عمومی | دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

اختتامیه همایش راهبردهای مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی برگزار شد

اختتامیه همایش راهبردهای مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه, اختتامیه همایش راهبردهای مدیریت منابع آب و چالش های زیست محیطی با تجلیل از برگزیدگان و همچنین قرائت بیانیه برگزار گردید.

در این مراسم، مهندس علی احمدی مدیر آموزش و پژوهش سازمان مدیریت پسماند شهرستان ساری  اظهار داشت؛ سعی بر این است در حوزه مسائل زیست محیطی مرتبط با پسماند بحث و بررسی انجام گیرد البته در بحث پسماند دچار چالش هایی جدی شده ایم که جز با دستان خودمان حل شدنی نیستند.
احمدی افزود؛ قانونی تحت عنوان قانون پسماند وجود دارد که بر اساس وظایف آشکار سازمان ها اجرا می شود. پسماندها که حاصل دست انسان هستند  بویژه پسماندهای بیمارستانی مشکلات خاصی از جمله آلودگی زیست محیطی را به بار آورده و مخرب هستند. بایستی نحوه رفتار هر نوع زباله خاص تولیده شده را بدانیم تا کمترین آلودگی ایجاد شود.پسماندهای تر، مواد آلی هستند که در زباله ها وجود دارند و خاصیت فسادپذیری دارند و تولید شیرابه و بو می کنند و باعث ایجاد مشکلاتی در مدیریت خواهند شد.
احمدی ادامه داد؛ طرح تپش یکسالی است که در ساری اجرا شده و تحت عنوان طرح تفکیک زباله ها در حال اجراست، بدین منظور کلبه های تفکیک زباله جهت دریافت زباله های خشک از شهروندان در مناطق مختلف شهراستقرار یافته اند که این امر به منظور ترغیب و تشویق شهروندان برای تفکیک زباله ها صورت گرفته است و با عضویت و ثبت نام در این طرح کارت شهروندی به شهروندان داده می شود.این زباله ها بعد از جمع آوری مدیریت شده و جداگانه تفکیک می شوند.
وی تاکید کرد نیاز به آموزش و فرهنگ سازی عظیمی است که برای این کار اقداماتی شایسته انجام شده است از جمله برگزاری جلسات آموزشی لازم برای نیروها جهت راهنمایی و آموزش لازم به شهروندان، آموزش در مدارس، ادارات و مساجد و .........
بایستی در زمینه کاهش تولید زباله تلاش کرد. یک فرهنگ نامناسب موجود در جامعه تولید زباله به هر میزان دلخواه است که برای جمع آوری هزینه های زیادی را نیز بدنبال دارد.
دکتر عبدااله درزی دبیر همایش ضمن تشکر از کلیه کسانیکه به برگزاری این همایش کمک کردند اظهار داشت؛ از میان ۲۴۴ مقاله ارسال شده به دبیرخانه همایش, ۱۶ مقاله بصورت شفاهی پذیرفته شد، ۲۸ مقاله به دلیل عدم ارتباط با محور های همایش و ۳۳ مقاله در فرایند داوری مورد پذیرش قرار نگرفتند و مابقی بصورت پوستر پذیرفته شد. ۱۴ محور اصلی و بطور کلی ۳ بخش فرهنگی و اجتماعی، مدیریت منابع آب و سوم چالشهای زیست محیطی و راهکارها برای مقالات در نظر گرفته شده که بیشترین مقالات به راهکارها اختصاص داده شدند. در بخش های مختلف از جمله مسائل زیست محیطی سخنرانی کلیدی انجام شد و مسائل کیفیت آب مورد بحث فرار گرفت.
وی اضافه کرد؛ روز اول همایش نشست تخصصی با موضوع مدیریت آب کشاورزی بویژه در استان مازندران برگزار شد و مورد بررسی قرار گرفت که خروجی این نشست و اجرای آن مستلزم همکاری و مدیریت خاصی است تا در سطح استان اجرایی شود. همکاری های موجود و تعاملات بوجود آمده می تواند در زمینه مسائل بحران آب کمک کننده باشد و تا حدودی این مسیر را کنترل کند.

جهت دانلود فایل بیانیه همایش کلیک نمایید.












۱۳۹۷/۲/۱۱ ۱۸:۱۸