وزیر علوم: سردر دانشکدگان مدیریت نمادی برای مدیریت کشورمان خواهد شد | دکتر مقیمی خبر داد: دانشکده مدیریت به دانشکدگان ارتقا پیدا کرد؛ مصوبه هیات امنای دانشگاه تهران برای ایجاد ۴ دانشکده جدید مدیریتی
به گزارش روابط عمومی
دانشگاه تهران
، دکتر محمدعلی زلفیگل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری شامگاه سهشنبه ۱۲ فروردین ماه در آئین افتتاح سردر
دانشکدگان مدیریت
دانشگاه تهران که با حمایت بنیاد فرهنگی مصلینژاد احداث شده است، گفت: خیر بودن کار آسانی نیست. انسانهایی که در کمال صداقت، صفا و صمیمیت از امکانات خود برای آسایش و آرامش دیگران هزینه میکنند، اسطورهها و الگوهایی هستند که جامعه ما آنها را قدر میداند و یقیناً آن حس زیبایی که نیتها و عملکردهای خیرین نیکاندیش به دیگران القا میکند، دارای ارزش خیلی بالایی است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره سردر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران گفت: این سردر زیبا سالهای سال باقی خواهد ماند و نمادی برای مدیریت خرد و کلان کشورمان خواهد شد. دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است و طبیعی است که بایستی اقدامات آن هم برای سایر دانشگاهها الگو و سرمشق باشد. به همین دلیل، دانشگاه تهران نزد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از جایگاه و وجاهت خاصی برخوردار است.
دکتر زلفیگل همزمان با روز معلم از دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران به عنوان استاد فداکار و مدیر لایق نام برد و افزود: دانشجویان، دانشآموختگان، چهرههای ماندگار و اندیشمندانی در دانشگاه تهران جای دارند که هر کدام در سپهر علمی ایران همچون خورشیدی میدرخشند و لذا ما باید دانشگاه تهران را قدر بدانیم.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران نیز در آئین افتتاح سردر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، گفت: در آخرین جلسه هیات امنای دانشگاه تهران، ارتقای دانشکده مدیریت به دانشکدگان مدیریت تصویب شد که با این ارتقا شاهد فعالیت چهار دانشکده جدید به نامهای دانشکده مدیریت دولتی و علوم سازمانی، دانشکده مدیریت کسبوکار، دانشکده حسابداری و امور مالی و دانشکده مدیریت صنعتی و فناوری در این مجموعه خواهیم بود که فعالیت خود را در سال ۱۴۰۲ آغاز خواهند کرد.
رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه ارتقای دانشکده مدیریت به دانشکدگان مدیریت فقط یک تغییر ساختار نیست بلکه یادآور یک تغییر جهت هم است، گفت: در سالهای اخیر رشتههای مختلف مدیریت با اقبال بسیار گسترده داوطلبان مواجه شده است. آمارهای سازمان سنجش آموزش کشور نشان میدهد که در مقطع کارشناسی ارشد بیش از ۳۰ درصد متقاضیان در رشته مدیریت ثبتنام میکنند؛ که این نشان میدهد عطش بسیاری برای تحصیل در رشتههای مدیریت وجود دارد.
وی افزود: اکثر اساتید ما به دلیل همین تقاضای رو به تزاید، عمدتاً درگیر امور تدریس و پایاننامه هستند و فراغتی برای پرداختن به حل مسائل جامعه پیدا نمیکنند و قاعدتاً این بستر تقاضا، میطلبد که فضا را برای فعالیت یک دانشکدگان فعال و کارآفرین و دستیابی به حل مسائل جامعه با تبدیل دانشکده مدیریت به دانشکدگان فراهم کنیم.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران با اشاره به شراکت استراتژیک دانشکدگان مدیریت با بخش خصوصی در زمینه احداث دو پروژه بزرگ برای حل مسائل جامعه که شامل احداث ساختمان مرکز توسعه رهبران کسبوکار و احداث مرکز مدیریت فناوری و تجاریسازی میشود، ابراز امیدواری کرد: با این شرایطی که فراهم میشود و با توسعه جنبههای مختلف آموزش و طراحی رشتههای جدید و همچنین جذب اعضای هیات علمی جدید، شاهد این باشیم که دانشکده مدیریت به سوی حل مسائل واقعی جامعه گام بردارد.
وی با بیان اینکه افتتاح سردر دانشکدگان مدیریت همزمان با ارتقای دانشکده مدیریت به دانشکدگان مدیریت صورت میگیرد، با قدردانی از بنیاد فرهنگی مصلی نژاد که منابع لازم برای احداث این سردر را تامین کرده است، گفت: اهمیت حمایت از این طرح اثرگذار اجتماعی و نماد شدن این سردر برای دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران آنقدر بالا است که طرح این سردر میتواند به زودی نماد نظام مدیریتی ایران شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر عباس مصلینژاد، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و مدیرعامل بنیاد فرهنگی مصلینژاد نیز ساخت سردر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران را گامی برای ایجاد تغییر در جامعه دانست و گفت: ساخت این سردر میتواند ایجاد تغییر کند و جریان جدیدی را شکل دهد. اگر دانشگاه استاد فرهیخته، دانشجوی علاقمند و کارمند متقی نداشته باشد، آنجا دیگر دانشگاه نیست. ما هستیم که با شکل دادن جریانهای قوی، برای تضمیم آینده ایران جریانسازی میکنیم.
دکتر طاهر روشندل اربطانی، رئیس دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران نیز با احداث سردر را اقدامی هویت بخش توصیف کرد و با اشاره به ۷۰ سالگی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، گفت: بنای این مجموعه در ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به شماره ۳۲۶۸۲ ثبت آثار ملی و میراث فرهنگی کشور شده است. جبران اینکه این مجموعه بزرگ در طول ۷۰ سال فعالیت اثربخش خود فاقد نمادی در شان خود بوده است، به ایده ساخت سردر منجر شد.
استاد دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران درباره نمادها و نشانههای بکار رفته در طرح سردر این مجموعه، گفت: سردر دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران، بنایی متشکل از چهار قاب است که نمادی از چهار کارکرد اصلی مدیریت میباشد و در قاب چهارم به طرهای متصل میشود که با اوجگیری خود نمادی از رشد و تعالی جامعه است و پرتوافکنی به دور دستها؛ و جالبتر اینکه بدانیم این قابهای به ظاهر جدا، در پایه به هم متصل بوده و برآیند آنها امکان اوجگیری و چنین حرکت روبه بالایی را به کلیت بنا میدهد.
وی افزود: آبنمای تعبیه شده در زیر قابها در امتداد سه آبنمای دیگر موجود در معماری اولیه طوری طراحی شده که در همراهی با سه آبنمای دیگر جریانی از حرکت و سیالیت را در سراسر دانشکده تداعی نماید و این موضوع با انعکاس نور از لابلای قابها به داخل آب جلوه بیشتری به خود میگیرد.
رئیس دانشکدگان مدیریت دانشگاه تهران یادآور شد: از یک منظر دیگر و خصوصاً با نگاه از داخل به بیرون، سردر از سه طاق متوالی که تداعیکننده مهارتهای سهگانه مدیریت است تشکیل شده که به مثابه بابهایی عمل میکنند که دانشجو برای رسیدن به رشد و تعالی و پرتوافکنی به جامعه، میبایست از زیر این طاقها عبور کند و بهعباتی بهتر هر سه مهارت فنی، انسانی و ادراکی را به دست آورد و در این مسیر، ترکیب نور و روشنی آب او را همراهی کرده و باعث پالایش باطن و تزکیه درونش میشود.