فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت در سال ۱۴۰۲ اعلام شد
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ارسال فهرست کالاها و اقدامات آسیب رسان به سلامت در سال ۱۴۰۲ اعلام کرد:بر طبق ماده ۷ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه کشور، هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت، موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) ، بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است.
|
مصادیق
|
شماره
استاندارد ملی
|
کالا
|
دسته بندی
|
|
انواع سوسیس و کالباس
گوشت و مرغ با درصدهای متفاوت
|
۲۳۰۳
|
انواع سوسیس و کالباس
|
فراورده های گوشتی و
غذاهای آماده مصرف
|
|
انواع فرآورده گوشتی عمل
آوری شده پخته با درصدهای متفاوت
|
۵۷۵۳
|
ژامبون (فرآورده های گوشتی عمل آوری شده
پخته)
|
|
|
انواع ساندویچ و پیتزای حاوی سوسیس و
کالباس و ژامبون آماده مصرف منجمد و غیرمنجمد (سایر ساندویچ ها و پیتزا ها مشمول
فهرست نمی باشد)
|
۹۴۱۷
|
انواع ساندویچ و پیتزای
دارای سوسیس و کالباس و ژامبون
|
|
|
-
|
فلافل ۱۱۰۷۳
سمبوسه
فاقد شماره استاندارد
|
انواع سمبوسه و فلافل آماده شده
|
|
|
-
|
(پنیر پیتزای
پروسس)۱۳۵۲۶(
تاپینگ پیتزا) ۱۵۶۹۶
|
پنیر پیتزای پروسس و
تاپینگ پیتزا
|
|
|
انواع نوشابه گازدار طعم دار رنگی ،
طعم دار بی رنگ، میوه ای و کولا با /یا بدون قند / شیرین کننده جایگزین ( زیرو،
لایت، کم کالری)
|
۱۲۵۰
|
انواع نوشابه گازدار با/یا بدون قند
|
نوشیدنی ها و
فراورده های آنها
|
|
-
|
۶۶۹۳
|
نوشابه انرژی زا
|
|
|
-
|
( نوشیدنی مالت)۲۲۷۹
|
نوشیدنی مالت (ماء الشعیر )
طعم دار و نوشیدنی عصاره گندم طعم دار( فاقد
شماره استاندارد ملی)
|
|
|
-
|
(گاز دار) ۱۴۳۴
( بدون گاز) ۲۸۳۷
|
انواع نوشیدنی های میوه
ای گاز دار
با و بدون گاز با محتوای آب
میوه ۲۵ درصد و کمتر ( با یا بدون شمار استاندارد ملی)
|
|
|
-
|
( شربت های تزئینی) ۲۰۴۵۶
|
انواع شربت
میوه ای و غیر میوه ای ( طبق استاندارد ملی مربوطه) ، شربت های تزئینی و انواع
نوشیدنی و نوشابه های غیر میوه ای
|
|
|
-
|
۳۹۶۴
|
فرآورده های یخی خوراکی
|
|
|
-
|
۴۷۱۴
|
انواع پودر نوشیدنی فوری
|
|
|
منظور روغن های نیمه
جامد مصرفی صنایع و خانوار (سایر روغن ها مشمول فهرست نمی باشد)
|
۹۱۳۱
|
روغن مصرفی خانوار
(روغن نیمه جامد)
|
روغن ها
|
|
انواع سس مایونز و سس
سالاد پرچرب (مانند سس هزار جزیره، سس فرانسوی، سس تاتار، سس ایتالیایی و ... )
بجز نوع کم چرب، بدون چربی و کاهش یافته
|
۲۴۵۴
|
انواع سس سالاد و مایونز (مایونز، سس سالاد و سس سفید)
|
سایرا قلام خوراکی
|
|
انواع چیپس برگه و خلال
سیب زمینی و انواع اسنک
|
چیپس سیب زمینی ۳۷۶۴
انواع فراورده های سرخ
شده غلات و حبوبات (۱۲۰۹۹)
|
انواع فراورده های سرخ
شده در روغن بر پایه سیب زمینی و غلات (چیپس سیب زمینی و غلات)
|
|
|
انواع پفک
|
۲۸۸۰
|
انواع فراورده حجیم شده بر پایه ذرت
|
|
|
-
|
فاقد شماره استاندارد
|
شیرینی های تر
|
|
|
انواع فراورده های
کاکائویی مانند شکلات صبحانه، انواع دراژه، فراورده کاکائویی با مغزی ویفر
|
۱۲۰۱۸
|
فراورده های کاکائویی
|
|
|
انواع
تافی و آبنبات با و بدون قند
|
۷۱۱
|
تافی و آبنبات
|
|
|
-
|
-
|
سیگار و محصولات دخانی
|
دخانیات
|
|
|
-
|
فرآورده های آرایشی تاتو و فراورده های طراحی پوست
|
کالاهای
آرایشی
|
|
سایر فرآورده های آرایشی
مشمول این فهرست نمی باشد
|
-
|
فرآورده های آرایشی رنگی پوست
و مو (اانواع رژ لب، ریمل، کرم پودر، پنکیک، خط چشم، مداد آرایشی چشم و لب، رنگ
مو و...)
