسمی، روانی و اجتماعی تحت کنترل در آورد.
وی اضافه کرد: با توجه به وجود نیروهای متخصص مربوط به پایش سلامت در حیطه آلاینده‌های صنعتی امکان انجام مطالعات بلندمدت و جمعیتی در زمینه‌هایی نظیر ناباروری، سقط‌های ناخواسته، بارداری‌های پرخطر و بیماری‌های قلبی عروقی، سرطان و غدد درون‌ریز وجود دارد.
معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: انجام این مطالعات می‌تواند زمینه‌ساز مداخلات به هنگام و موثر در جهت کنترل عوارض مربوط به این بیماری‌ها باشد. رویکرد اصلی تحقیقات در این مورد تحقیقات اثرگذار و مسئله محور بوده که بتواند زمینه‌ساز بسته‌های سیاستی جهت ارتقا سلامت و کیفیت زندگی مردم منطقه را فراهم آورد.
دکتر فرهادی اضافه کرد: پیشنهاد جدی جهت اجرای این مصوبه اصلاح این مصوبه و تعیین ردیف بودجه‌ای مشخص از محل مسئولیت‌های اجتماعی صنایع برای اجرای آن است که توسط نماینده وزارت بهداشت و درمان در این نشست عنوان شد.
نشست کارگروه ملی بهبود کیفیت محیط‌زیست منطقه پارس جنوبی با حضور معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه و تیم همراه در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس برگزار شد.
دکتر اکرم فرهادی معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه، دکتر عیسی صفوی ریس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی و با همراهی دکتر حسین ارفعی نیا یکی از اساتید متخصص در حوزه آلاینده‌های صنعتی به نمایندگی از وزارت بهداشت و درمان در این نشست حضور یافتند.‌
شایان ذکر است مدیر عامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست، فرماندار عسلویه، معاون محیط‌زیست وزارت نفت، مدیرکل بحران استانداری بوشهر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بوشهر و مدیر اچ اس ای شرکت ملی گاز ایران در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در نشست کارگروه ملی بهبود کیفیت محیط‌زیست منطقه پارس جنوبی حضور داشتند.
انتهای پیام/