عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر: شغل مامایی شغلی پر استرس اما شیرین و لذتبخش است

دکتر احمد یزدان‌پناه در آیین تجلیل از ماماهای نمونه استان افزود: قدمت رشته مامایی معادل قدمت بشریت بوده، از ابتدای خلقت انسان وجود داشته و از سال ۱۹۹۱ از سوی سازمان جهانی بهداشت پنجم ماه می به عنوان روز جهانی ماما نامگذاری شد.
وی تصریح کرد: ماماها از ابتدای تولد به همراه آدمی بوده و تا پایان عمر نیز در کنار انسان‌ها حضور دارند از این رو این رشته بسیار مهم و قابل احترام است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره پریسا زارع مامای دلسوز و مهربانی که در حین اعزام مادر باردار پرخطر به بیمارستان امام خمینی(ره) کنگان به درجه شهادت رسید افزود: تا سال گذشته تنها مرکز ناباروی در استان، مرکز خصوصی سطح سه بود که در حال حاضر ۲ مرکز ناباروری سطح ۲ در بیمارستان‌های شهدای هسته‌ای با نام رویش و سطح ۲ بیمارستان شهید گنجی برازجان با نام رویان با تعرفه دولتی به زوج‌های نابارور خدمات ارائه می‌دهند.
دکتر یزدان‌پناه بیان داشت: آمار سزارین کل در سال گذشته ۵۰ درصد بوده که نخست‌ها ۵۴ درصد و زایمان طبیعی ۵۰ درصد بوده است، شاخصی که برای سال ۱۴۰۲ در نظر گرفته‌ایم و بایستی با فرهنگ‌سازی محقق شود باید زایمان‌های طبیعی از ۵۰ به ۶۰ درصد و سزارین نخست‌ها از ۵۴ درصد به ۴۰ درصد کاهش یابد.
وی یادآور شد: بیمارستان شهید گنجی برازجان، بیمارستان شهدای هسته‌ای و مرکز آموزشی درمانی شهدای خلیج فارس به عنوان بیمارستان‌های پایلوت جهت زایمان بدون درد در نظر گرفته شده‌اند که برای مادران باردار و خانواده‌های آنان خاطره خوبی به جای بماند.
آیین تقدیر از ماماهای نمونه استانی و کشوری با حضور مشاور اجرایی و رییس حوزه ریاست دانشگاه، معاون درمان، روسای بیمارستان‌ها ، مدیران دانشگاه، اعضا هیات علمی، اساتید دانشگاه، دانشجویان مامایی و ماماهای استان در سالن شهید بهشتی دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام / م.ف ۱۰۲۴