|
|
|
-
|
-
|
انواع فرآورده
های برنزه کننده پوست
|
|
|
-
|
-
|
انواع محصولات آنتی سلولیت و لاغر کننده موضعی
|
|
|
-
|
-
|
فرآورده های صاف کننده، فرکننده و کراتینه کننده
مو
|
|
|
تبلیغ این خدمت ممنوع
است و ارایه این خدمت از سوی غیر پزشک به طور کلی غیرمجاز می باشد.
|
-
|
خدمات برنزه سازی پوست از
طریق
اشعه ماورای بنفش (سولاریم)
|
خدمات آسیب
رسان
|
|
هیچ
دارویی برای
سال ۱۴۰۲ پیشنهاد نگردید
|
-
|
-
|
دارو
های با احتمال سو مصرف
|
توضیحات :
۱-
مطابق بند ج ماده ۷ قانون احکام
دایمی برنامه های توسعه کشور تبلیغ کالاها و خدمات مندرج در این فهرست از سوی همه
رسانه ها ممنوع می باشد.
۲- عوارض و مالیات بر این فهرست از طریق کار گروه، موضوع ماده ۴۸ قانون الحاق برخی از مواد به قانون بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و بند پ ماده ۲۶ قانون مالیات بر ارزش افزوده تعیین و ابلاغ می گردد.
برنامه منع تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت ماده۷
حفظ و ارتقای سلامت جامعه، ماموریت اصلی نظام سلامت کشور بوده و در این زمینه شناسایی و کنترل عوامل آسیب
رسان به سلامت و اطلاع رسانی صحیح و به موقع به مردم، وظیفه مسئولان و متولیان در هر حیطه است. کالاهای آسیب رسان به سلامت با افزایش فشار خون، افزایش قند خون و افزایش چربی
های بد و ایجاد اضافه وزن عامل مهمی در ابتلا به بیماری
های قلبی عروقی، دیابت و سرطان می باشند. این کالاها امروزه با حجم بالایی در سوپرمارکت
ها یافت میشوند و به وفور از طریق رسانه
های دیداری و شنیداری تبلیغ می گردند. نتایج مطالعات مرور سیستماتیک نشان داده است که این تبلیغات روی ترجیحات غذایی افراد، افزایش تقاضا برای خرید و میزان مصرف تاثیرگذار است. قانونگذار به منظور کاهش آسیب
پذیری افراد جامعه، بر اساس بندهای «الف» و «ج» ماده ۷
قانون برنامه ششم توسعه و نیز ماده ۴۸ «قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت»، مسوولیت اعلام فهرست کالاها و اقدامات آسیب
رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف را برعهده وزارت بهداشت نهاده است. درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه
های تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان مدیریت و برنامه
ریزی کشور تعیین و ابلاغ می
شود.
تبلیغات مضامین این فهرست نیز براساس بند «ج» این ماده قانونی ممنوع بوده و تخلف از آن مشمول جریمه نقدی خواهد بود.
بیان ضرورت
از آنجا که بیشترین بار بیماری ها مربوط به بیماری های غیرواگیر و عوامل خطر آنها از جمله چاقی و اضافه وزن، مصرف دخانیات و کم تحرکی است ،و از طرفی تمایل مردم به دلیل تبلیغات کاذب در مورد بسیاری از کالاها و خدمات رو به افزایش است، قانون گذار به منظور کاهش خطر عوامل آسیب رسان به سلامت و کاهش تقاضای مردم نسبت به این کالاها و خدمات در برنامه ششم توسعه اجتماعی و اقتصادی با وضع قانون ماده ۷ به این موضوع توجه نموده تا با وضع عوارض، اخذ جریمه و منع تبلیغات موفق به این منظور گردد.
بند ج ماده ۷ قانون احکام دایمی برنامه های توسعه
•
هرگونه تبلیغات خدمات و کالاهای آسیب رسان به سلامت موضوع ماده (۴۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) تعیین فهرست بر اساس تشخیص و اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان ملی استاندارد ایران از سوی همه رسانه ها ممنوع است
.
هدف از اجرای برنامه چیست؟
۱.
ارتقاء آگاهی عموم مردم در خصوص کالاهای آسیب رسان به سلامت و اینکه تبلیغ این کالاها به منزله امن بودن آنها نیست.
۲.
ارتقاء آگاهی پرسنل بهداشتی در خصوص قانون ماده ۷
۳.
حذف و به حداقل رساندن تبلیغات کالاهای آسیب رسان به سلامت از طریق کنترل و نظارت منابع تبلیغاتی (صدا و سیما / نشریات /بیل بئردهای تبلیغاتی/فضای مجازی / کانالهای ماهواره ای)
برای پیشگیری و مقابله با بیماریها و عوامل خطرساز سلامتی که بیشترین هزینه اقتصادی و اجتماعی را دارند اقدامات زیر انجام می
شود:
• فهرست اقدامات و کالاهای آسیب رسان به سلامت و داروهای با احتمال سوء مصرف توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و درصد عوارض برای این کالاها در ابتدای هر سال توسط کارگروهی با مسوولیت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با عضویت وزارتخانه های امور اقتصادی و دارائی، بازرگانی، رفاه و تامین اجتماعی و صنایع و معادن تعیین و به ادارات ذیربط ابلاغ می شود.