عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود

برگزاری کارگاه آموزشی با عنوان آسیب شناسی تک فرزندی از دیدگاه علوم اجتماعی

به گزارش مدیریت روابط عمومی دانشگاه ،مسئول دفتر نهاد رهبری در دانشگاه  گفت :خانواده از دیدگاه ادیان و مکاتب علمی و فکری گوناگون، بنیادی ترین واحد ونهاد اجتماع و منبع اصلی انتقال ارزشها و سنتهای اجتماعی و مذهبی است. امروزه در نتیجه تغییرات تکنولوژیک، مدرنیته رسانه ای و فرایند جهانی شدن، هم کارکرد و هم ساختار خانواده دستخوش دگرگونی های اساسی شده است.

حجت الاسلام و المسلمین باغشنی در خصوص معایب تک فرزندی گفت: کودکان تک  احساس تنهایی می کنند و همچون دیگر کودکانی که خواهر و برادر دارند، نمی توانند با دیگران تعامل داشته باشند.

وی گفت: کودک تنها در خانه ای زندگی می کند که فضای کودکی وجود ندارد، زیرا همیشه تعداد بزرگسالان بیشتر از کودکان است و به دلیل ارتباط کمتر با کودکان و تماس بیشتر با بزرگسالان،  نمی تواند مقتضای کودکی خود را بروز دهد  و  آن گونه که لازم است بچگی کند، لذا از نظر روانشناختی دچار اختلال می شود.

دکتر صید آبادی معاون بهداشتی دانشگاه تصریح نمود: که خانواده ی تک فرزند نیز در زمینه های مختلف، جسمی، عاطفی، روحی، اخلاقی و مدیریتی، دچار چالش های مختلفی می شوند.

دکتر صید آبادی گفت :تک فرزندی که یکی از عوامل هسته ای کاهش جمعیت است در صورت شیوع می تواند بنیان جامعه را هدف قرار داده و در ابعاد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی آسیب زا باشد. به عنوان نمونه از بین رفتن نسل، سالمندی جمعیت کاهش تولید، ضعف اقتدار، کاهش و نابودی یک امت و... ارمغان چنین پدیدهٔ شومی است.

وی در خصوص معایب تک فرزندی گفت: کودکان تک  احساس تنهایی می کنند و همچون دیگر کودکانی که خواهر و برادر دارند، نمی توانند با دیگران تعامل داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه در ادامه گفت: کودک تنها در خانه ای زندگی می کند که فضای کودکی وجود ندارد، زیرا همیشه تعداد بزرگسالان بیشتر از کودکان است و به دلیل ارتباط کمتر با کودکان و تماس بیشتر با بزرگسالان، نمی تواند مقتضای کودکی خود را بروز دهد و  آن گونه که لازم است بچگی کند، لذا از نظر روانشناختی دچار اختلال می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که این کودکان تحمل کمتر و حساسیت بیشتر نسبت به رفتار دیگران دارند افزود: کودکان خانوادهای تک فرزند به دلیل خود محوری، سختتر با دیگران ارتباط برقرار کرده و دوست پیدا می کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه از تبعات منفی تک فرزندی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی به مواردی از جمله : افزایش احتمال چاقی در مقاطع مختلف سنی، کم شدن فعالیت جسمی و افزایش ساعت تماشای تلویزیون، افزایش احتمال بیماری های جسمی و روانی اشاره کرد.

گفتنی است در این کارگاه در خصوص باورهای اشتباه درباره تک فرزندی و دلایل و کارکنان رواج آن در خانواده های امروزی،مقایسه ویژگی های رفتاری تک فرزندها و چند فرزندها،عوارض تک فرزندی از جمله ( فرزند سالاری،کاهش انسجام خانواده،بلوغ زودرس،جایگزینی رسانه ها و...) آموزش داده شد.همچنین نیز در زمینه پیامد های آسیب زای بازی های رایانه ای و اینترنت که امروزه اوقات فراغت بسیاری از تک فرزندها را پرمیکند بحث و تبادل نظر شد